DisplaySearch: Prodej netbooků se meziročně zdvojnásobí, notebooků se prodá stejně

Analytická společnost DisplaySearch očekává, že se v roce 2009 prodá téměř 33 milionů netbooků a jejich podíl na celosvětovém notebookovém trhu vzroste na 20 %. Ve stejném období DisplaySearch také předpokládá, že trh s tradičními notebooky (12,1 palců a více) poprvé nezaznamená žádný meziroční růst. Podívejte se na odhady dle jednotlivých regionů.



Zlaté časy notebooků pomalu končí, příležitost hledejte v oblasti netbooků (Foto: Dell Studio)

Tržní podíl netbooků podle analytiků letos překoná 26 % v Latinské Americe a 22 % v regionu EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika), nejnižší podíl se pak očekává v regionech Asie-Pacifik, Severní Amerika a Čína. Na rozvojových trzích jako je Latinská Amerika představují nízké ceny netbooků lepší dostupnost počítače pro mnoho zákazníků.

V roce 2008 se 45 % netbooků prodalo na trzích regionu EMEA, zatímco pro letošní rok se očekává snížení na 40 %. To je i tak více, než podíl tohoto regionu na trhu s klasickými notebooky.

Co dále stojí podle analytiků za růstem nového produktového segmentu? V mnoha regionech poskytovatelé telekomunikačních služeb nabízí výhodné ceny netbooků ke svým tarifům a službám, například v kombinaci s mobilním internetem (v ČR například T-Mobile). V Severní Americe tři největší poskytovatelé telekomunikačních služeb (AT&T, Spring a Verizon) netbooky nabízí za velmi agresivní ceny.

Růst tržního podílu netbooků je podle DisplaySearch jedním z hlavních aspektů proč podle předběžných odhadů skončí meziroční růst prodeje notebooků téměř na nule. Dalším aspektem je také dramatické snížení poptávky firemních zákazníků. Firmy rychle reagovaly na zpomalení ekonomiky, a to mimo jiné snížením nákupů na poli IT.

DisplaySearch věří, že za významné zpomalení B2B trhu může i to, že mnoho společností neupgradovalo z Windows XP na Visty. Vydání Windows 7 v říjnu tohoto roku s kombinací ekonomického zotavení by mohlo pomoci k prodeji notebooků do podniků, nicméně společnost DisplaySearch tento efekt neočekává před rokem 2010.

„Netbookům se předpovídá, že budou pokračovat v posilování významné pozice na trhu. Nicméně velikost displeje těchto zařízení rychle vzrostla ze 7 a 8,9 na 10,1 palců a nyní s rozvojem 11,6 a 12palcových netbooků je jasné, že zákazníci budou kromě nízké váhy chtít i větší displej. I když netbooky vytvořily nový trh, naše výzkumy ukázaly, že je zákazníci převážně používají jako druhý počítač a nenahrazují jimi své notebooky," řekl John F. Jacobs, ředitel výzkumu na trhu notebooků ve společnosti DisplaySearch.


Prodeje netbooků a notebooků v roce 2008 a odhad pro rok 2009 dle jednotlivých regionů (v milionech kusů).

Trh

2008 Netbooky

2008
Notebooky

2009
Netbooky

2009
Notebooky

2008-2009 růst prodeje netbooků

2008-2009 růst prodeje notebooků

2008-2009 celkový růst trhu

Japonsko

1,5

8,5

1,9

7,4

29,1 %

-13 %

-6,8 %

Severní Amerika

3,7

40,3

8,8

39,9

136,9 %

-1,1 %

10,6 %

EMEA

7,3

51,4

13,3

46,7

80,6 %

-9,1 %

2,2 %

Čína

1,1

13

3,9

16

260,3 %

22,3 %

40,4 %

Latinská Amerika

1

4,5

1,9

5,4

88,1 %

19,8 %

32,4 %

Asie-Pacific

1,8

11,9

3

14,1

64,6 %

18,7 %

24,9 %

Celkem

16,4

129,6

32,7

129,5

99,1 %

-0,1 %

11,1%

Zdroj: DisplaySearch


Přečíst si můžete i další předpověď DisplaySearch, která se zaměřila právě na netbooky.

 







Komentáře