Futuresource: Prodej projektorů ve druhém čtvrtletí roku 2009 meziročně klesl o 16 %

Kvůli omezeným rozpočtům ve firmách se snížila v první polovině roku poptávka po projektorech. Ve druhém čtvrtletí tohoto roku se celosvětově prodalo téměř 1,3 milionu kusů, což znamená 16% pokles oproti stejnému období v předchozím roce. Jaká jsou očekávání analytiků pro zbytek roku a kde hledat příležitosti?



Příležitosti lze definovat i na základě čísel z druhého čtvrtletí. Zatímco celkový počet prodaných kusů slábnul, objevila se i některá světlá místa. Šlo zejména o zvýšený zájem o short throw projektory (projektory s krátkou projekční vzdáleností) a Wide XGA (nestandardní rozlišení) zařízeníPodle analytické společnosti Futuresource firmy nadále drží zpátky od zvyšování výdajů a osvojují si postoj „vyčkáme a uvidíme." Očekává se proto, že trh s projektory po zbytek roku zůstane relativně klidný.

Kde tedy hledat příležitosti? Podle analytiků je i nadále příležitostí k růstu vzdělávací sektor, kde rozpočty zůstávají relativně nedotčeny. Prodej interaktivních whiteboardů (interaktivní tabule) zaznamenal meziročně 35% růst na celkových 180 000 jednotek. Pro druhou polovinu roku 2009 se předpovídají velké požadavky po těchto zařízeních především z rozvojových zemí, které budou chtít investovat do své vzdělávací infrastruktury. V Česku bohužel systematický program na podporu zavádění ICT do vzdělávání aktuálně chybí a tendry je tak nutné vyhledávat individuálně.

Příležitosti lze definovat i na základě čísel z druhého čtvrtletí. Zatímco celkový počet prodaných kusů slábnul, objevila se i některá světlá místa. Šlo zejména o zvýšený zájem o short throw projektory (projektory s krátkou projekční vzdáleností) a Wide XGA (nestandardní rozlišení) zařízení. Výrobci whiteboardů nyní nabízí řešení all-in-one, tedy projektor i whiteboard, a samotné short throw projektory si získaly popularitu především u koncových uživatelů, celkem nyní reprezentují 10 % trhu. W-XGA kategorie získala ve druhém čtvrtletí 6% podíl na trhu a meziročně rostla téměř o 130 %.

Budoucnost? LED, 3D i miniatury

S očekávaným zesílením prodejů v druhé polovině roku 2009, se také předpokládá, že tento rok bude rokem klíčovým ve vývoji a inovaci nových produktových kategorií a bude formovat trh projektorů pro mnoho dalších let. Projektory založené na vysoce svítivých LED diodách budou mít podle analytiků významný vliv na trh, a to zejména díky dlouhé životnosti a nízkým pořizovacím nákladům. Uplatnění najdou právě ve vzdělávání.

Horkým tématem je nyní v elektrotechnickém průmyslu i trojrozměrná projekce. Sílící produkce 3D filmů má povzbuzující efekt na obrat a zábavný a elektrotechnický průmysl se snaží dostat 3D projekční zařízení do domácností.

Ovšem nejen domácí kino systémy používají 3D projekci, mnoho specializovaných trhů, například automobilový design již specializované 3D zobrazovací systémy využívá pro zrychlení výroby a zajištění vyšší efektivity výzkumu a vývoje. Nicméně je to opět právě sektor vzdělávání, který pravděpodobně bude znamenat nejvýznamnější tržní příležitost pro použití 3D projektorů. Školy, které nabídnou srdeční pitvu, zeměpisné krajiny a analýzu lidského těla v třetím rozměru pravděpodobně upoutají studenty mnohem více než ty ostatní.

Další horké produkty patří do kategorie tzv. pico projektorů - malých baterií poháněných projekčních zařízení. Kvůli nízké ceně, vysoké flexibilitě a přenosnosti jsou tyto modely ideální pro použití v mobilních zařízeních jako high-end PMPs (přenosné multimediální přehrávače) a podobně. S rostoucí potřebou mobilního obsahu u koncových uživatelů je logické, že uživatelé budou chtít svůj multimediální obsah sdílet a prohlížet na větších obrazovkách než dovolí displeje mobilních zařízení. Potenciální příležitost pro pico (chcete-li mini) projektory na trhu bude závislá také na tom, jak producenti multimediálního obsahu dokážou efektivně tento obsah do mobilních zařízení dodávat.

 







Komentáře