Jak poradit zákazníkům při nákupu televize

Lidé před Vánoci nakupují spotřební elektroniku, mezi ní i televize. Každý prodejce by chtěl, aby si zákazník odvezl přístroj právě od něj. Sestavili jsme pro vás pět rad, které můžete využít na prodejně i v e-shopu.

Jak poradit zákazníkům při nákupu televize



Spotřební elektronika, televize nevyjímaje, je oblíbeným vánočním dárkem. Jsou zákazníci, kteří přicházejí do obchodu nebo na web e-shopu s jasnou představou, jiní však tápou. V tomto článku přinášíme několik tipů, jak těm druhým co nejvíce usnadnit výběr správného zařízení.

1. Najděte správnou úhlopříčku

Hlavním kritériem, od kterého se odvíjí i cena, je velikost televize, respektive její úhlopříčky. V potaz je nutno brát rozměry místnosti, v níž se televize bude nacházet, i sledovací vzdálenost.

Zákazníka by však měla zajímat nejen úhlopříčka, ale i celkové rozměry televize včetně stojanu. Ideálně by měl mít prostor i vzdálenost u sebe doma změřené, případě mu můžete pomoci tyto rozměry odhadnout v prodejně.

Existují různé tabulky a on-line kalkulačky, ve kterých je možno vypočítat ideální úhlopříčku. Přepočet závisí na kvalitě, typu nebo zobrazovacím poměru obrazovky – jiný je na SD, HD ready či Full HD televizích. Například u HD televizí úhlopříčku vypočítáte tak, že sledovací vzdálenost vynásobíte konstantou 0,535. Pokud je tedy vzdálenost pohovky od televize například 2,5 metru, obrazovka by měla mít přibližně 133 cm.

Vypočítanou úhlopříčku nechte zákazníky přímo v obchodě vyzkoušet. Při testování by si měli všímat nejen kvality obrazu, ale i detailů, případně jestli jim na obraze něco vadí nebo působí rušivě.

2. Zjistěte, co zákazník od televize očekává

Abyste zákazníkovi mohli pomoci, potřebujete od něj napřed zjistit co nejvíce informací. Jiná zařízení nabídneme tomu, kdo chce pouze sledovat pořady a jiná tomu, kdo chce plně využívat funkce chytrých televizorů.

Důležité je i to, v jaké místnosti se televize bude nacházet a jakým způsobem přijímá televizní signál, samozřejmě pokud nemáte v nabídce výhradně zařízení s DVB-T/C/S2 tunerem.

Zákazníka, který očekává výkon a kvalitu, možná zaujmou Full HD, OLED nebo 4K televize.

3. Vyzdvihněte kvalitu obrazu

Při koupi televize věnuje zákazník pozornost především kvalitě obrazu. Pokud mu vysvětlíte přednosti nových technologií, možná si jich začne všímat a zapřemýšlí o pořízení kvalitnějšího zařízení.

Ideální pro tuto demonstraci je hloubka černé barvy, která zaručí vysoký kontrast a hluboké barvy. OLED technologie je v tomto ohledu nejpůsobivější.

4. Upozorněte na konektivitu

Televize už dnes neslouží jen na sledování televizního programu či filmů z DVD přehrávače. Jejich možnosti se neustále rozšiřují. Kromě audio-video vstupů a výstupů, přes které si můžete zapojit třeba domácí kino či videokameru, by neměli chybět ani DVI nebo HDMI vstupy pro signál ze set top boxů, DVD a Blu-ray přehrávačů nebo hracích konzolí.

Užitečný je také USB port, přes který lze přehrávat filmy, hudbu nebo se dívat na fotografie z USB médií a externích harddisků. Nové možnosti otevírá i vestavěná Wi-Fi karta, která umožní nejen přístup na internet, ale i připojení televizí do domácí sítě. Kromě toho ještě připadá v úvahu množství dalších technologických doplňků, jako je 3D, kvalitní audiosystém, ovládání hlasem či gesty a další.

Upozorněte zákazníka na všechny tyto možnosti a výhody, které přinášejí. Zároveň se zeptejte, jaká všechna zařízení chce k televizi připojit. Nebudou-li příslušné kabely součástí balení, nabídněte zákazníkovi, že si je u vás může dokoupit.

5. Očekávejte emancipaci

Trendy se mění a dnešní zákazník přichází do obchodu vybaven čím dál větším rozsahem vědomostí o produktu, který si chce pořídit. Pomáhají mu v tom internetová fóra, odborné i uživatelské recenze a nejrůznější on-line srovnávače.

Předchozí čtyři body byly zaměřeny na tápající nakupující, ovšem stále rostoucí část zákazníků už taková není. Těmto zákazníkům nemusíte vysvětlovat přednosti technologie OLED, nebo co je to upscaler, protože si tom přečetli na internetu – těsně předtím, než se podívali, jak jste na tom s cenami oproti konkurenci.

Pokud se na základě svého průzkumu rozhodli právě pro vás, dejte jim pocítit, že si vážíte jejich rozhodnutí a přistupujte k nim jako partneři. Když si takový zákazník odveze televizi i dobrý pocit, o tom pravděpodobněji o vás řekne svým známým.

Zdroj: Changhong, ChannelWorld








Úvodní foto: Changhong

Komentáře