Gartner: Trh s PC v druhém čtvrtletí 2010 rostl. Acer v Evropě opět přeskočil HP

29. 7. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Podle předběžných výsledků trhu od analytiků ze společnosti Gartner to vypadá, že se prodeji počítačů na světových trzích opět dařilo. Kolik zařízení se ve světě prodalo a jak se mění pořadí výrobců?

Trhu se dařilo i v regionu EMEA a za druhý kvartál 2010 se prodalo celkem 24,1 milionu zařízeníZa druhé čtvrtletí 2010 se podle předběžných výsledků podařilo prodat celkem 82,9 milionu kusů PC, což v meziročním srovnání znamená růst prodejů o 20,7 %. Gartner předpovídal pozitivní výsledky již dříve, počítal ale s nižším nárůstem. Hlavní analytička Mikako Kitagawa ve zprávě médiím uvedla, že tyto předběžné výsledky indikují pokračující zlepšování trhu a jedná se již o třetí po sobě jdoucí období dvouciferného meziročního růstu.

Kitagawa dále upozornila na zvýšení meziročních výdajů koncových uživatelů o 13 % a také na pokračující pokles průměrných prodejních cen. Tempo poklesu je však již nižší než v posledních dvou letech. Výrazné zpomalení růstu v tomto kvartále zaznamenal segment netbooků, který v předchozích dvou čtvrtletích rostl o více než 70 %. V druhém čtvrtletí 2010 už ale dosáhl „pouze“ 20% růstu. To podle analytiků značí mimo jiné to, že trh netbooků se stabilizuje a „dospívá“.

Jedničkou ve výrobě počítačů ve světě zůstává i nadále Hewlett Packard, nicméně jeho růst prodejů o 12,3 % je nižší, než růst celého trhu. Podle analytiků je to způsobeno i tím, že se společnost snaží chránit marže v klíčových regionech a nevyužívá agresivní cenové politiky. Výrazný růst, 31,6 %, zaznamenal na světovém trhu druhý Acer, poháněný výraznými prodeji v regionech EMEA a Asie/Pacifik. Dvouciferný růst o hodnotě 19 % zaznamenal Dell, pro který je to už druhé čtvrtletí s růstem nad 10 %. Hlavním zdrojem obratu je pro Dell je podle analytiků stále enterprise segment, ten spotřebitelský zůstává pro společnost i nadále výzvou. Zajímavých výsledků dosáhl Asus, který v druhém čtvrtletí  2009 prodal 2,4 milionu počítačů a letos prodeje navýšil na 4,3 milionu zařízení. Jeho růst 78,5 % je nejvyšší z první pětky výrobců.


Předběžné výsledky prodeje počítačů na světovém trhu podle výrobců (v milionech)

 

Výrobce

Prodej 2Q 2010

Podíl na trhu 2Q 2010

Výroba 2Q 2009

Podíl na trhu 2Q 2009

Meziroční změna

HP

14 455,2

17,4 %

12 869

18,8 %

12,3 %

Acer

10 796

13 %

8 203,4

12 %

31,6 %

Dell

10 283,2

12,4 %

8 644,2

12,6 %

19 %

Lenovo

8 310,8

10 %

5 645,8

8,2 %

47,2 %

Asus

4 317,9

5,2 %

2 419,2

3,5 %

78,5 %

Toshiba

4 222,3

5,1 %

3 312,5

4,8 %

27,5 %

Ostatní

30 481,8

36,8 %

27 537,4

40,1 %

10,7 %

Celkem

82 867,2

100 %

68 631,5

100 %

20,7 %

Zdroj: Gartner (PC Market Results, červenec)


Region EMEA rostl úměrně světovému trhu

Trhu se dařilo i v regionu EMEA (Evropa, Střední východ, Afrika). Za druhý kvartál 2010 se zde prodalo celkem 24,1 milionu zařízení. Růst vůči stejnému období v loňském roce tak dosáhl 21,6 %. Trh v regionu EMEA byl podle analytiků velmi silně podpořen poptávkou po mobilních zařízeních napříč všemi subregiony. Nenastal ani očekávaný pokles tržního podílu netbooků, které tvoří přibližně 20 % trhu mobilních počítačů. Nejrychleji rostoucími subregiony jsou za druhý kvartál podle předběžných výsledků střední a východní Evropa, následuje západní Evropa, Blízký východ a Afrika.


Předběžné výsledky prodeje počítačů v regionu EMEA podle výrobců (v milionech)


Výrobce

Prodej 2Q 2010

Podíl na trhu 2Q 2010

Prodej 2Q 2009

Podíl na trhu 2Q 2009

Meziroční změna

Acer

5 141

21,3 %

3 749

18,9 %

37,1 %

HP

4 750

19,7 %

4 122

20,8 %

15,2 %

Dell

2 218

9,2 %

2 002

10,1 %

10,8 %

Asus

2 054

8,5 %

1 045

5,3 %

96,5 %

Toshiba

1 371

5,7 %

1 117

5,6 %

22,8 %

Ostatní

8 566

35,5 %

7 789

39,3 %

10 %

Celkem

24 099

100 %

19 824

100 %

21,6

Zdroj: Gartner (PC Market Results, červenec)


Jak je z tabulky patrné, dařilo se všem výrobcům a všichni z TOP 5 dosáhli dvouciferného růstu. Analytici uvádějí, že růst byl patrný i u ostatních výrobců. Jedničkou je v tomto regionu Acer, který si udržuje těsný náskok před HP. Trojkou je stejně jako na světovém trhu Dell. Nejvíce si za druhý kvartál polepšil Asus, a to o 96,5 %, čímž se dostal na čtvrté místo před Toshibu.

Rostly i další regiony

Ve Spojených státech překonal prodej počítačů v hranici 17,9 milionu zařízení, což znamená 16 % růst prodejů vůči druhému kvartálu 2009. Trhu v tomto regionu pomohl podle analytiků cyklus obměny počítačů a zvýšená poptávka z veřejného sektoru. Segment SMB (malé a střední podniky), stejně jako velké podniky však svou poptávkou výrazněji promluví až do druhé poloviny letošního roku.

bitcoin_skoleni

Na trhu ve Spojených státech se podle analytiků projevila i rostoucí obliba zařízení Apple iPad. iPad totiž dočasně přímo „kanibalizoval“ segment netbooků. Jedničkou amerického trhu je HP s mírným náskokem před druhým Dellem. S velkým odstupem následuje Acer, na který se ale již postupně dotahuje rostoucí Apple. Ten se ale zatím prosadil zatím pouze v žebříčku výrobců ve Spojených státech.

Rychleji než celosvětový trh rostl v druhém kvartálu region Asie/Pacifik, kde se prodalo celkem 27,8 milionu jednotek, což znamená meziroční nárůst 25,4 %.  Začátek roku byl podle analytiků v tomto regionu pomalejší a to především kvůli ekonomicky nejisté situaci v Evropě. To se ale na konci května změnilo a trh začal růst.

Zdroj: Gartner (PC Market Results, červenec)

Čtěte dále

eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SPB
eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SPB
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
GFI Software: Umělá inteligence v IT bezpečnosti automatizuje rutinní činnosti
GFI Software: Umělá inteligence v IT bezpečnosti automatizuje rutinní činnosti
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci