DisplaySearch: Příjmy z prodeje OLED displejů porostou

Podle aktuální studie DisplaySearch budou v roce 2016 příjmy na trhu s OLED displeji 7,1 miliard dolarů, což představuje v průměru 36% meziroční růst (CAGR). Jaké jsou plány výrobců, jak si vedli v prvním čtvrtletí 2009 a které OLED technologii patří budoucnost?



Analytici dále uvádí, že příjmy OLED displejů v prvním čtvrtletí 2009 byly 143 milionů dolarů, což představuje 8% čtvrtletní pokles

Podle výsledků analytické společnosti DisplaySearch v prvním čtvrtletí 2009 příjmy z prodejů AMOLED displejů překonaly poprvé v historii prodeje PMOLED displejů. Příjmy z AMOLED se zvýšily díky silnému odbytu v mobilních zařízeních Nokie, Samsung Electronics a Sony Ericsson. V prvním polovině letošního roku bylo uvedeno více jak 10 modelů mobilních telefonů s AMOLED displeji. I přesto se PMOLED drží stále na prvním příčce prodejnosti, díky počtu prodaných kusů, ačkoli v prvním čtvrtletí 2009 došlo k poklesu odbytu v MP3 zařízeních a sub-displejích mobilních telefonů.

Organic Light Emitting Diode (OLED) jsou panely tvořeny LED diodami. Mezi průhlednou anodou a kovovou katodou je několik vrstev organické látky. Pokud do této vrstvy přivedeme proud, začne vypouštět fotony (světlo). Na rozdíl od LCD nepotřebují podsvícení, takže jsou energeticky úspornější. Dále umožňují zobrazit více než 16 milionů barev, mají velmi dobrý zorný úhel, vysoký kontrast a jas, rychlou odezvu, snadno se čtou i za denního světla a mohou být ohybatelné či jinak tvarovatelné.

Pasive Matrix Organic Light Emitting Diode (PMOLED) jsou vhodné pro jednoduché displeje, např. jen pro zobrazení textu. Pixely jsou řízeny pasivně, mřížkovou maticí navzájem překřížených vodičů. Active Matrix Organic Light Emitting Diode (AMOLED) jsou vhodné pro graficky náročné aplikace s velkým rozlišením. Spínání každého pixelu je prováděno vlastním tranzistorem. Výhody oproti PMOLED jsou vyšší zobrazovací frekvence, ostřejší vykreslení obrazu a nižší spotřeba.

Výsledky trhu

„AMOLED displeje se staly důležitým prvkem high-endových zařízeních,“ komentovala zveřejněné výsledky Jennifer Colegrová, ředitelka Display Technologies v DisplaySearch. „Jak jsme předpovídali, příjmy AMOLED překonaly v prvním čtvrtletí 2009 příjmy PMOLED a je pravděpodobné, že AMOLED budou v roce 2010 neprodávanější. V příštích třech letech dojde k výstavbě nebo modernizaci cca 20 nových AMOLED výrobních linek.“

Analytici dále uvádí, že příjmy OLED displejů v prvním čtvrtletí 2009 byly 143 milionů dolarů, což představuje 8% čtvrtletní pokles. AMOLED vzrostly čtvrtletně o 17 %. V roce 2008 byly příjmy z prodejů OLED 0,6 miliardy dolarů.

Divize Samsung Mobile Display (SMD) vznikla v lednu z odnoží Samsung SDI a Samsung Electronics. Již v prvním čtvrtletí 2009 si zajistila první příčku v počtu prodaných kusů, což představuje 37% podíl trhu. Druhým největším výrobcem se stal RiTdisplay. Výrobci OLED plánují v roce 2009 vyrobit TV panely větší než 11”. LG nyní ve velkém produkuje malé AMOLED a oznámil, že na konci roku bude ve velkém vyrábět 15” AMOLED panely pro TV.


Plány výrobců AMOLED displejů na výrobu TV panelů v letech 2009 až 2010

Výrobce

Značka TV

Velikost

Rozlišení

Šance

Komentář

Sony

Sony

11”

960 × 540

100%

Dostupné od 2007

Sony

Sony

21” nebo 27”

-

70%

Oznámeno 2008, ale nejisté kvůli finančním potížím

LG Display

LG Electronics

15”

1366 × 768

100%

Dostupné v Korei na Vánoce 2009

SMD

Samsung

14,1”

960 × 540

40%

Představeno, ale nezveřejněno datum uvedení


Zdroj: DisplaySearch (červenec, 2009)







Komentáře