Rozhovor: Toshiba uvede (nejen) nové notebooky

Jiří Horák, country manažer Toshiby pro ČR a SR, při příležitosti uvedení nových produktů výrobce na trh seznámil čtenáře ChannelWorldu s výsledky společnosti i partnerskou strategií.

Rozhovor: Toshiba uvede (nejen) nové notebooky



Tomáš Punar: Výsledky prodejů notebooků českého zastoupení Toshiby za rok 2008 značí, že se vám návrat na český trh daří. Jak dopadl první kvartál?

Jiří Horák: Za rok 2008 jsme na českém trhu prodali necelých padesát tisíc notebooků, což nás vyhuplo na šestou příčku těsně za Dell a Fujitsu-Siemens. V prvním kvartálu jsme se více soustředili na consumer segment, který na rozdíl od firemních PC není tak zasažen současnou krizí. Tato změna strategie byla pravděpodobně hlavním důvodem toho, že jsme se dostali na čtvrtou příčku s prodejem přes 10 500 notebooků. Z hlediska dodávek notebooků zažila korporátní sféra v posledním čtvrtletí minulého roku strmý propad a vývoj v této oblasti se stále nepodařilo oživit. Toshiba tak těžila z nabídky kvalitních produktů zákazníkům z řad domácností. Jednalo zejména o řady Satellite a Qosmio. Naše profesionální řada Portege naštěstí nepodléhá trendovým vlivům a udržuje si stabilní prodeje. Významný podíl na úspěchu mají samozřejmě naši distributoři a partneři.Nové notebooky Toshiba Satellite A500  mají vestavěný televizní přijímač a 16“ displej HD (1 366×768pixelů) 16:9.

Můžeme spolupráci s partnery konkretizovat? V minulém roce jste nastartovali program Toshiba Dream Team, prostřednictvím kterého jsou za prodeje Toshiby odměňovány firmy i jednotliví obchodníci. Slavil tento program úspěch?

Prvotní nárůst partnerů zapsaných do programu byl opravdu velký. Postupně počet zákazníků, kteří registrovali své prodeje, získávali body a následně je proměňovali za peníze, pomalu klesal.  V současnosti je v programu kolem dvou stovek pravidelných účastníků. V loňském roce byly v programu ceny v hodnotě přes milion korun nad rámec samotného bodování. Jednalo se tak o velmi intenzivní podporu prodeje partnerů a program hodnotíme jako velký přínos, který se projevil i na číslech prodejů.

Pokračuje tedy Toshiba Dream Team i letos? A jak se mohou případně partneři zapojit?

Program jede dál. Další ročník zahajujeme v průběhu prázdnin. Ceny jsou o něco skromnější než při jeho startu, ale myslím, že stále zajímavé. Obchodníci si mohou body za registrované prodeje Toshiby proměnit za řadu nabízených zážitků a produktů. Firma má zase možnost získat za body marketingové předměty, demo produkty, nebo příspěvek na marketingové kampaně. Zájemci o zapojení do programu se mohou seznámit s podrobnými podmínkami a provést registraci na adrese www.toshibadreamteam.cz.

Nabízíte resellerům i jinou podporu, než je motivační program?

Snažíme se především o individuální přístup. S partnery hodně mluvíme, abychom pochopili jejich potřeby. Pokud někdo cítí svou sílu v internetovém marketingu, podpoříme ho. Pokud někdo spatřuje příležitost v billboardové kampani a má s ní dobré zkušenosti, podpoříme ho rovněž. Prodejce nejlépe ví, jak oslovit své zákazníky a ve společných diskuzích pak nacházíme cesty k realizaci těchto projektů.Toshiba odhalila novou řadu výkonných malých notebooků Toshiba Satellite U500 se zajímavou povrchovou úpravou. Jedná se o notebooky s displejem o úhlopříčce 13,3“, hmotností od 2,15 kg a pevným diskem o kapacitě až 500 GB

Toshiba nedávno v Česku představila novinářům produktové novinky z oblasti notebooků. Můžete prozradit, jaké modely vaši partneři nabídnou svým zákazníků a kdy budou dostupné?

