Mediaresearch: Čtečky v ČR zatím jen okrajovou záležitostí

8. 4. 2011
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Analytická společnost Mediaresearch provedla mezi českými uživateli průzkum zaměřený na e-knihy a čtečky. Kolik z nich již vlastní e-čtečku nebo tablet a kolik jich plánuje jejich nákup?

Přes postupující medializaci volného času zůstává čtení knih oblíbenou aktivitou, jíž holduje polovina internetové populace alespoň jednou do týdne. Výzkum prokazuje, že čtení je doménou vzdělanějších lidí – nejvíce čtou vysokoškoláci a lidé s maturitou. Častěji se knihám věnují také ženy.

Čtete klasické knihy?

Zdroj: Mediaresearch


11 % uživatelů internetu již nějakou e-knihu má – jedná se hlavně o muže, vysokoškoláky a silné čtenáře (lidé, kteří čtou téměř denně). Ti rovněž uvádějí největší počet již zakoupených knih. Muži a lidé s univerzitním diplomem mají zároveň nejvstřícnější postoj k pořizování elektronických knih – zhruba třetina sice žádné nemá, ale uvažuje o tom, že si je začne pořizovat.

Penetrace e-čteček je nízká

Značné rezervy má však česká internetová populace v čtecích zařízeních, s jejichž pomocí se elektronické knihy mohou stát mobilním společníkem. Většina respondentů, kteří kdy četli e-knihy, uvádí, že knihy četli nebo čtou na stolních počítačích či v noteboocích. Zkušenosti s čtečkami má jen minimum z nich. Vlastní čtečku pak mají jen 3 % uživatelů, 4 % uvádí vlastnictví tabletu. 18 % respondentů však plánuje pořízení čtečky v horizontu jednoho roku a 15 % uvažuje v podobném duchu o tabletu. Oba typy zařízení zajímají více muže a starší respondenty (45+). Generace 15-24 výrazně upřednostňuje multifunkční tablety.

V jakém zařízení čtete elektronické knihy?

 

bitcoin školení listopad 24

Zdroj: Mediaresearch

Elektronická kniha nenahradí pocit z listování klasické knihy

Přenosná čtecí zařízení jdou ruku v ruce s hlavní předností elektronických knih – mobilitou knihovny. Přesto by však valná většina respondentů klasickou knihovnu za elektronický archiv nevyměnila. Spíše přichází v úvahu kombinace klasické a virtuální knihovny, z nichž každá by posloužila jinému účelu. V tom případě by bylo místo v policích vyhrazeno obsahově či esteticky cennějším knihám, knihám s citovou hodnotou a do čteček by si lidé stahovali knihy konzumnějšího charakteru či odbornou literaturu. Požitek ze čtení skutečné knihy podle respondentů elektronická čtečka nahradí jen stěží.

Zdroj: Mediaresearch

Čtěte dále

Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem