DisplaySearch: Prodeje netbooků rostou dvakrát rychleji než notebooků

Podle aktuálních výsledků trhu s přenosnými PC, které zveřejnila analytická společnost DisplaySearch, se ve druhém čtvrtletí 2009 prodalo celosvětově kolem 38 milionů kusů těchto zařízení. Zatímco klasické notebooky zaznamenaly mezičtvrtletně růst o 22 %, v případě netbooků to bylo dokonce 40 %.



Meziročně trh s netbooky raketově rostl a letos tak ve druhém čtvrtletí zaujímají 22,2% podíl na trhu s přenosnými PCMeziročně trh s netbooky raketově rostl a letos tak ve druhém čtvrtletí zaujímají 22,2% podíl na trhu s přenosnými PC, ještě před rokem to bylo ve stejném období pouze 5,6 %. Asus, průkopník na poli netbooků, stále ztrácí podíl na trhu na úkor ostatních hráčů, Aceru, HP, Dellu, Lenova a Toshiby, kteří rozjeli agresivní marketing.

V mnoha regionech telefonní operátoři po několik čtvrtletí nabízeli zvýhodněné netbooky, což pomohlo růstu trhu. V západní Evropě někteří operátoři dokonce dotují 100 % ceny zařízení, když si zákazník zvolí datový tarif a upíšete se na 2 roky. V Severní Americe operátoři využívají agresivního marketingu také pro uzavření smlouvy na 2 roky, zatímco někteří kabeloví operátoři nabízejí výrazné slevy na zařízení jako motivaci pro uzavření smlouvy na kabelovou televizi, internet a telefonní služby.

V Evropě měli tyto pobídky poměrně velký úspěch a nadále v Evropě probíhají, příkladem je akce T-Comu na Slovensku, ale i českého T-Mobilu nebo Vodafonu. V Severní Americe běží tato podpora prodejů teprve od druhého čtvrtletí tohoto roku, takže aktuálně není k dispozici potřebné množství dat pro zjištění, zda bude tato forma nabídky stejně úspěšná jako v Evropě.

Vývoj na trhu netbooků

„Netbooky výrazně přispívají k růstu trhu přenosných PC a díky velmi atraktivní ceně si je mnoho spotřebitelů kupuje jako druhé PC do domácnosti. Velikost displejů postupně rostla ze 7" na 8,9 " až na aktuálních 10,2" a někteří výrobci propagují dokonce netbooky s 11,6" displeji. Ovšem to vede k překrývání s trhem ultra-přenosných notebooků a vyšší cena těchto větších netbooků snižuje jejich významnou výhodu, kterou byla doposud cena. Kromě dalších klíčových hráčů v dodavatelském kanále, Microsoft oznámil snahu rozšířit application service providing (ASP) o netbooky. Významný nárůst netbooků v ASP může odradit spotřebitele, kteří využívají netbooky převážně jako druhé PC,“ komentoval ve výzkumné zprávě John F. Jacobs, ředitel pro výzkum trhu notebooků v DisplaySearch.

Penetrace netbooků v Latinské Americe a Číně je vyšší než penetrace tradičních notebooků. Poptávku zde stimuluje zejména nízká cena produktů. V těchto regionech je mnoho zákazníků, kteří si kupují svůj první počítač a analytici upozorňují, že pravděpodobně nebudou požadovat vybavení dostupné ve velkých noteboocích.


Podíly prodejů netbooků, notebooků apřenosných PC a meziroční růst ve 2. čtvrtletí 2009 podle regionu

Region

Podíl netbooků
(v %)

Podíl notebooků
(v %)

Podíl dalších přenosných PC
(v %)

Růst 2008/2009
(v %)

Latinská Amerika

6,7 %

4,8 %

5,2 %

64,8 %

Čína

18,6 %

13,8 %

14,9 %

59,7 %

Asia Pacific

9,2 %

11,5 %

11 %

53,2 %

Japonsko

6 %

6,1%

6,1 %

20,9 %

EMEA

32,9 %

33, 5%

33,4 %

14,8%

Severní Amerika

26,6 %

30,2 %

29,4 %

6,9 %

Celosvětově

100

100

100

23 %

 

Zdroj: DisplaySearch (srpen, 2009)







Komentáře