GfK: Výsledky prodejů technického zboží za třetí čtvrtletí 2010 (ČR)

Hodnota trhu s technickým zbožím se ve třetím čtvrtletí roku 2010 meziročně zvýšila o 3,5 %, a to hlavně zásluhou sektoru IT. Uvádí to zpráva GfK Temax Czech Republic.

GfK: Výsledky prodejů technického zboží za třetí čtvrtletí 2010 (ČR)



Na trhu s technickým spotřebním zbožím v České republice došlo ke změně trendu. Celková hodnota trhu se ve třetím čtvrtletí roku 2010 meziročně zvýšila o 3,5 % a to hlavně zásluhou sektoru IT. K mírnému nárůstu došlo i u velkých domácích spotřebičů a fota. U ostatních sektorů zůstal vývoj negativní, ale zejména u spotřební elektroniky a telekomunikací je patrné zřetelné zpomalení poklesů těchto trhů.

GfK: Vývoj obratu u technického spotřebního zboží v ČR

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology

Malé domácí spotřebiče : Trh stále vykazuje známky mírného poklesu

Ve srovnání s 3.Q 2009 byl ve 3.Q 2010 na trhu malých domácích spotřebičů zaznamenán pokles o 1,5%. V hlavní skupině malých domácích spotřebičů bylo za 3Q zaznamenáno oživení a nárůst u vysavačů, a to o 8,6% hodnoty, zatímco kategorie  Food Preparation zůstává stabilní.

Kategorie Hot Beverages Makers pokračuje v rozvoji.  Pozitivní trend zaznamenaly také toastery. Ostatní kategorie malých domácích spotřebičů stále vykazují mírný pokles.

Velké domácí spotřebiče: pozitivní známky vývoje

Oblast velkých domácích spotřebičů zaznamenala pozitivní vývoj s nárůstem 2,5% oproti stejnému období za rok 2009. Tento nárůst souvisí s prvními dopady krize, které se projevily již v srpnu 2009, a proto prodej zaznamenal pokles již v prvních dvou měsících 3. Q 2009. Za prvních 9 měsíců roku 2010 je stále vidět pokles prodeje o 4,2 %.

Oživení trhu je vidět ve všech oblastech kromě skupin Independent/Buying, které zaznamenaly negativní vývoj. Internetový prodej pokračuje v silném nárůstu v jednotkách i hodnotě, nicméně s dopadem na cenu.

Chladící přístroje, které od počátku roku silně poklesly, zaznamenaly ve srovnání s minulým rokem nárůst v období hlavní sezóny a jinak se držely ve 3.Q 2010 v hodnotách lehce nad nulou. Ostatní kategorie velkých domácích spotřebičů odhalily pozitivní trend za poslední kvartál, kromě praček, kde byl za 3.Q zaznamenán mírně negativní trend.

Informační technologie: tempo růstu zrychluje

V porovnání s loňskem prodeje v sektoru IT rostly ve třetím čtvrtletí se zvýšenou dynamikou. Tempo růstu už v tomto období dosáhlo hodnoty 19%, oproti 7% v Q2. Zatímco doposud se na pozitivním vývoji podílely prakticky výhradně přenosné počítače, v posledních měsících trh zaznamenal meziroční nárůsty prodejů i v kategorii stolních počítačů, které zároveň dále zlevňují. Trh monitorů bez TV tuneru to však neovlivnilo a prodeje v této kategorii naopak klesají rostoucím tempem.

Spotřební elektronika: zpomalení negativních vývojů

Pokles obratu v sektoru spotřební elektroniky se ve třetím čtvrtletí v meziročním srovnání zpomalil na – 6 % i díky tomu že v loňském roce bylo třetí čtvrtletí již výrazně slabší vlivem nastupující krize. Celkový vývoj za první tři čtvrtletí je ovšem stále velmi negativní s meziročním poklesem o 14 %. K oživení trhu došlo hlavně u klíčového segmentu, plochých televizorů, který v hodnotovém vyjádření začal ve třetím čtvrtletí vykazovat mírný meziroční nárůst. V rámci plochých televizorů roste váha technicky pokročilejších modelů, tj. Full HD, 100/200Hz a LED přístrojů. Nicméně obrat ostatních produktových skupin i přes určité zpomalení stále meziročně klesá, což způsobilo celkový pokles obratu spotřební elektroniky.

