IDC: trh PC v Evropě za 4. čtvrtletí a celý rok 2009

28. 1. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

V souladu s očekávání analytiků došlo ve 4. čtvrtletí 2009 v regionu Evropy, Středního východu a Afriky (EMEA) k návratu trhu s PC do černých čísel. Prodeje počítačů ve 4. čtvrtletí 2009 meziročně rostly o 3,5 %. Jak si vedli jednotliví výrobci a jak IDC hodnotí trh roku 2009?

Stejně jako v předchozích čtvrtletí, tak ve čtvrtém čtvrtletí se stala tahounem celého regionu západní Evropa se stabilní poptávkou spotřebitelů po netbookách a nově all-in-one zařízeníTahnounem trhu se v posledním čtvrtletí staly opět přenosné počítače, které vzrostly v objemu meziročně o 13,7 %, zatímco desktopy se o 13,3 % propadly. Prodeje desktopů zůstaly v poklesu v přímém důsledku nepříznivých výsledků komerčního sektoru, ovšem celkově segment dopadl lépe než v předchozích čtvrtletích. Pokles desktopů stimulovaly prodeje nově uvedených all-in-one modelů ve spotřebitelském sektoru. Oživení tohoto segmentu očekávají analytici v příštím roce především kvůli poptávce rozvojových trhů a komerční sféry.

V segmentu přenosných počítačů se ve 4. čtvrtletí 2009 staly nejprodávanějšími netbooky. Za uplynulý rok se jich prodalo 14,5 milionu kusů, 5 milionů přitom v období Vánoc (především díky podpoře v obchodech a skrz telco kanál). To při srovnání s rokem 2008 představuje navýšení prodejů o 110 %.

V roce 2010 zůstanou netbooky nadále tahounem trhu ovšem jejich růst už nebude tolik výrazný, protože dojde k obnovení prodejů klasických notebooků,“ uvedla Eszter Morvay, hlavní analytička společnosti Gartner. „Výrobci představí nová tenká a lehká přenosná zařízení, smartbooky a zařízení s tabletem, která budou netbookům konkurovat.

Evropa podrobně

Stejně jako v předchozích čtvrtletích, i ve čtvrtém čtvrtletí se stala tahounem celého regionu západní Evropa se stabilní poptávkou spotřebitelů po netboocích a nově all-in-one zařízeních. Podnikatelský sektor zůstal na konci roku s výdaji opatrný a vykázal pokles jak u desktopů, tak u přenosných počítačů.

Střední a východní Evropa zaznamenala po čtyřech čtvrtletích propadů v posledním čtvrtletí roku 2009 meziroční zvýšení prodejů o 10,1 % na celkových 5,8 milionů kusů. V některích zemích zůstal trh nadále ovliněn ekonomickou situací, ale příznívé výsledky zaznamenaly dva nějvětší trhy (Rusko a Ukrajina). Trh na Středním východě a Africe vzrostl o 17 % především díky zemím ze Středního východu, které vykázaly dvoujciferný růst.

Prodeje notebooků se ve střední a východní Evropě meziročně zvýšily o 37,5 %., naopak desktopy zaznamenaly jen 16% růst. Růst na Blízkém východě a Africe (MEA) nastal díky vysoké poptávce po přenosných počítačích, jejichž prodej se zde meziročně zvýšil o 57,5 %. Region MEA nebyl tolik zasažen ekonomickým zpomalením, a proto region CEMA celkově vykázal meziroční nárůst prodejů o 14 %.

Zatímco se region EMEA, stejně jako ostatní regiony světa, potýkal s ekonomickým zpomalením, netbooky a rychlý růst telco kanálu pomohly prodejcům udržet silnou poptávku spotřebitelů a částečně tak kompenzoval pokles celého trhu,“ komentovala výsledky Karine Paoli, víceprezidentka IDC.

V roce 2010 dojde podle analytiků k obnovení obchodních cyklů. Tržní podmínky budou nadále ve znamení silné konkurence s důrazem na nízké ceny, ovšem tržní expanze ve vyspělých a rozvojových zemích bude pro prodejce znamenat nové příležitosti.


Předběžné výsledky trhu PC v regionu EMEA za čtvrté čtvrtletí 2009 (v tis. kusech)

Výrobce

Prodaných kusů
4Q 2008

Prodaných kusů
4Q 2009

Podíl na trhu 4Q 2008
(v %)

Podíl na trhu 4Q 2009
(v %)

Růst
4Q 09/4Q 08
(v %)

HP

6 296

6 127

21,4 %

20,2 %

-2,7 %

Acer

4 716

5 951

16,1 %

19,6 %

26,2 %

Dell

2 733

2 800

9,3 %

9,2 %

2,4 %

Asus

2 027

2 420

6,9 %

8 %

19,4 %

Toshiba

1 733

1 739

5,9 %

5,7 %

0,3 %

Ostatní

11 849

11 341

40,4 %

37,3 %

-4,3 %

Celkem

29 355

30 378

100

100

3,5 %

Zdroj: IDC EMEA Quarterly PC Tracker (leden, 2010)


Jak si vedli výrobci v roce 2009?

Na první první příčce se i přes meziroční pokles prodejů umístilo HP, které čelilo tvrdé konkurenci zejména v segmentu přenosných počítačů a naopak posílilo svojí pozici v desktopech.

Acer se díky cenově nízkým nabídkám jak netbooků, tak klasických notebooků umístil druhý a získává si oblibu u spotřebitelů i v SMB.

Dell dokázal v posledním čtvrtletí roku 2009 využít obnovení trhu díky silné poptávce po přenosných počítačích i desktopech, ovšem meziročně prodal o 15,4 % méně. Postupně rozšířuje portfolio o ultratenká  a all-in-one zařízení a v roce 2010 se bude nadále zaměřovat na go-to-market strategii.

Podobně skončil také Asus. V době předvánočních nákupů zaznamenal vysoké prodeje Eee PC, ovšem při srovnání s předchozím rokem prodal méně.

Toshiba prodala stejně jalo v loni a čelí tvrdé konkurenci zejména v západní Evropě.


Předběžné výsledky trhu PC v regionu EMEA za rok 2009 (v tis. kusech)

bitcoin_skoleni

Výrobce

Prodaných kusů
2008

Prodaných kusů
2009

Podíl na trhu 2008
(v %)

Podíl na trhu 2009
(v %)

Růst
2009/2008
(v %)

HP

20 620

19 996

20,2 %

20,7 %

-3 %

Acer

16 756

19 512

16,4 %

20,2 %

16,4 %

Dell

10 935

9 256

10,7 %

9,6 %

-15,4 %

Asus

6 465

6 194

6,3 %

6,4 %

-4,2 %

Toshiba

6 087

5 662

6 %

5,9 %

-7 %

Ostatní

41 157

35 949

40,3 %

37,2 %

-12,7 %

Celkem

29 355

30 378

100

100

-5,3 %

Zdroj: IDC EMEA Quarterly PC Tracker (leden, 2010)


Dále doporučujeme ke čtení výsledky trhu za stejné období z dílny společnosti Gartner, která využívá jinou metodiku sběru dat.

Čtěte dále

HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
HPE ocenilo partnery roku 2024, nejlepším distributorem je DNS
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
IDC: Dodávky průmyslových tiskáren stagnují, výkonnost segmentů se ale liší
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi