GfK: Prodej mobilů stále roste a bude růst i nadále

Podle agentury GfK se prodej mobilů v loňském roce meziročně zvýšil a GfK očekává růst i pro rok 2013. Důvodem je velká poptávka po chytrých telefonech. Jaký je vývoj prodejních i technologických trendů?

GfK: Prodej mobilů stále roste a bude růst i nadále



V loňském roce se poprvé v předvánočním období prodalo více chytrých mobilů než klasických mobilních mobilů bez moderního operačního systému. Uvedla to na základě svého průzkumu agentura GfK ve zprávě, kterou zveřejnila u příležitosti konání akce Mobile World Congress 2013 minulý týden v Barceloně.

V roce 2012 se prý celosvětová poptávka po chytrých mobilech meziročně zvýšila o 56 % na 720 milionů prodaných zařízení.

Současně se podle GfK trh klasických mobilů zmenšil o 14 % na 886 milionů. Celkové tržby maloobchodníků za veškeré prodané mobilní telefony se ale v loňském roce měly zvednout o 7 %.

V České republice se loni podle GfK prodalo přes 2,7 milionu mobilních telefonů všech typů a značek. To je přibližně stejné množství jako v roce 2011. Výrazně však rostl segment chytrých mobilů. V průměru prý už téměř každý druhý prodaný mobil v roce 2012 spadal právě do této kategorie.

Čína táhne prodeje chytré mobily vzhůru

Největší boom chytrých mobilů zažívá momentálně Asie. Konkrétně v Číně, Hongkongu a na Tchaj-wanu se podle agentury GfK dohromady prodej chytrých mobilů v roce 2012 meziročně zvýšil o 133 %. Za loňský rok v průměru dva ze tří mobilů prodaných v Číně spadaly mezi chytré.

V prodejnosti klasické mobilní telefony bez moderního operačního systému stále výrazně překonávají chytré mobily v Latinské Americe, na Blízkém východě a v Africe. Situace v Evropě je podle GfK přibližně 50:50.

Klesá zájem o mobily za 200 až 400 euro

Podle GfK průměrná nedotovaná prodejní cena chytrých mobilů nadále činí přibližně 85 eur, takže se meziročně nezměnila. Jedním z důvodů je prý i skutečnost, že zůstává vysoká poptávka po dražších modelech s cenou nad 400 euro. Modely v této cenové kategorii podle GfK nadále tvoří čtvrtinu všech prodaných chytrých mobilů. 

Naproti tomu podle GfK z hlediska prodejů klesá význam modelů v ceně 200 až 400 euro. Ke konci roku 2012 představovaly pouze 20 % z celkového počtu prodaných zařízení. V prvním čtvrtletí tvořily 34 % ze všech prodaných chytrých mobilů.

V Číně, jejíž význam podle zjištění GfK na globálním trhu velmi roste, je naopak vysoká poptávka po chytrých mobilech s cenou nižší než 100 euro.

Roste zájem o mobily s větším displejem

Podle GfK stoupá poptávka po modelech s větší úhlopříčkou displeje. Zatímco v prvním kvartálu roku 2012 měl v Evropě prý jen jeden ze čtyř prodaných chytrých mobilů 3,8“ displej, ve čtvrtém čtvrtletí měl 3,8“ displej každý druhý prodaný chytrý mobil.

Během předvánočního období měl pak prý dokonce každý šestý prodaný chytrý mobil displej větší než 4,8 palců. Velikost displejů a potažmo i velikost samotných mobilů se tedy podle GfK zvětšuje, ale chytré mobily jsou stále tenčí.

Rozšiřuje se LTE a NFC, zlepšují se fotoaparáty

Rostou prodeje chytrých mobilů s podporou LTE a NFC. Poptávka po chytrých mobilech podporujících technologii LTE sítí čtvrté generace je dle tvrzení GfK největší v Japonsku a Jižní Koreji.

Tyto dvě asijské země dohromady tak díky rozšíření LTE sítí tamních mobilních operátorů mají za rok loňský rok celkově 65% podíl na všech prodaných chytrých mobilech s podporou LTE.  Podíl všech evropských států dohromady tvoří jen 16 %.

Prodejnost chytrých mobilů podporujících technologii NFC (např. pro sdílení dat mezi dvěma přístroji či bezkontaktní platby v obchodech) je podle GfK zhruba stejná ve všech oblastech.

Pro někoho ale může být překvapením, že Afrika s 30% podílem překonává Evropu, jejíž podíl na všech prodaných chytrých mobilech s NFC za rok 2012 činí 26 %. Vysvětlení agentura GfK ve své zprávě pro média nenabídla.

Věnovala se však kvalitě integrovaných fotoaparátů. „V současné době mají všechny chytré telefony zabudovaný fotoaparát a ve většině případů má tato funkce mimořádně vysoký standard,“ tvrdí GfK ve zprávě pro média s tím, že globálně 55 % všech prodaných chytrých mobilů loni disponovalo alespoň fotoaparátem s rozlišením pět megapixelů nebo více.

Skončí dominance systému Android?

Pokud jde o operační systémy, lze podle GfK pozorovat různé trendy. Na jedné straně si vydobyl vedoucí pozici Android, když dva ze tří nyní prodávaných chytrých mobilů v celosvětovém měřítku disponují právě tímto systémem z dílny společnosti Google.

GfK však dodává, že na druhou stranu je tu rostoucí snaha o dosažení větší rozmanitosti. GfK uvádí, že „vedle opětovného uvádění etablovaných systémů jako je BlackBerry OS a Windows Phone, začínají být v tomto segmentu aktivní mnozí noví hráči.“

Agentura konkrétně nejmenuje, ale velké ambice má systém Firefox OS, který má stejně jako Android otevřený zdrojový kód. Těší se velké podpoře nadnárodních telekomunikačních skupin jako je Telefónica, Deutsche Telecom či Telenor.

Mobile World Congress 2013 přinesl první modely chytrých mobilů s tímto systémem. Prodej startuje v Latinské Americe, kde poptávka po chytrých mobilech i mobilech obecně je velmi nízká.

Započaté trendy budou pokračovat i v roce 2013

GfK předpokládá, že v roce 2013 poroste celkový trh mobilních telefonů podobně jako v roce 2012 s tím, že prodeje chytrých mobilů budou i nadále ve větší míře kompenzovat další pokles prodeje klasických mobilů.

Prodej chytrých mobilů prý poroste zejména díky zvyšující se dostupnosti modelů v ceně pod 200 euro, které jsou atraktivní pro čínský trh prožívající velký boom.

Zdroj: GfK








Úvodní foto: © Xuejun li - Fotolia.com

Komentáře