Futuresource: Co „frčí“ v přenosné elektronice?

Netbooky, digitální zrcadlovky, smartphony a další zařízení navzdory ekonomickým turbulencím podporují růst evropského trhu s přenosnou elektronikou. Uvádějí to výsledky studie společnosti Futuresource Consulting. Jak se mění periodicita obměny mobilních elektronických produktů?



V roce 2008 zaznamenal trh s přenosnou elektronikou v západní Evropě 18% růst a prodalo se 155 milionů kusů produktůV roce 2008 zaznamenal trh s přenosnou elektronikou v západní Evropě 18% růst a prodalo se 155 milionů kusů produktů. Pozitivní výsledky analytici očekávají i v letošním roce. Prodeje by se měly zvednout o 7 % na 170 milionů kusů zařízení.

Růst trhu podporuje vzrůstající počet uživatelů nejen z řad mladé generace, ale také starších uživatelů. Přenosnou elektroniku nakupuje podle analytiků více žen a dostávají se také do sociálně slabších rodin. Kromě toho spotřebitelé nahrazují svá zařízení novými dříve než v minulosti. Například fotoaparát dříve vyměnili po 6-8 letech, nyní je to po 3-5 letech, v případě osobního audio/video přehrávače dnes provedou výměnu po 2-4 letech, zatímco dříve jej měnili po 5-7 letech.

Dalším důležitým faktorem ovlivňujícím trh jsou dary. Podle analytiků darování elektroniky v některých Evropských zemích představuje 60 % až 70 % celkového trhu. Čím dál častěji spotřebitelé svým partnerům a starším dětem kupují osobní elektroniku jako dárek k narozeninám nebo výročí.

 

Trh netbooků prožil v roce 2008 obrovský boom. Prodalo se neuvěřitelných 5,7 milionů kusů zařízení a letos se podle předpovědí prodá téměř 11 milionů kusů, což je skoro dvojnásobek toho co vloni.

Segment přenosných videokamer se začal zotavovat po několika letech stagnace díky mladé „YouTube“ generaci. Dříve byl trh video kamer zaměřen pro spotřebitele se středními a vysokými příjmy a ovládali ho tradiční hráči, ovšem na trh vstoupili noví výrobci jako např. Toshiba, PureDigital, Kodak, Creative a Aiptek s cenově dostupnějšími „kapesními“ modely. Kapesní videokamery využívají mezery na trhu, protože mobilní telefony zatím neposkytují tak kvalitní obraz a stále mají co dohánět na poli 3 a 3.5G připojení, výdrže baterie a vestavěné paměti. S postupným vylepšováním mobilních telefonů se očekává postupný pokles prodeje přenosných kamer ovšem ne dříve než v roce 2011.

Apple kraluje přehrávačům

Mobilní internetová zařízení (3 miliony prodaných kusů v roce 2008) se dostala do popředí v segmentu klasických audio/video zařízení poté co Apple a Archos přidali do svých multimediálních přehrávačů (PMP - Personal Multimedia Players) internetové funkce. Apple Touch je s 90% podílem leaderem toho segmentu a stejně jako v předchozím případě, výrazná změna na trhu nastane, až výrobce u mobilního telefonu iPhone prodlouží výdrž baterie a zvýší kapacitu paměti. V roce 2008 se iPhonů v západní Evropě prodalo o 15 % více než Touch a v následujících letech se bude podle Futuresource poměr zvyšovat ve prospěch iPhonu.

Trh mobilních zařízení v roce 2008 stagnoval, ovšem smartphonů (tzv. chytrých telefonů s internetem, GPS a kvalitním fotoaparátem) se v západní Evropě meziročně prodalo o 62 % více, téměř 27 milionů kusů.

Spotřebitelé se odvrací od kompaktů a začínají se přeorientovávat na digitální zrcadlovky, čemuž nasvědčuje 3,1 milionů prodaných kusů v roce 2008 a předpokládaný nárůst o 13 % v roce  letošním.

Budoucnost? Telefony

Futuresource předpokládá, že v dlouhodobějším výhledu dojde v západní Evropě k navýšení prodejů přenosné elektroniky až na hodnotu 180 milionů prodaných zařízení. Třetinu tohoto objemu budou tvořit chytré telefony. Do roku 2012 se očekává nárůst na 400 milionů prodaných kusů díky zaměření zařízení na specifické oblasti jako audio, video, hry nebo wi-fi.

Konvergence (slučování funkcí do jednoho přístroje) počítá s jistou mírou kanibalizace segmentu přenosné elektroniky. Přístup „Jedna velikost se hodí všechny“ ovšem vyžaduje kompromis mezi designem a hardwarovým vybavením. Zdaleka ne všichni spotřebitelé však budou chtít dělat kompromisy.

Zdroj: Futuresource Consulting (září, 2009)







Komentáře