Seriál: Nabídněte VoIP (2)

ChannelWorld je projekt zaměřený na resellery a dodavatele služeb, kteří hledají nové obchodní příležitosti. Ve spolupráci s Joyce ČR vám proto ve třídílném seriálu představujeme jednu z nich – VoIP, neboli telefonování přes internet. Jak začít s prodejem?



  1. Co je to VoIP, kde hledat zákazníky a jaké produkty zvolit
  2. Výběr operátora a instalace
  3. Úskalí VoIP


V minulém díle jsme vám představili obecnou koncepci VoIP, důvody stoupajícího zájmu o telefonování přes internet, i první kroky, které musíte jako reseller udělat, abyste mohli poskytovat tento typ služeb. Dnes se na tyto kroky zaměříme podrobněji a dále je rozvedeme.

Jaké služby a VoIP operátora zvolit?

Zřizujete-li IP telefonii pro malou firmu (2-3 zaměstnanci), kde nejsou požadovány funkce pobočkové ústředny, zvolte Well VoIP tel. ústředna ePBX-100 má funkce běžné analogové ústředny. Kapacita: Do 100 účastníků (poboček) Garantováno 13 současných hovorů v průchozím režimu (routed mode), při zapojení jen přes WAN (direct mode) zvládne 30. sólo telefony a ke každému z nich SIP účet. Pokud jsou požadovány funkce PBX (pobočková telefonní ústředna), je možné využít nabídky virtuální ústředny. Firmy, které chtějí investovat do své vlastní PBX pak mohou zakoupit IP PBX ve formě „malé krabičky“. Tyto ústředny mají výhodu v tom, že vynikají velmi nízkou spotřebou a neobsahují harddisk. Jejich cena se přitom pohybuje do 10 000 Kč.

Pro náročnější implemenace u středních a velkých firem jsou v nabídce IP systémy, které jsou nejčastěji postaveny na bázi dedikovaného serveru. Tyto systémy kromě běžných funkcí mají integrováno nahrávání hovorů, voicemail (záznamník s výstupem do e-mailu), interaktivní hlasové menu, volací fronty až po funkce propojení s podnikovým informačním systémem.

Pobočkové ústředny se připojují tzv. SIP trunkem neboli blokem tel. čísel s odpovídajícím počtem souběžných volacích kanálů. Toto připojení zároveň umožňuje přímou provolbu až na stůl účastníka nazývaného DDI.

Jak zvolit vhodného VoIP operátora? Obvykle podle ceny hovorného a použité tarifikace (1+1, 60+1 vteřin), typu nabízených účtů PREPAID (kreditní systém) nebo POSTPAY (měsíční vyúčtování), ale svou roli mohou hrát i technické parametry, jako například zda podporuje úsporné kodeky. Podpora úsporných kodeků (G729, G726 apod.) totiž umožňuje při zachování rychlosti internetové konektivity navýšit počet souběžných hovorů oproti základnímu G711. Z dalších služeb nabízených operátory je pak vhodné zohlednit možnost přesměrování hovorů, možnost faxování a podpora rychlého faxového protokolu T.38.

K výběru VoIP operátora lze využít webové stánky http://www.xphonet.cz které jsou souhrnem informací o poskytovatelích, jejich službách a také se na nich můžete dozvědět, zda je poskytovatel autonomní nebo jen virtuální.

Zvládnu sám instalaci?Instalaci samotného telefonu zvládne technicky erudovaný pracovník s manuálem k zařízení, případně se může obrátit na technickou podporu dodavatele.

Instalaci samotného telefonu zvládne technicky erudovaný pracovník s manuálem k zařízení, případně se může obrátit na technickou podporu dodavatele. Pobočkové ústředny by měli instalovat řádně proškolení, nejlépe certifikovaní pracovníci. Instalace ve velkých firmách a callcentrech svěřte technikům dodavatele ústředny. Při implementaci VoIP je nutné se řídit doporučením firem implementující VoIP telefonii v souvislosti s firemní síťovou technologií a hlavně z pohledu zabezpečení. Hledisko síťové infrastruktury obnáší použití kvalitních aktivních síťových prvků z důvodu zajištění kvality hovorů. Hledisko bezpečnosti je nutné nepodceňovat a rozšířit zavedenou firemní bezpečnostní politiku i o hlasové služby.

V dalším díle se zaměříme na problematiku kvalitní implementace VoIP technologie a také na komplexní zabezpečení nejen hlasových služeb a celé firemní komunikace směrem do internetu.


Autor pracuje jako produktový manažer VoIP řešení ve společnosti Joyce ČR, www.joyce.cz.







Komentáře