Heureka, APEK: České e-shopy se vloni postaraly o desetinu maloobchodního obratu

Tuzemská elektronická komerce má za sebou další rekordní rok. Díky meziročnímu nárůstu o 18 % dosáhla celkového obratu ve výši 115 miliard korun a tvořila tak 10,5 % veškerého maloobchodu v České republice. Výrazným trendem bylo stírání hranice mezi on-line a off-line prostředím.

Heureka, APEK: České e-shopy se vloni postaraly o desetinu maloobchodního obratu



Další rok, další rekord. Česká elektronická komerce zaznamenala v roce 2017 meziroční nárůst obratu o 18 % na 115 miliard korun a několik zajímavých trendů. Letos má růst pokračovat podobným tempem. Zprávu přinesla společná studie portálu Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Stírání hranic coby loňský i letošní trend

Online platby, zrychlování procesů a vstup čistě offline hráčů do prostředí onlinu,“ shrnul loňský rok ředitel Heureky Tomáš Braverman. „Hranice mezi offlinem a onlinem se stírají víc a víc, a to hlavně ve prospěch samotného zákazníka.“

Braverman dává za příklad spuštění e-shopů řetězců Lidl nebo Humanic. Tento trend potvrzují také čísla počtu kamenných výdejen, kterých meziročně také přibylo. Na českém trhu jich je aktuálně 9 300, přičemž vloni jich bylo 9 000.

Meziročně vzrostl také počet e-shopů na českém trhu, a sice o 10 %. Na českém trhu je podle studie v současnosti 40 100 aktivních e-shopů.

Za tímto růstem se podle Tomáše Bravermena skrývá obecný růst tuzemské ekonomiky a snaha klasických prodejců otevírat nové obchodní kanály.

Rostoucí zájem o každodenní zboží a zrychlování

Česká elektronická komerce podle zprávy v loňském roce pokořila 10% hranici, co se týče jejího podílu v rámci celkového maloobchodu. Největší růst zaznamenaly meziročně kategorie jídla a nápojů, oblečení a módy nebo třeba kosmetiky a drogerie.

Z hlediska podílu sice stále vedou segmenty elektroniky nebo bílého zboží, ale pokračující silný růst kategorií zboží každodenní potřeby svědčí o tom, že se on-line nakupování stává běžnou součástí života výrazné části spotřebitelů.

Dalším trendem loňského roku byla podle zprávy snaha o zrychlování, a to nejen v rámci nákupního procesu, ale i mimo něj. Někteří významní hráči začali nabízet doručení v den objednávky, což je podle Heureky komfort, který je nadstandardní i z globálního hlediska.

Dokazuje to, jakou jsme e-commercovou velmocí, a to nejen z pohledu podílu na e-commerce, ale i dalších služeb a péče o zákazníka,“ uvedl Tomáš Braverman.

Dalším silným trendem jsou mobilní nákupy, jejichž podíl na Heurece překročil 40% hranici.

Klasické počítače však zůstanou pro českou e-commerce stále důležitou součástí – lidé jsou zvyklí běžně u počítačů pracovat, a proto tam často probíhají i nákupy. Neznamená to však, že mobily nebudou hrát důležitou roli,“ dodal Braverman.

Letošním tématem bude logistika

A jak to bude vypadat letos? Výkonný ředitel APEK Jan Vetyška očekává pokračující růst on-line prodeje, na kterém se bude podílet sílící prolínání internetových a klasických obchodů. Toto splývání se má stát hlavním trendem letošního roku.

Výrazným tématem má být také logistika, především doručování zboží k zákazníkovi, tedy tzv. poslední míle. Podle Vetyšky je v této oblasti stále prostor pro zlepšení, zejména v exponovaných obdobích, jako je vánoční sezóna.

Zdroj: Heureka.cz, APEK








Úvodní foto: © tashatuvango - Fotolia.com

Komentáře