GfK: Prodeje technického zboží za 1. čtvrtletí 2010 v západní Evropě

Prodeje technického zboží se v prvním kvartále 2010 v západní Evropě podle analytické společnosti GfK při srovnání s předchozím rokem zvedly o 2,7 %. Kterým segmentům se dařilo nejvíce?



K meziročnímu nárůstu prodejů došlo téměř ve všech sledovaných sektorech po celé západní Evropě, vyjma segmentu kancelářské techniky. Ovšem při srovnání s předchozím čtvrtletím zaznamenaly všechny sledované sektory pokles.

Vývoj obratu technického spotřebního zboží v západní Evropě v jednotlivých čtvrtletích v letech let 2008 - 2010

Zdroj: GfK TEMAX Western Europe, GfK Retail and Technology (květen, 2010)

Nejvyšší meziroční růst zaznamenaly malé domácí spotřebiče (6,5 %). Tahounem sektoru se staly vysavače. Dobře se také prodávaly pressovače a překapávače. Naopak k nejmenšímu nárůstu prodejů došlo u produktů pro osobní péči a hygienu.

V sektoru velkých domácích spotřebičů byl patrný zájem zákazníků o pračky s vyšší nosností (6kg a více). Nejlépe prodávanými produkty se staly volně stojící mrazničky, které představovaly více jak třetinu všech prodejů a také sušičky s téměř 20 % podílem trhu.

Smartphony se těší stále větší oblibě a v prvním kvartále představovaly 40 % všech prodejů telekomunikačního sektoru. Tento trend bude podle analytiků pokračovat po celý rok 2010. V IT pokračuje silná poptávka po mobilních počítačích, ale nově mají zákazníci zájem také o all-in-one počítače.

Fotoaparáty s HD funkcemi tvořily v prvním kvartále 30 % prodejů a 50 % příjmů foto sektoru. Mladí zákazníci poptávali multimediální fotoaparáty, jež zvládají přehrávat videa, hudbu, umožňují sdílení fotografií přes internet atp.

Zájem o ploché televizory se ještě zvýšil s nadcházejícím Mistrovstvím světa ve fotbale a jejích podíl v segmentu spotřební elektroniky dosáhl 40 %. S postupnou digitalizací Evropy je znát zvýšený zájem o set-top-boxy.

V sektoru kancelářské techniky sice zaznamenaly některé země růst především díky prodeji spotřebního materiálu, ale nebyl tak vysoký, aby kompenzoval propady ostatních. Ostatně analytici očekávají po celý rok 2010 nepříznivý vývoj toho sektoru.


Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech za poslední čtyři čtvrtletí v západní Evropě (v mld. )

Typ zboží

Q2 2009
(v mld. )

Q3 2009
(v mld. )

Q4 2009
(v mld. )

Q1 2010
(v mld. )

Q1 2010/
Q1 2009
(v %)

Spotřební elektronika

10,001

10,694

15,712

12,148

0,7 %

Foto

2,116

2,144

2,818

1,995

2,7 %

Velké domácí spotřebiče

7,361

8,007

8,302

7,737

4,1 %

Malé domácí spotřebiče

3,091

3,225

4,223

3,405

6,5 %

Informační technologie

9,440

10,004

12,926

11,487

3,6 %

Telekomunikace

4,452

5,091

6,106

5,087

4,9 %

Kancelářská technika

4,402

4,034

4,709

4,602

-1,2 %

Celkem

40,863

43,199

54,796

46,461

2,7 %

Zdroj: GfK TEMAX Western Europe, GfK Retail and Technology (květen, 2010)


K dalšímu čtení doporučujeme výsledky prodeje technického zboží v České republice a Slovensku za stejné období.







Komentáře