Rozhovor: LG letos v ČR otevře značkové obchody

Robert Šiml, Senior CE Sales Manager ve společnosti LG Electronics CZ, seznámil ChannelWorld se strategií LG na českém trhu nejen v oblasti produktových novinek.

Rozhovor: LG letos v ČR otevře značkové obchody



Tomáš Punar: LG je v České republice významné svou velikostí i zastoupením na trhu s elektronikou. Jaká je historie tuzemské pobočky a její současná struktura?

Robert Šiml: V České republice začalo LG působit v roce 1991 pod značkou GoldStar (k přejmenování společnosti došlo v roce 1995, LG = Lucky GoldStar – pozn. redakce). Nešlo o klasické zastoupení, nýbrž o podřízenou kancelář, která spadala pod Maďarsko. Přímé zastoupení LG na pražském Andělu jsme otevřeli v roce 2003. Na Slovensku jsme samostatné zastoupení uvedli do provozu v roce 2005 a řídíme ho z české centrály. Celkem na obou trzích zaměstnáváme kolem 110 lidí.

Co se týká struktury, LG Electronics je členěno do pěti základních divizí: spotřební elektronika, domácí spotřebiče, mobilní telefony, klimatizace a podniková řešení, kam spadají třeba monitory. Toto aktuální rozdělení kopíruje změny, ke kterým došlo na nadnárodní úrovni na počátku roku 2009.

Vy osobně jste zodpovědný za divizi spotřební elektroniky (Home Entertainment) a domácích spotřebičů (Home Appliances). Jakými prodejními kanály tyto produkty nabízíte?

Produkty LG se snažíme oslovit všechny typy prodejních kanálů a tomu odpovídá i široká dostupnost našich výrobků u distributorů. Spotřební elektronika v oblasti Home Entertainment a domácZájem o domáci kina v loňském roce rostl, klesala naopak poptávka po plazmových televizorech. Foto: LG HB954PB-Full set sideí spotřebiče tvoří celkem 60 % trhu s elektronikou v České republice a obdobně je tomu z hlediska podílu v naší společnosti. V rámci těchto skupin se proto snažíme o jednotný přístup k prodejnímu kanálu a maximalizaci výhod spojených s naší širokou nabídkou. Čeští reselleři mohou produkty nakoupit zejména u Fast ČR, HP Tronic a K+B Progres, na Slovensku jde o Fast Plus.

Ve většině z nich jsme jedním ze dvou největších dodavatelů a z hlediska distribuce obsluhujeme 90 až 95 % trhu. V rámci spotřební elektroniky prodávají největší objem řetězce typu Datart, ElectroWorld nebo Okay. Mezi naše mass merchandisers patří Makro, Tesco, Globus a Hypernova. V rámci prodejních sítí pak úzce spolupracujeme se sítěmi Euronics a Expert.

Výrobci v oblasti IT často pracují s partnerskými programy, případně partnerskými portály, prostřednictvím kterých předávají svým resellerům různé benefity a informace. Funguje něco takového také v LG Electronics?

My se snažíme přistupovat k zákazníkům velmi individuálně a z hlediska plánování vycházíme vstříc požadavkům největších resellerů. V rámci nastavovaní strategie připravujeme konkrétní marketingové plány také pro distributory, kteří dále pečují o menší prodejce. Ale i zákazníci nakupující u distributorů mají možnost obrátit se na nás se zajímavým plánem a domluvit si přímou marketingovou či obchodní podporu. Jako aktuální příklad mohu zmínit kampaně e-shopů Mall.cz nebo Kasa.cz.

Trendy roku 2009

Jak hodnotíte prodeje jednotlivých komodit v roce 2009?

Zaznamenali jsme pokles prodeje plazmových televizí, který je v souladu s vývojem v západní Evropě a jinde ve světě. Na druhu stranu prodej domácích kin 2.1 s Blu-ray přehrávači rostl víc, než jsme očekávali. To jsou dvě nejvýznamnější změny v oblasti spotřební V roce 2009 tvořily 45 % prodejů televizí ty s úhlopříčkou 32 palců. Foto: LG SL90 L45elektroniky loňského roku. U televizorů bych ještě zmínil extrémní podíl prodejů televizorů s úhlopříčkou 32 palců, který tvořil 45 % všech prodejů.

U domácích spotřebičů jsme zaznamenali nárůst poptávky po spotřebičích v energetické kategorii A++, v případě praní pak o velkoobjemové pračky a pračky s parním praním.

Jak se v loňském roce dařilo LG?

