GfK: Výsledky prodejů technického zboží v západní Evropě

Studie GfK Temax nabízí pravidelné výsledky prodejů technického zboží. Kromě České republiky vychází také v řadě dalších zemí. Na ChannelWorldu vám nabízíme souhrnný pohled na výsledky prodejů jednotlivých produktových skupin za první čtvrtletí roku 2009 v západní Evropě.



Evropané stále nakupují, obrat táhne dolů eroze cen a změny kurzu (Foto: Pixmac)V prvním čtvrtletí roku 2009 utratili zákazníci v západní Evropě za technické zboží téměř 45 miliard eur. Tento výsledek znamená pokles o 8 % ve srovnání se stejným obdobím loňského roku. Hlavními důvody pro snížení realizovaného obratu byla eroze cen s dodatečnými ztrátami na změnách měnového kurzu, spíše než pokles poptávky zákazníků.

Navzdory obecnému poklesu existovaly produktové skupiny, které nebyly zasaženy. Jednalo se především o produkty zajišťující péči o zdraví a krásu a zařízení podporující mobilitu.

Studie shrnující výsledky prodejů technického zboží v patnácti zemích západní Evropy byla vydána vůbec poprvé. Její autoři zároveň upozorňují, že rozdíly mezi jednotlivými zeměmi mohou být významné. Například celkový pokles ve Španělsku činil 15,9 % a v Portugalsku 13,7, zatímco Německo zažilo růst o 3,2 %.


Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech v západní Evropě za poslední čtyři čtvrtletí (v mil. EUR)

 

Typ zboží

Q2  2008
(v mil. Kč)

Q3  2008
(v mil. Kč)

Q4  2008
(v mil. Kč)

Q1  2009
(v mil. Kč)

Q1 2009/
Q1 2008 (v %)

Spotřební elektronika

11 276

11 349

15 757

15 757

-7,8 %

Foto

2 373

2 255

2 890

1 941

-8,8 %

Velké domácí spotřebiče

7 892

8 336

8 133

7 464

-7,5 %

Malé domácí spotřebiče

3 104

3 227

4 116

3 174

-2,4%

Informační technologie

10 379

10 816

12 648

11 259

-9,1 %

Kancelářská technika

4 811

4 415

4 863

4 608

-11 %

Telekomunikace

4 684

5 236

5 931

4 527

-6,6 %

Západní Evropa (celkem)

44 517

45 631

54 337

44 890

-8 %

Zdroj: GfK Temax Western Europe, GfK Retail and Technology (květen, 2009)


GfK je ve svých očekáváních pro zbytek roku poměrně pozitivní. Analytici pozorují poptávku po spotřební elektronice a míní, že eroze cen například u plochých televizorů může být vynahrazena příchodem nových (dražších) technologií jako 200 Hz, HDTV nebo LED. Zvýšení poptávky bylo měřeno i v oblasti PC, ačkoliv firemní segment je stále pomalý.

Silný vztah lidí ke vzpomínkám, které představují fotografie, bude podle analytiků držet také trh fotoaparátů a podobných přístrojů. Rovněž v segmentu malých domácích spotřebičů očekávají zvýšení poptávky z důvodu jejich spojení s péčí o krásu a zdraví. Naopak velké domácí spotřebiče budou potřebovat k dosažení dřívějších čísel delší čas.

V České republice segment telekomunikací v prvním čtvrtletí rostl solidním tempem (5,9 %) a také oblast spotřební elektroniky vykázala v prvním čtvrtletí mírný meziroční nárůst z hlediska hodnoty (0,8 %). U ostatních sledovaných sektorů (malé a velké domácí spotřebiče, foto, IT a kancelářská technika) však došlo k meziročnímu poklesu obratu. Celkově se v oblasti technického zboží jednalo o pokles 7,4 %. Na podrobné výsledky studie GfK Temax za Českou republiku se můžete podívat zde.







Komentáře