Fotoreport: Datové centrum můžete postavit i pro jednoho zákazníka

Podívali jsme se do datového centra, které postavil partner společnosti Dell, a zeptali se na zkušenosti s výběrem prostor a stavěním řešení. Jak datové centrum vypadá?

Fotoreport: Datové centrum můžete postavit i pro jednoho zákazníka



Vstup do datového centra společnosti LifeSport (dříve 1st Art studio) postavené na technologiích Dell. Pohled do uličky.

Vydali jsme se do datového centra, které na technologiích značky Dell postavila partnerská společnost 1st Art studio. Vašek Bílek, dříve administrátor 1st Art Studia, nyní zaměstnanec svého původního zákazníka, firmy LiveSport, prozrazuje, s čím se při stavění data centra potýkal. Co všechno vás může při takovém projektu potkat a proč může být zajímavý i pro menší partnery?


Jan Mazal: Na základě čeho jste se rozhodli investovat do větší serverovny či datového centra?

Vašek Bílek: Náš původní zákazník, společnost LiveSport, potřebovala takový výkon, že dávalo smysl postavit datové centrum, které obslouží její požadavky a zároveň poskytne kapacitu pro naše další klienty. V současné době se LiveSport stal 100% vlastníkem firmy 1st Art Studio a tím pádem i serverovny. Nastala tak trochu nestandardní situace, kdy zákazník koupil svého resellera.

 

Takže se dá říct, že zákazník „veřejného cloudu“ společnosti 1st Art studio dorostl do jeho velikosti a vytvořil si z něj tak svůj privátní cloud?

V podstatě ano. LiveSport u nás začínal s jedním serverem a dnes jich má stovku.

 

Co vás však vedlo k postavení nového datového centra místo pronájmu některého z již existujících?

Hlavní pohnutkou postavit vlastní data centrum byla skutečnost, že v České republice neexistují žádné housingové služby, které by kvalitativně odpovídaly našim nárokům na serverovnu. Téměř rok jsme hledali poskytovatele, který by splňoval naše požadavky, a nikoho takového jsme nenašli. Takže jsme dospěli k postavení vlastního datového centra.

 

Rozhodli jste se využít zajištěné plochy uvnitř Toweru od Českých Radiokomunikací. Nabídky větších poskytovatelů serverhousingu se zdají být téměř totožné, proč vyhrála právě tato?

Radiokomunikace v Toweru nabízejí především více než jeden přívod elektrické energie, více poskytovatelů připojení k internetu a vyšší nosnost racků a podlahy. Na první pohled vypadá nabídka na trhu téměř stejně, ale pokud se začnete zajímat o konkrétní parametry, zjistíte, že ve většině případů jde o co nejjednodušší, levné řešení, které není vždy správně konfigurované. V podstatě nikde nemůžete kompletně naplnit rack řešením od Dellu, poněvadž vám to poskytovatel neumožní ani váhově ani energeticky.

 

Ondřej Bačina, enterprise brand manager, Dell, ukazuje řešení v datovém centru společnosti LiveSportProč jste postavili datové centrum právě na technologiích Dell?

Historicky jsme začali používat servery Dell a při stavění datového centra bylo rozhodnutí využít i ostatní řešení této značky logickým vyústěním.

 

Na jakých konkrétních produktech je datové centrum postaveno?

Aktuálně používáme zhruba 100 serverů, dva blady Dell PowerEdge, dvě storage Dell EqualLogic a jeden výkonný přepínač Force 10 Networks. V každém racku jsou klasické spravovatelné switche. Routery pak používáme od Juniperu.

 

Používáte pro vzdálenou správu serverů iDRAC karty od Dellu případně jiné nástroje?

Nemáme snad jediný server Dell bez iDRAC, protože jezdit do serverovny kvůli každému problému je dost neefektivní. Na software OpenManage Essentials se teprve chystáme, protože jsme teprve nyní nainstalovali v novém data centru první virtuální server s Windows.

 

Jako administrátor asi máte zkušenosti i s nástroji jiných výrobců. Jaká je použitelnost těch od Dellu?
My se pohybujeme v oblasti necertifikovaných operačních systémů (na 99 % našich serverů běží Debian), a zde se obecně za svobodu „platí“. Pokud nám něco v systému nechodí, Dell to za nás nevyřeší. Na druhou stranu musím ocenit, že Dell necertifikované OS úplně neignoruje a například "OpenManage Server Administrator" je dostupný i pro Debian.

 

Jaké byly vaše zkušenosti s nasazováním přepínače Force10 jako centrálního síťového prvku?

Tuto část konkrétně nemám na starost, ale co vím od kolegů, Force10 se konfiguruje velice podobně jako obdobná zařízení od společnosti Cisco, se kterými již zkušenosti máme. Nenarazili jsme na situaci, kdy bychom nevěděli, jak něco nakonfigurovat nebo by něco nefungovalo, jak má.

 

 Výkonný přepínač pro datová centra - Dell Force10

Říkal jste, že na serverech běží Debian, Dell však tuto distribuci zatím pro své storage necertifikoval. Jak probíhala konfigurace úložišť?

Při konfiguraci storage na Debianu jsme měli trochu „porodní bolesti“, protože jsme s tím neměli předchozí zkušenosti a neexistují k tomu manuály. Chvíli nám trvalo, než jsme se dostali na použitelné hodnoty, ale podařilo se.

 

Jaká je celková úložná kapacita úložišť a jakými disky jsou osazeny?

Celková dostupná kapacita je 20 TB, přičemž do úložišť je osazeno 12 dvouterabajtových SATA disků. Storage jsme pořizovali především jako úložnou kapacitu, takže jsme nevyžadovali rychlost. Pro představu po vyladění aktuálně jeden virtuální stroj vygeneruje v průměru pět IOPS.

 

Jak řešíte zálohování?

Zálohujeme souborový systém a mySQL, a to na storage PowerVault MD3200.

 

Narazili jste při stavění datového centra ještě na nějakou situaci, která pro vás byla novou zkušeností?

V době, kdy jsme kupovali blade servery, je Dell dodával s vlastními ověřenými SD kartami o maximální kapacitě dva gigabajty (nyní podporuje 4 GB, pozn. red.). Na SD jsme chtěli nasadit hypervizory, jenže jsme potřebovali podstatně větší kapacitu, a tak jsme zkusili použít vlastní 8GB karty. Ačkoliv naše SD karty fungovaly správně, server je po nějaké době vždy vyhodnotil jako vadné a museli jsme ji fyzicky vyjmout, vsadit zpět a znovu vše synchronizovat. Nakonec jsme to vyřešili nasazením hypervizorů na pevné disky, což nám v konečném důsledku vyhovovalo více i rychlostně.

 

Jaké jsou vaše zkušenosti s podporou Dellu – ProSupportem?

Ve chvíli, kdy je jasná problémová komponenta, stačí Dell ProSupportu zavolat, podpora přijede a situaci vyřeší. Pokud není zcela zřejmé, v čem by problém mohl být, tak zásah trvá podstatně déle, protože technik zkoumá všechny možné příčiny, aby nemusel vyjíždět dvakrát či vícekrát s jiným náhradním dílem. (Poslední verze OpenManage Essetials již shromažďuje veškeré logy a posílá je ProSupportu, který na základě těchto informací dokáže identifikovat závadu a vybavit podle toho technika při výjezdu, pozn. red.).


Datové centrum společnosti LiveSport slouží pro projekt Flashscore.com – web, který poskytuje výsledky sportovních zápasů v reálném čase.




Galerie





Úvodní foto: ChannelWorld

Komentáře