Náš obrat přesahuje čtyři miliardy korun. Ve většině námi nabízených produktových skupinách patříme mezi vůbec největší dodavatele, náš tržní podíl v nich  tvoří 20 až 30 procent. Rostli jsme nejen v tržním podílu, ale také obratech.

Celkové výsledky trhu, které zveřejnilo GfK, nicméně naznačují meziroční pokles téměř ve všech komoditách. Čím si vysvětlujete úspěch LG?

Myslím, že v krizi se stávají silní ještě silnějšími. Pokud se podívám na výsledky jednotlivých značek, posilují se pozice předních hráčů na úkor těch ostatních. Nemyslím si přitom, že stěžejní výhodou LG je cena produktů, ale spíše funkčnost, design a také důraz na nízkou energetickou spotřebu. Například u televizorů s plochou obrazovkou jsme přidali tlačítko na úplné vypnutí přístroje ze sítě a funkce rozšířili o možnost vypnutí obrazu, takže uživatel může poslouchat třeba hudební kanál či zprávy jako zvukovou kulisu, a tím  zároveň ušetřit víc než 60 procent spotřeby za zapnutý přístroj. Zvýšený zájem tuzemských zákazníků o energetickou spotřebu přitom pozorujeme už od poloviny roku 2008.

Naší výhodou je i široká nabídka, ze které můžeme vybrat vhodné produkty pro náš trh. Nedávno navštívila naší pobočku vývojářská skupina, která připravuje modely domácích kin určených speciálně pro střední Evropu. Řídí se přitom požadavky tuzemských zákazníků. Takové cílení konkurence těžko nabídne.

Plány pro rok 2010

Zmínil jste vývoj nových produktů. Můžete prozradit, co budou reselleři LG prodávat v roce 2010?

Jsme právě v období výběru produktů pro náš trh. Mezi zajímavosti, které již mohu zmínit, patři určitě televize s možností zobrazení 3D, které budou jako součást dodávky obsahovat 3D brýle pro sledování prostorových filmů. V příštím roce by mělo vyjít zhruba dvacet 3D celovečerních filmů a pro zákazníky to bude jistě zajímavá a lákavá novinka.

Další zajímavostí nebo dokonce trendem bude pravděpodobně telefonování přes televizory se zabudovaným rozhraním pro službu Skype. Celkově očekáváme intenzivnější propojování internetu a domácí elektroniky a posílení bezdrátového připojení přístrojů. LG jsou také domácí spotřebiče. V příštím roce se očekává zájem o velkokapacitní pračky. Foto: LG F1403TDS6Aktuálním produktem, který jde dohromady s tímto trendem je MS450 Media Station, který se snaží překonat hranici mezi televizním přijímačem a počítačem. Jde o přehrávač napojený na naše servery, který si při vzniku nového formátu stáhne aktualizace, aby ho dokázal přehrát. Slibuje tak vysokou užitnou hodnotu i v dalších letech.

V letošním roce jsem u vaší konkurence zaznamenal otevření několika značkových obchodů. Jaké jsou plány LG v této oblasti?

Ve spolupráci s našimi partnery bychom letos rádi otevřeli další 2-3 značkové obchody LG v Praze a Ostravě. Jde o příležitost také pro další resellery, kteří by měli o provoz takového obchodu zájem. Požadujeme vhodnou lokalitu, zkušenosti s prodejem spotřební elektroniky a schopnost nabídnou celou šíři portfolia LG.

Plánujete také nějaké změny v samotné podpoře resellerů?

Jsme nadále připraveni vycházet vstříc individuálním potřebám našich partnerů. Mohu říci, že jsme v roce 2010 připraveni investovat do prodejního kanálu o více než 10 procent více prostředků, než v roce 2009.


Robert Šiml, Senior CE Sales Manager ve společnosti LG Electronics CZ

 

Robert Šiml (33)

Robert Šiml byl koncem loňského roku povýšen na nově vzniklou pozici Senior CE Sales Manager ve společnosti LG Electronics CZ. Coby člen nejužšího vedení firmy je zodpovědný za strategické řízení obchodu LG v České republice a na Slovensku, a to za divize spotřební elektroniky (Home Entertainment) a domácích spotřebičů (Home Appliances). Jeho práce obnáší například vedení sales managerů („obchodních ředitelů“) obou uvedených divizí, analýzu a obchodní využití trendů v daných segmentech na jednotlivých národních trzích nebo dlouhodobé plánování a rozvoj spolupráce s klíčovými odběrateli. V LG pracuje pět let, tedy takřka od doby založení české pobočky. Dříve v této firmě působil jako vedoucí divize spotřební elektroniky. Jeho přímým nadřízeným je výkonný ředitel společnost LG Vít Šubert.







Komentáře