GfK: Trh s technickým spotřebním zbožím v západní Evropě nepatrně roste

Výsledky GfK Temax za 3. čtvrtletí 2012 ukazují meziroční růst trhu s technickým spotřebním zbožím v západní Evropě o 1,5 %.

GfK: Trh s technickým spotřebním zbožím v západní Evropě nepatrně roste



Ve třetím čtvrtletí roku 2012 zůstaly telekomunikace nadále nejsilnějším sektorem v rámci indexu GfK Temax Western Europe.

Informační technologie, malé a velké domácí spotřebiče patří také mezi úspěšné sektory, kterým se dařilo, a vykázaly jednociferný nárůst. Sektoru spotřební elektroniky v současnosti chybí jakékoli externí vlivy, které by dokázaly stimulovat tržby.

Trh telekomunikací zůstává hlavním motorem růstu

V 3. čtvrtletí 2012 dosáhly tržby v telco sektoru 5,6 miliardy eur. Díky rostoucímu objemu tržeb až na úrovni 16,5 procenta, dosáhl západoevropský sektor telekomunikačního zboží ve 3. čtvrtletí 2012 nejvýraznějšího růstu v rámci všech sektorů.

Kumulovaný nárůst za první tři kvartály představoval dohromady 13,8 procenta a hodnota tržeb vzrostla na 16,1 miliardy eur. Významný nárůst trh vykázal ve všech zemích s výjimkou Řecka a Španělska.

Rostoucí poptávka po smartphonech ovlivnila několik faktorů. Masivní dotace operátorů zvýhodnily přechod ze standardního mobilního telefonu na smartphone. I větší displeje a jiné funkce než například NFC (near field communication) se postupně stávají cenově dostupné pro masový trh.

Vyšší schopnost přenosu dat v novém standardu LTE také umožňuje rychlé využívání internetu. Tato služba je již dostupná na klíčových trzích  jako je Německo, Spojené království, Nizozemsko a Francie.

„Nové operační systémy s atraktivní uživatelskou nabídkou a vylepšeními tak stěžují spotřebitelům volbu, ale přesto stimulují poptávku. Smartphony proto budou rozhodně hrát velmi důležitou roli i během sváteční sezóny,“ uvádí GfK.

Nové technologie ovlivňují IT

Západoevropský IT sektor zaznamenal mezi červencem a zářím 2012 tržby ve výši 14,1 miliardy eur. To koresponduje s meziročním růstem ve výši 4,9 procenta. V prvních třech kvartálech 2012 GfK zaznamenalo 2,6% nárůst, což v objemu tržeb představuje 41,4 miliardy eur.

Všechny země s výjimkou Portugalska a Řecka zaznamenaly mezi červencem a zářím růst. Jedině švédský IT sektor dokázal překonat hranici dvouciferného růstu.

IT trhy v západní Evropě jsou v současnosti pod vlivem dvou základních trendů. Na jedné straně dosáhly mnohé produktové segmenty vysokých objemů tržeb, ale jen omezeného tempa růstu. Takže počet prodaných kusů zboží, jako např. desktopové počítače, přenosné počítače, periferní zařízení a externí hard-disky, je na velmi vysoké úrovni. Penetrace těchto produktů v domácnostech je také velmi vysoká, což však znamená, že možnosti růstu jsou pouze omezené.

Na straně druhé jsou zde produkty jako např. mediální tablety, ultratenké notebooky (tzv. ultrabooky), Windows 8 a úložná zařízení na bázi SSD, které mají vysoký tržní potenciál a pozitivně ovlivňují IT trh jako celek.


 

 Vývoj tržeb technického spotřebního zboží v západní Evropě (v miliardách eur) 

 Vývoj tržeb technického spotřebního zboží v západní Evropě (v miliardách eur)

Zdroj: GfK Temax Western Europe, GfK


 

Vzestupný trend u malých domácích spotřebičů (MDS) pokračuje

Západoevropští spotřebitelé v Q3 2012 spolu utratili za malé domácí spotřebiče 3,3 miliardy eur, což představuje meziroční nárůst tržeb o 4 %. Objem trhu za první tři kvartály dosáhl 10,2 miliardy eur s růstem na úrovni 2,9 %. Na úrovni jednotlivých zemí se nejvíce dařilo prodeji MDS v Rakousku, Německu a Spojeném království.

 Silný růst zaznamenaly vakuové vysavače, zejména na trhu ve Spojeném království, který představuje výrazný podíl na celkové pozitivní výkonnosti trhu s MDS. Různé typy spotřebičů přispěly k pozitivnímu vývoji, ale lídry byly bezsáčkové cylindrické (podlahové) vysavače, a kromě toho tržby navýšily porcované filtrové kávovary a to zejména ve Francii. Zařízení pro přípravu horkých nápojů, podobně jako porcované a plně automatické espreso kávovary musely v západní Evropě čelit poklesu cen.

Kuchyňské přístroje jsou i nadále motorem růstu v segmentu kuchyňských spotřebičů. Rovněž inovativní produkty, jako jsou mixéry s varnou funkcí, se stávají stále populárnější, a to zejména ve Francii a Spojeném království.

Prodeji velkých domácích spotřebičů se daří ve Spojeném království a Německu

Celkově zaznamenal sektor velkých domácích spotřebičů (VDS) v západní Evropě ve třetím čtvrtletí 2012 tržby v objemu 8,1 miliardy eur, což představuje ve srovnání s předchozím rokem nárůst o 2,2 %.

Růst sektoru VDS ve Spojeném království dosáhl téměř dvouciferné úrovně. Těsně za ním následuje Německo. Negativní vývoj ve Španělsku, Portugalsku, Itálii a Řecku pokračuje z důvodu obtížné ekonomické situace spotřebitelů.