V druhé polovině července přijde na český trh nová řada notebooků Satellite, která bude vycházet z aktuální řady A300 a ponese název A500. Řadu U400 nahradí U500 a místo L300 přijde L500 a L550. Jsou to notebooky ještě více „multimediálnější" a prodejci se mohou těšit také na změny v designu. Podporou multimédií vycházíme vstříc požadavkům zákazníků. Z vyšších modelů tak tyto novinky přebírají funkce jako je TV tuner. Zajímavou novinkou je i tzv. Eco Button a program Eco Utility, který umožňuje zákazníkovi rychle přejít do předem nastaveného ekologického režimu. Kromě ekologického aspektu je zde významný prodejní argument prodloužení výdrže baterie.

Toshiba v České republice nenabízí pouze notebooky. Můžete představit i další produkty z vašeho portfolia?

Počátkem roku jsme uvedli na trh nové videokamery Camileo. Soustředíme se na levné kamery s dobrými parametry. Aktuální řada má Full HD rozlišení ve formátu 4:3 a je k dostání v koncové ceně, která se s daní pohybuje v rozmezí čtyři až šest tisíc. Výhodou pro prodejce je v tomto segmentu malá konkurence a vyšší marže, než jsou partneři zvyklí u notebooků a dalšího IT. Reseller může dosáhnout marže i přes 20 %.

V nabídce máte ale i foto rámečky. Jak se jim na našem trhu daří?

Toshiba nabízí na našem trhu pouze high-end rámečky jejichž prodej je v podstatě kusový. Podle mého názoru jsou rámečky pro českého uživatele stále drahé a jejich čas teprve přijde. Není to segment, na který bychom se tu příliš soustředili. Mnohem důležitější je pro nás prodej externích disků. Jejich prodeje neustále rostou a připravujeme změnu designu pro nové řady 2,5palcových i 3,5palcových disků. V průběhu června přišly na trh také 1,8palcové harddisky v krásném kovovém balení. Tento malý a luxusní produkt osloví i kapacitou, která bude dle modelu 160, 200 a 250 GB.

Plánujete rozšíření nabídky i o další produktové skupiny?

Aktuálně zatím ne. Spíše se snažíme navázat v regionu větší kooperaci s divizí spotřební elektroniky, což jsou primárně LCD televize a DVD přehrávače. Rádi bychom posílili společnou marketingovou komunikaci.

Chystá divize spotřební elektroniky Toshiby rovněž lokální zastoupení?

Takovou informaci nemám. Určitě by to ale přineslo větší vizibilitu a samozřejmě i prodeje těchto produktů.

Trh notebooků zaznamenal v posledním roce výraznou proměnu v důsledku nástupu netbooků. Jaký je pohled Toshiby na tento trend?Toshiba Qosmio X300-15G je nejvýkonnější notebook na českém trhu

Toshiba vstoupila do tohoto segmentu na konci loňského roku s devítipalcovým netbookem NB100. Jeho prodej právě končí a zavádíme NB200, který disponuje mimo jiné větším displejem. V tomto segmentu jsou jednoznačnými lídry jiní výrobci a my jsme do něho vstoupili bohužel později. Nicméně vnímáme netbooky jako doplňkový produkt, rozhodně ho nechceme na našem trhu nějak významně podporovat. Není zajímavý ani marží, ani obratem. Neinformovaní zákazníci netbook navíc poptávají jako primární zařízení. Snažíme se jim ve spolupráci s partnery vysvětlit, že to není produkt určený pro práci.

Na ChannelWorldu jsme na videu představili také vaší novinku z řady Qosmio, která stojí oproti netbookům řekněme na druhé straně řeky. Její koncová cena s DPH přesahuje hranici 70 tisíc korun. Kde hledat cílovou skupinu zákazníků?

Za necelá dva měsíce jsme prodali zhruba 15 kusů těchto notebooků, což považuji za dobrý výsledek. Model X300 je primárně určen hráčům. Jedná se o nejsilnější notebook, který kdy na českém trhu byl, takže je to produkt i pro lidi, kterým se taková charakteristika líbí a mají na to peníze. Těch už je u nás spousta. Snažíme se také partnery přesvědčit, že si na tomto produktu mohou zachovat slušnou marži.







Komentáře