Foto trh: zaznamenal pozitivní vývoj

V třetím čtvrtletí vykázal trh digitálních fotoaparátů v objemu i v hodnotě konečně pozitivní vývoj. Zatím co kompaktní fotoaparáty jsou v hodnotě stále v negativních číslech, zrcadlovky v třetím čtvrtletí narostly o 20%. Výrazný nárůst zaznamenává i nadále segment kompaktních přístrojů s výměnným objektivem, ale jeho váha na trhu je zatím pořád ještě nízká.

Telekomunikace: prodeje smartphonů zpomalují pokles tržeb

Zatímco ve druhém čtvrtletí letošního roku se trh meziročně propadal ještě téměř o 18%, poslední čtvrtletí přineslo další významné zpomalení tohoto poklesu. Prodeje v tomto období klesaly tempem okolo 4% a tento pozitivní vývoj byl velkou měrou spojen s rostoucí poptávkou po nových modelech smartphonů na trhu. Podíl přístrojů vybavených otevřeným operačním systémem, dotykovým displejem, případně technologií GPS se v tomto období v rámci celkových prodejů dále zvýšil.

Kancelářská technika: prodeje multifunkčních zařízení oslabily

Po relativně příznivějším vývoji v předchozím období se tempo poklesu prodejů kancelářské techniky ve třetím čtvrtletí opět výrazněji prohloubilo, když celkové prodeje klesaly v hodnotě o 9% v porovnání se stejným obdobím předchozího roku. Přispěl k tomu zejména pokles prodejů multifunkčních zařízení, jejichž prodeje se na výsledcích celého sektoru podílejí největší měrou. V rámci této produktové kategorie pak v závěru čtvrtletí meziročně klesala hodnota prodejů zejména laserových multifunkčních zařízení.


Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech za poslední čtyři čtvrtletí (v mil. Kč) 2010


Q4

2009

Q1

2010

Q2

2010

Q3

2010

Q3 10

/Q3 09

Q1-3

2010

Q1-3 10

/Q1-3 09










mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

mil. Kč

+/-%

mil. Kč

+/-%

Spotřební elektronika (CE)

5 728

3 378

2 953

3 128

-5,9 %

9 460

-13,6 %

Foto (PH)

823

499

633

636

1,2 %

1 768

-5,0 %

Velké domácí spotřebiče (MDA)

3 718

2 996

3 053

3.600

2,5 %

9 650

-4,2 %

Malé domácí spotřebiče (SDA)

1 969

966

905

919

-1,5 %

2 790

-2,6 %

Informační technologie (IT)

7 124

4 730

4 374

5 034

19,1 %

14 138

10,0 %

Telekomunikace (TC)

3 118

1 697

1 688

2 058

-4,3 %

5 443

-15,9 %

Kancelářská a výpočetní technika (OE)

833

629

616

557

-9,1 %

1 802

-6,7 %









Česká Republika celkem

23 315

14 896

14 223

15 932

3,5 %

45 051

-4,2 %

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology


Podrobné výsledky studie GfK Temax za stejné období roku 2009 nalezente zde.


GfK Temax Czech Republic je zpráva vytvořená GfK Retail and Technology za účelem sledování trhu s technickým zbožím. GfK Temax Report je vydáván mezinárodně. Výsledky jsou založeny na šetřeních prováděných obchodním panelem GK Retail and Technology. Obchodní panel obsahuje data z více než 190 000 maloobchodních prodejen po celém světě. Veškeré zprávy a tiskové informace jsou rovněž k dispozici na www.gfktemax.com.
Pro další informace můžete kontaktovat Zdeňka Bártu (tel: +420 296 555 660,
zdenek.barta@gfk.com)







Komentáře