IDC: Český i slovenský trh tabletů rostl loni o stovky procent

Trh tabletů v České republice i na Slovensku zažil v roce 2012 ohromný boom a zvláště na konci roku se tablety staly doslova módním artiklem. Vyplývá to z analýzy IDC.

IDC: Český i slovenský trh tabletů rostl loni o stovky procent



Zatímco o rok dříve připadalo v České republice na jeden tablet jedenáct klasických notebooků, v roce 2012 připadal jeden tablet už jen na tři notebooky.

Na Slovensku činil poměr prodaných notebooků a tabletů v roce 2011 dokonce 6:1, na čemž se podepsal i slabý trh notebooků. Loni se již poměr snížil na dva notebooky ku jednomu dodanému tabletu.

Ještě zajímavější je srovnání s notebooky určenými pouze pro domácnosti: v České republice i na Slovensku připadal v posledním čtvrtletí roku 2012 na jeden tablet právě jeden notebook.

Vyplývá to z konečných výsledků zveřejněných výzkumnou a poradenskou společností IDC, která monitoruje trhy informačních a komunikačních technologií.

Největší hráči na česko-slovenském trhu

Hlavním hráčem na obou trzích zůstávala společnost Apple se svým iPadem. Rostla však pomaleji než trh jako celek a ztrácela proto tržní podíl v obou zemích.

Společnost Apple koncem roku uvedla iPad o sedmipalcové úhlopříčce, kterým vstoupila i do středního cenového segmentu. Vedle toho uvedla čtvrtou generaci iPadu standardní velikosti. Právě střední a nižší střední cenové kategorie budou hlavním zdrojem růstu trhu – na druhou stranu tato cenová pásma dodavatelům nenabízí realizaci větších marží.

Druhé místo zaujala v posledním čtvrtletí roku v České republice i na Slovensku společnost Prestigio, která se tím stala také jedničkou na trhu tabletů s operačním systémem Android. Za celý rok 2012 byla v obou zemích nejvýraznějším „skokanem roku“ – se svými celoročními výsledky se dostala jak na Slovensku, tak v České republice z pátého na třetí místo na celkovém trhu tabletů a na druhé místo na dílčím trhu tabletů s OS Android.

Společnosti Prestigio zaznamenala raketový nástup i v celém regionu střední a východní Evropy (CEE), kde obsadila čtvrté místo. Za dynamickým růstem stojí vhodná uzpůsobenost jejího Multipadu pro místní uživatele (kustomizace), jakož i spotřebitelsky atraktivní poměr užitku k ceně.

Třetí místo v závěrečném čtvrtletí roku 2012 získal objemem zařízení dodaných na český trh Asus. Společnost na trhu prosazovala spojení tabletu s klávesnicí (zařízení Transformer). Skvělého přijetí se také dostalo tabletům Google Nexus 7, které vnímáme jako impuls k příchodu nadnárodních hráčů (MNC) i do středního cenového pásma.

Dosud měl trh dvě hlavní těžiště – mezinárodní hráči se drželi ve vyšších cenových pásmech, které byly příslibem marží, vedle toho kvetla nižší cenová pásma. První polovina roku 2013 tak bude ve znamení dobývání středního cenového pásma ve spotřebitelském segmentu. A také ve znamení rozšiřování aktivit ve firemní sféře.

Druhé místo v celoročním pohledu získala společnost Samsung se svými tablety Galaxy a Ativ, a to jak v České republice, tak na Slovensku. V obou zemích byla jedničkou v oblasti tabletů s OS Android. Tablety Ativ, které využívají OS Windows, se dostaly na trh až na samém konci roku. Společnost se od začátku působení na tomto trhu těší dobré pozici díky rostoucí oblibě OS Android.


Český a slovenský trh tabletů v Q4 a celém roce 2012

 

Q4 2012 v tis. ks

Q4 2012 meziroční růst

2012 v tis. ks

2012 meziroční růst

ČR

110

251,4%

253

237,4%

SR

53

141,8%

133

153,5%

Celkem

163

200,9%

386

199,8%

Zdroj: IDC EMEA – Q4 2012; formátování a celkový přepočet:  ChannelWorld.cz


V posledním čtvrtletí roku 2012 se celosvětově prodalo 52,5 mil. tabletů, což překonalo původní očekávání. Na úrovni EMEA (Evropa, Blízký východ, Afrika) ve čtvrtém kvartálu roku 2012 překonal počet tabletů počet notebooků určených pro domácnosti.


Autor je analytik IDC, mezinárodní analytické a poradenské společnosti specializované na trhy informačních a komunikačních technologií. 








Komentáře