Pozitivní vývoj ve Spojeném království lze vysvětlit reklamními aktivitami a prodejními akcemi, rostoucími tržbami prodeje přes internet a pokračujícím trendem, který směřuje k pračkám s kapacitou náplně nad 7 kg, uvádí GfK.

V Německu analytici pozorují trend směřující k vyšší kvalitě a energetické úspornosti podporovný i energetickým štítkem EU, který označuje energeticky vysoce úsporné spotřebiče. Od konce května 2012 může být tento energetický štítek dobrovolně použit i na sušičky, a povinným se stane od konce května 2013.

Poptávka po foto produktech s náročnými funkcemi a po příslušenství

 Západoevropští spotřebitelé utratili za fotografické vybavení mezi červencem a zářím 2012 o něco méně než ve stejném období loňského roku. Celkové tržby ve 3. čtvrtletí 2012 dosáhly 2.1 miliardy eur, tedy meziročně o 0,3 % méně.

Kumulovaný výsledek za rok 2012 poklesl o 3,6 % oproti stejnému období roku 2011 a představuje trh s objemem 5,9 miliardy eur. Fotografický trh se nadále pozitivně vyvíjel v Rakousku, Německu a Francii se zdravým jednociferným růstem.

Klíčovým trendem je pokles objemu tržeb za fotoaparáty s pevným objektivem, který je následkem vysoké penetrace v domácnostech na jedné straně a vysokého tempa prodeje smartphonů na straně druhé.  To podle GfK znamená, že spotřebitelé již nejsou ochotni utrácet peníze za "low-endové" produkty.

Fotoaparáty s vícenásobným zoomem a náročnými funkcemi, především s Wi-Fi, se těšily v posledních měsících mimořádnému růstu. Navíc rostl prodej příslušenství, který byl tažen růstem v segmentu fotoaparátů s výměnným objektivem, které vytvářejí prostor pro prodej stojanů, blesků, tašek a dalších doplňků a příslušenství. Díky novým produktovým řadám a výrobcům GfK očekává, že bude prodej ve foto sektoru během vánočního období úspěšný.

Spotřební zboží a multifunkční laserové zařízení na vzestupu

Celkové tržby za třetí čtvrtletí 2012 v sektoru kancelářské vybavení a spotřební zboží v západní Evropě dosáhly 3,7 miliardy, což představuje to pokles oproti předešlému kvartálu ve výši 2,3 %. Dařilo se Rakousku, po něm následuje Belgie, zatímco ostatní země vykázaly v daném odvětví pokles.

Trh inkoustových a laserových tiskáren pokračoval v poklesu a negativním trendu. Na druhé straně se stále dobře daří multifunkčním zařízením.

I inkoustové náplně po delším čase poprvé zaznamenaly pozitivní vývoj, který je patrný zejména v Německu a Spojeném království. Prodej laserových tonerů je opět na vzestupu v Německu a v Itálii, nebyl však zaznamenán pozitivní trend.

Spotřební elektronika je bez externího tržního impulsu

Západoevropský trh se spotřební elektronikou se v jednotlivých zemích vyvíjel ve 3. čtvrtletí 2012 podobně. Mezi červencem a zářím dosáhly tržby 8,2 miliardy eur, což představuje meziroční pokles o 11,1 %. Kumulativní výsledky za první tři kvartály vykazují průměrný pokles o 9,7 % a tržby dosáhly celkem 26,6 miliardy eur.

Obecně se trh s televizními přijímači netěšil ze žádných pozitivních externích vlivů. Rozšířenost TV s plochou obrazovkou v domácnostech je na vysoké úrovni. Odpojování analogového signálu ve všech velkých západoevropských zemích je dokončeno, a tento proces tak pomáhá pouze tržbám v Řecku a Portugalsku. Proto v Q3 trh s TV přijímači ztratil pozitivní vývoj, ale ještě stále je na mnohem vyšší úrovni než v předchozích letech.

Zdá se, že zájem spotřebitelů se opět obrací k poslechu stereo hudby, protože samostatné audio systémy, dokovací stanice pro MP3 přehrávače i sluchátka vykázaly vyšší růst, a to také na základě úspěchu smartphonů. GfK dodává, že spotřebitelé rádi vyhledávají atraktivní a módní produkty.

Růst trhu pokračuje i ve třetím čtvrtletí

S tempem růstu na úrovni 1,5 % trhy s technickým spotřebním zbožím v západní Evropě vykázaly ve 3. čtvrtletí 2012 pozitivní, i když opatrný vývoj. Celkové tržby mezi červencem a zářím dosáhly 45,3 miliardy eur. Na druhé straně země nejvíce ovlivněny ekonomickou krizí stále čelí klesajícím tržbám ve většině tržních segmentů. Spojené království, Rakousko a Německo úspěšně odolávají nejistým ekonomickým podmínkám.

Mírný nárůst na úrovni 0,1 procenta a celkový objem tržeb 135,1 miliardy eur mezi lednem a zářím letošního roku je téměř identický s rokem 2011.

Předpoklady na úspěšné 4. čtvrtletí 2012 a dobré vánoční prodeje nejsou podle GfK ideální. Ekonomické podmínky ve většině evropských zemí se nezlepšily a mnozí evropští spotřebitelé neočekávají rychlé ekonomické uzdravení. Na druhé straně jsou zde země jako Německo, kde se zdá, že toto povědomí nemělo velký dopad na nákupní chování spotřebitelů. To dává naději na zdravou výkonnost v posledním čtvrtletí 2012.


Přehled tržeb

GfK: Přehled tržeb v WE
Zdroj: GfK Temax Western Europe, GfK








Úvodní foto: © .shock - Fotolia.com

Komentáře