Gartner: Prodeje PC v západní Evropě rostly o 12 %

3. 3. 2009
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Analytická společnost Gartner poskytla ChannelWorldu výsledky prodejů PC ve 4. čtvrtletí roku 2008. Podívejte se, kteří výrobci oslovili před Vánocemi naše západní sousedy a jaká jsou očekávání analytiků v letošním roce.

Foto: HP Mini 2140V posledním kvartálu minulého roku bylo v západní Evropě prodáno celkově 20,1 milionů kusů PC, což představovalo nárůst o 12,2 % oproti stejnému čtvrtletí roku předchozího. Za celý rok se ve stejném regionu prodalo 66 milionů kusů PC. Meziroční růst tak dosáhl 17,2 %.

 „Západní Evropa byla ve čtvrtém čtvrtletí roku 2008 překvapivě nejsilnějším regionem. Oblast střední a východní Evropy, Středního východu a Afriky byly vážně zasaženy zhoršujícími se ekonomickými podmínkami," komentoval výsledky hlavní analytik Gartneru, Ranjit Atwal.

„Segment netbooků pokračoval ve stimulování prodejů PC. Ve zkoumaném období se jich prodalo téměř 2,5 milionů kusů. Významný podíl na tom měl i telekomunikační prodejní kanál."

Podíl telekomunikačních operátorů na prodeji netbooků není zase tak překvapivý. Právě oni mohou snadno nabídnout netbook společně s předplacenou datovou službou. Například operátoři v Británii tak nabízeli netbooky za cenu od 25 liber.

„Zatímco růst kusových prodejů PC byl v západní Evropě dobrý, celkový trend z hlediska obratu měl sestupný směr. Zvláště trh s profesionálními IT produkty se v posledním čtvrtletí loňského roku potýkal s problémy a z hlediska kusů na něm došlo k pětiprocentnímu poklesu. Kdyby nebylo netbooků, tak by i region západní Evropy vykazoval pokles oproti minulému období. To nevětší nic dobrého ani pro rok 2009 a očekáváme proto zpomalení růstů prodejů," doplnil Ranjit Atwal.

Předběžné odhady prodejů PC v západní Evropě za poslední čtvrtletí roku 2008

Společnost

4Q 2008 (v tis.kusů)

4Q 2008 podíl na trhu (v %)

4Q 2007 (v tis. kusů)

4Q 2007 podíl na trhu (v %)

4Q 2008-4Q 2007 růst (v %)

Hewlett-Packard

4 658

23,1

4 058

22,6

14,8

Acer

4 067

20,3

3 618

20,2

12,4

Dell

2 032

10,1

1 980

11,1

2,6

Asus

1 490

7,4

513

2,9

190,4

Toshiba

1 277

6,4

995

5,6

28,3

Ostatní

6 558

32,7

6 755

37,7

3

Celkově

20 082

100

17 919

100

12,1

Zdroj: Gartner (Leden 2009)
Pozn.: Data zahrnují stolní počítače a mobilní PC.

Z výsledků prodejů PC v západní Evropě vychází jako lídr trhu HP, který navýšil svůj podíl na trhu o půl procentního bodu. Ačkoliv se dvojce na trhu, kterou je společnost Acer, dařilo růst nepatrně rychleji než celý trh, tempo posilování jedničky nedostihla.

Pouze mírný meziroční růst ve výši 2,6 % zaznamenal v západní Evropě Dell. Jeho podíl na trhu tak klesl o 1 % na 10,1 %.

Výrazný nárůst prodejů, především díky zajímavé nabídce netbooků, vykázaly Asus a Toshiba. Oběma společnostem se tak podařilo navýšit tržní podíl, Asusu dokonce o 4,5 %.

bitcoin_skoleni

Důvěra v jiné, než prémiové, značky u zákazníků v západní Evropě nadále slábne. V posledním kvartálu roku 2008 rostla tato skupina pouze o 3 %, což jí přineslo propad podílu na trhu o celých 5 %.

Výsledky prodejů PC za celý loňský rok celosvětově i v regionu EMEA najdete tady.
Na výsledky prodejů PC v posledním čtvrtletí roku 2008 celosvětově, v USA a v regionu EMEA se můžete podívat zde.
Připravujeme pro vás také výsledky prodejů PC v České republice.

Čtěte dále

eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SBP
eD system bodoval u HPE, je distributorem roku v oblasti SBP
Eset: Češi riskují s daty, podceňují zálohy i bezpečnost
Eset: Češi riskují s daty, podceňují zálohy i bezpečnost
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
T-Mobilu mírně klesly tržby, spotřeba dat dál stoupá dvouciferně
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci