GfK: Po 3. čtvrtletí 2012 zůstává český trh IT v hluboké recesi

Výsledky GfK Temax Czech Republic za třetí čtvrtletí 2012 ukazují, že trh s technickým spotřebním zbožím v hodnotě meziročně poklesl o 9 %. Jak se vyvíjely jednotlivé segmenty?

GfK: Po 3. čtvrtletí 2012 zůstává český trh IT v hluboké recesi



Zpráva Gfk uvádí, že nejhorší vývoj prodeje nastal ve třetím čtvrtletí u spotřební elektroniky a také informačních technologií. Pouze sektory telekomunikací a fota zaznamenaly nárůst.

Spotřeba domácností v České republice letos klesá a GfK nepředpokládá změnu tohoto trendu ani v posledním čtvrtletí tohoto roku. Vliv má jak zvýšení dolní sazby DPH, tak obecně nízká spotřebitelská důvěra. Tato situace má pak nepříznivý dopad na prodeje technického spotřebního zboží.


Vývoj objemu prodeje technického zboží v České republice

Vývoj objemu prodeje technického zboží v České republice

Zdroj: GfK Temax Czech republic, GfK


Telekomunikace v pozitivních číslech

Obrat sektoru telco zaznamenal ve třetím čtvrtletí roku 2012 nárůst o více než 9 % oproti stejnému období předcházejícího roku. Bylo to způsobeno především velmi pozitivním vývojem segmentu chytrých telefonů a zejména pak uvedením některých nových modelů na trh.

Trh spotřební elektroniky prohlubuje pokles

Ve třetím čtvrtletí roku 2012 zaznamenal sektor spotřební elektroniky zatím nejhorší výsledek tohoto roku, obrat se v meziročním srovnání snížil o více než 20 %. Žádná kategorie v rámci spotřební elektroniky nevykazuje meziroční nárůst.

U klíčové kategorie, plochých televizorů, již nedochází tak jako v minulých letech k cenové erozi, naopak průměrná cena televizoru se zvyšuje díky rostoucí váze pokročilých modelů (přístup na internet, 3D).

Zájem o fotoaparáty se mírně oživil

Ve třetím čtvrtletí zaznamenal trh digitálních fotoaparátů mírný narůst v porovnání se stejným obdobím v loňském roce. Od začátku roku je ovšem celkový vývoj trhu negativní díky značným poklesům v prvních měsících.

Z hlediska struktury se trh přesouvá k fotoaparátům s výměnným objektivem, tj. digitálním zrcadlovkách a kompaktům s vyměnitelným objektivem. Klíčovou kategorií i nadále zůstávají kompakty s pevným objektivem, přestože v meziročním porovnání tato kategorie klesá. Nejdynamičtěji se vyvíjí kategorie kompaktů s vyměnitelným objektivem, jejíž váha na celkovém obratu je však stále minimální.

Trh malých domácích spotřebičů v záporných číslech

Trh malých domácích spotřebičů je tažen především kuchyňskými spotřebiči – kromě nejvíce rostoucí kategorie – hot beverage makers (přístroje pro přípravu horkých nápojů), vykazují růst také kategorie kuchyňských robotů a mixérů, rychlovarných konvic, toasterů a pekáren.

Nicméně ani růst těchto produktových skupin nedokázal udržet trh v kladných číslech, a to i přesto, že do portfolií kávovarů a kuchyňských robot§ a mixérů jsou jedny z nejdražších výrobků.

Trh tedy ve 3. čtvrtletí 2012 skončil ve výsledku na 0,5% poklesu. V kagegorii kuchyňských spotřebičů jsou také výrobky vykazující pokles, a to parní hrnce a zejména pak fritézy (dvouciferné číslo).

Klesající trend se projevil také v kategorii osobní péče, kde pouze holicí strojky vykazují ve srovnání se stejným obdobím loňského roku nárůst prodeje.

Zcela záporný trend pak vykazuje kategorie péče o domácnost, ve které vysavače, největší produktová skupina SDA a jedna z klíčových kategorií, stejně jako produkty pro žehlení vykázaly pokles prodeje.

Obrat z prodeje velkých domácích spotřebičů klesá

Trh s velkými domácími spotřebiči zpomaluje tempo růstu v prodaných kusech, ale presto je vývoj stále pozitivní. V prodejní hodnotě ale GfK ve 3. kvartálu zaznamenalo pokles o více než 3% oproti stejnému období minulého roku.

Nejvýznamněji k poklesu v hodnotě přispěly největší kategorie co do obratu – lednice a pračky. Nejrychlejším tempem v prodaných kusech roste zatím relativně malá kategorie sušiček a dále vestavné spotřebiče, u kterých je ale na druhou stranu cenová eroze nejsilnější.

Trh IT v hluboké recesi

IT sektor je momentálně vysoce rozvinutý a velmi nasycený trh. Vzhledem k nepříznivým ekonomickým očekáváním a velmi nízkým prodejům přenosných počítačů, se celkový IT trh v meziročním srovnání rapidně propadl. Ve třetím kvartále roku 2012 tento pokles činil již -16 %.

Všechny sledované IT skupiny momentálně zažívají velmi špatné časy s výjimkou tabletů. Tablety opravdu vykazují pozitivní dynamiku prodejů a zdá se, že do značné míry ubírají podíl notebookům a zejména netbookům.

Prodeje monitorů bez TV tuneru pokračují v červených číslech. Důvodem pro tento negativní trend může být i to, že oproti očekávání tento trh během roku 2012 nenabídl dostatek inovací. Obecně platí, že lidé momentálně spíše odkládají koupi nákladnějších komodit.

Laser dosahuje pozitivních výsledků

Po strmém meziročním poklesu trhu v první polovině roku se výsledky sektoru kancelářské techniky ve třetím čtvrtletí celkově o něco přiblížily loňským prodejům.

V porovnání se stejným obdobím roku 2011 současná hodnota prodejů klesala již pouze tempem -4 %. K tomuto výsledku přispívá  zejména pokračující poptávka po laserových zařízeních, které již zaznamenaly mírný meziroční růst.

Naopak trh inkjetových tiskových zařízení přes mírné zlepšení setrvává ve výrazném propadu prodejů, kdy pokles prodané hodnoty prohlubuje agresivní cenová politika a podpora prodejů ze strany hlavních výrobců.


Vývoje prodeje zboží po segmentech

 

Q4

2011

Q1

2012

Q2

2012

Q3

2012

Q3 12

/Q3 11

Q1-3

2012

Q1-3 12

/Q1-3 11

 

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

+/-%

mil. Kč

+/-%

Spotřební elektronika (CE)

5 600

2 759

2 370

2 413

-21,4%

7 542

-19,9%

Foto (PH)

827

412

580

596

1,0%

1 589

-4,6%

Velké domácí spotřebiče (MDA)

3 824

3 111

2 921

3 231

-3,5%

9 263

-0,3%

Malé domácí spotřebiče (SDA)

2 258

1 091

966

980

-0,5%

3 037

0,8%

Informační technologie (IT)

7 430

4 301

3 423

3 677

-16,9%

11 401

-16,1%

Telekomunikace (TC)

3 112

1 867

1 820

2 141

9,2%

5 828

0,0%

Kancelářská a výpočetní technika (OE)

491

393

349

362

-4,0%

1 104

-19,1%

Celkem

23 542

13 934

12 429

13 401

-9,2%

39.763

-10,0%


Zdroj: GfK Temax Czech republic, GfK

 


GfK Temaxje index sledovanosti technického spotřebního zboží na trhu, který vyvinula společnost GfK. Výsledky jsou založeny na pravidelných průzkumech prováděných v maloobchodním panelu GfK. Maloobchodní panel se skládá z více než 390 000 maloobchodních prodejen z celého světa.

 









Úvodní foto: © .shock - Fotolia.com

Komentáře