Trh ICT stagnuje, tržby distributorů v roce 2012 rostly

Analýza lokálního ICT distribučního trhu ukazuje stav a změny v distribučních a prodejních kanálech. Komu se daří růst?

Trh ICT stagnuje, tržby distributorů v roce 2012 rostly



Při dotazu ChannelWorldu na zhodnocení loňského roku většina distributorů mluví o stagnujícím až klesajícím trhu, na který dopadá recese ekonomiky.

Z pohledu jednotlivých kvartálů byl vývoj podobný předloňskému roku, tedy až na posun čtvrtletí v první polovině roku, kdy došlo u některých značek opět k přeskladnění. 

Situaci na trhu v prvním pololetí ovlivňovala úsporná opatření napříč podnikovou i státní sférou a šetření domácností pod tlakem vyhlídek horšího ekonomického vývoje. Druhý půlrok, především počínaje zářím, se poptávka oživila a pomohla růstu tržeb. I přesto byla vánoční sezona pro většinu distributorů „kratší“, „vlažná“ či „plochá“, jen někteří ji výjimečně hodnotí „pozitivně“.

Prodeje notebooků nadále výrazně klesají a argumenty ultrabooků s Windows 8 ve 4. čtvrtletí zákazníky ve firemní ani soukromé sféře nepřesvědčily. Rostoucí zájem o tablety a chytré telefony, jejichž cenová hladina se pohybuje především pod úrovní 10 tis. korun, tento propad těžko vyrovnal.

Posílili tedy zejména menší distributoři nebo specialisti, kteří se včas zaměřili na nové a rostoucí segmenty, kterými jsou například zmíněná mobilní zařízení či herní produkty.

Vývoj tržeb distributorů

Jak se tedy distributorům dařilo optikou čísel? „Trh IT v roce 2012 celkově klesal podle našeho odhadu o cca 5–10 %,“ přišla odpověď z SWS. Podle GfK byl propad trhu ještě větší.Přitom průměrný nárůst tržeb šesti největších broadlinerů na českém a slovenském trhu činí meziročně 7 %. Pokud bychom do průměru započítali i menší společnosti, růst by byl dvouciferný (viz tabulku níže).

Výsledný poměrně paradoxní stav tedy na první pohled nedává smysl, čemuž odpovídá například i komentář Richarda Havlíka, člena představenstva eD‘ system Czech: „Tak mi nějak nevychází, že skoro všichni distributoři hlásí setrvalý stav nebo mírný růst. Tomu nerozumím.

Petr Pavlíček, sales & product marketing director, Tech Data Distribution, situaci pojmenoval konkrétněji: „Snad právě tlak v tradičních komoditách vyvolal potřebu distribučních ‚anabolik‘, jako jsou maximalizace možných exportů a reexportů, které s posláním distributora na lokálním trhu nemají moc společného, ale do čísel se počítají.


Tabulka 1: Obraty ICT distributorů v ČR a SR za rok 2012

Distributor Obrat za rok 2012 ČR + SR
(mil. CZK)*
Změna celkem ČR + SR 2012/2011 Obrat za rok 2012 ČR
(mil. CZK)
Obrat za rok 2012 SR
(mil. EUR)
eD' system 11 523 -2 % N/A N/A
AT Computers 10 013 6 % N/A N/A
SWS 6 508 4 % 6 110 15,6
Asbis 6 412 20 % 1378 200,4
Tech Data Distribution 3 633 6 % N/A N/A
ABC Data 3 070 7 % 2 536 21,27
Agora DMT, Agora Plus, Agora Plus SK
2 332 17 % N/A N/A
Avnet 2 302 -7 % 1 734 22,6
100Mega Distribution 2 220 20 % N/A N/A
DNS 1 951 13 % 1 951
Westech Slovakia 1 349 -11 % 53,7
Lama Plus  1 300 9 % n/a n/a
Elko Trading 698 41 % 517 8
Penta 457 2 % N/A N/A
Diskus 395 4 % 255 5,5

Poznámka k celkovým údajům: Všechny částky jsou uvedeny v mil. Kč;  v případě, že společnost neuvádí konsolidovaný obrat za ČR a SR, částky v EUR byly přepočítány na CZK podle kurzu 1 EUR = 25,12 Kč v roce 2012,1 EUR = 24,6 Kč v roce 2011. Do obratu tak mohou být započítány i přeprodeje mezi českou a slovenskou stranou.
N/A = distributor údaj neposkytl
„–“ = distributor na daném trhu nepůsobí nebo zde realizuje zanedbatelný podíl obratu
Zdroj: ChannelWorld, distributoři


Podle údajů v přiložené tabulce uvádějí velcí broadline distributoři mírný růst v řádu procent. Největší meziroční procentuální nárůst obratu vykázaly společnosti Asbis (především díky úspěchům na slovenském trhu), 100Mega Distribution, skupina Agora a Elko Trading

Mezi uvedenými distributory s přidanou hodnotou nejvíce rostla DNS, která za loňský rok uzavřela kontrakty se společnostmi Dell, Invea-Tech, Hitachi Data Systems, Huawei a jako alianční partner Insight Enterprises rozšířila portfolio v oblasti softwaru o produkty Microsoft, Adobe, Symantec a další.


Článek je úryvkem z analýzy distribučního trhu, která vyšla v časopisu ChannelWorld č. 1, 2013.

Zdroj: ChannelWorld









Úvodní foto: © maxoido - Fotolia.com

Komentáře