GfK: výsledky prodejů technického zboží za druhé čtvrtletí 2009

Podle aktuální analýzy GfK Temax Czech Republic se hodnota trhu s technickým spotřebním zbožím v České republice snížila v druhém čtvrtletí o 7,5 % v porovnání se stejným obdobím roku loňského roku.



Segment telekomunikací, jako jediný, zaznamenal mezičtvrtletně mírný nárůst. (1,6 %) Ostatních sledované sektory (spotřební elektronika, malé a velké domácí spotřebiče, foto, IT a kancelářská technika) vykázaly v druhém čtvrtletí pokles obratu ve strovníní se stejným obdobím loňského roku i čtvrtletím prvním.

Vývoj obratu technického spotřebního zboží v České republice v jednotlivých čtvrtletích v letech let 2007 - 2009

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology (září, 2009)

Malé domácí spotřebiče: poklesy polevují

Trh malých domácích spotřebičů stále klesá a vykázal meziroční propad o 7,2 %, avšak oproti prvnímu čtvrtletí tento pokles nebyl tak dramatický. Zásluhu na tomto výsledku měly hlavně prodeje kávovarů, které jako jediná skupina zaznamenaly v porovnání s druhým čtvrtletím loňského roku nárůst. Nejsilnější skupina, vysavače, jsou sice stále pod loňskou úrovní, ale jejich pokles kopíroval změnu celého trhu.

Velké domácí spotřebiče: poptávka po pračkách klesá

Meziroční pokles na trhu velkých domácích spotřebičů se ve druhém čtvrtletí roku 2009 mírně zmírnil, když dosáhl -5,5 % ve srovnání s -9,5 % v prvním čtvrtletí. Největší pokles prodejů byl zaznamenán u automatických praček, kde v první půlce roku 2009 poklesla hodnota jejich prodeje o 15 % oproti stejnému období minulého roku. Většina těchto propadů jde na vrub volně stojícím spotřebičům, které klesly o 13 %, zatímco vestavěné spotřebiče si dokázaly udržet úroveň loňského roku.

Více než 10% propad zaznamenaly také sporáky, chladničky a myčky nádobí. I přes pokračující negativní trend se na trhu objevují známky oživení u některých segmentů jako například u varných desek, mikrovlnných trub a sušiček. Průměrná cena na trhu velkých domácích spotřebičů se meziročně téměř nezměnila, ovšem mikrovlnné trouby a odsavače par zaznamenaly výrazný nárůst cen. Naopak nejvíce poklesly ceny mrazáků (zhruba o 3 %). K negativnímu meziročnímu vývoji v kusech i v hodnotě došlo výrazněji u internetového obchodu, který poklesl o více než 10 %.

Informační technologie: poptávka po noteboocích stále pokračuje

Ve srovnání s druhým čtvrtletím roku 2008 poklesl sektor informačních technologií v České republice v letošním druhém čtvrtletí o 9,4 % a dynamika poklesu trhu tak vzhledem k vývoji v předchozích obdobích zpomaluje. Jedinou rostoucí kategorií co do počtu prodaných kusů zůstávají v roce 2009 notebooky. Tento pozitivní vývoj byl, podobně jako v předchozích dvou čtvrtletích, ovlivněn poptávkou zejména po malých levnějších noteboocích a dále byl oslaben negativním vývojem prodejů ostatních produktových skupin, jako jsou stolní počítače a monitory.

Spotřební elektronika: rostou prodeje set-top boxů

V rámci spotřební elektroniky pokračuje spotřebitelská poptávka po plochých televizorech podporovaná postupující digitalizací. Nicméně tempo růstu se začíná výrazně zpomalovat a u některých segmentů už dochází k meziročnímu poklesu trhu. Klíčovým segmentem zůstává LCD s úhlopříčkou 32‘‘, ale mírně roste váha velkých obrazovek (37‘‘ a větší) a významný podíl na trhu už mají také Full HD přístroje.

Plánované vypínání analogového signálu v tomto roce by mělo dále podporovat prodeje plochých televizorů a v této souvislosti také dynamicky rostou prodeje set top boxů. Růst plochých televizorů však už nedokáže kompenzovat pokles obratu ostatních produktů spotřební elektroniky, a tak se celkový obrat spotřební elektroniky snižuje.

Foto trh: negativní vývoj pokračuje

Foto trh vykázal za první pololetí tohoto roku stejně jako v minulém roce negativní vývoj. Rostoucím segmentem jsou digitální zrcadlovky, ale v posledních měsících je meziroční tempo růstu jen minimální. Poklesy prodejů kompaktních přístrojů se pohybují už v řádu desítek procent a v rámci tohoto segmentu je patrný posun spotřebitelské poptávky k lépe vybaveným modelům. Narůstá podíl přístrojů s větším optickým zoomem, optickou stabilizací obrazu, větším LCD displejem a širokoúhlým objektivem.

Telekomunikace: smartphony tahounem trhu

Ve druhém čtvrtletí 2009 zaznamenal trh telekomunikační techniky pokles o 2,8 % ve srovnání s druhým čtvrtletím předchozího roku. Rostoucí kategorií zůstávají smartphony, jak v internetových, tak zejména v tradičních prodejnách. Obrat ve vývoji celého telco sektoru je ovlivněn vyšším tempem poklesu prodejů mobilních telefonů a dlouhodobým poklesem prodejů tradičních kategorií (pevné telefony, faxy). Důvodem je vysoká nasycenost trhu a postupný odklon operátorů od subvencování prodeje přístrojů.

Kancelářská technika: rostou pouze scannery

Tržby z prodeje kancelářské techniky zaznamenaly v letošním druhém čtvrtletí ve srovnání se stejným obdobím roku 2008 pokles o 10,2 %. Jedinou rostoucí kategorií co do počtu prodaných kusů i co do objemu tržeb zůstávají v roce 2009 scannery. Růst tohoto segmentu však nedokázal kompenzovat poklesy obratů ostatních produktů kancelářské techniky, spojené s pokračující cenovou erozí.


Výsledky prodejů technického spotřebního zboží v jednotlivých produktových segmentech za poslední čtyři čtvrtletí v České republice (v mil. Kč)

Typ zboží

Q3 2008
(v
mil. Kč)

Q4 2008

(v mil. Kč)

Q1 2009
(v
mil. Kč)

Q2 2009
(v
mil. Kč)

Q2 2009/
Q2 2008
(v %)

Spotřební elektronika

4 172

7 179

4 057

3 561

-7,8 %

Foto

749

908

565

668

-18,2 %

Velké domácí spotřebiče

3 708

3 667

3 085

3 479

-5,5 %

Malé domácí spotřebiče

995

2 001

980

949

-4,7 %

Informační technologie

4 596

6 030

4 537

4 089

-9,4 %

Telekomunikace

2 650

3 798

2 269

2 056

-2,8 %

Kancelářská technika

663

929

694

625

-10,2 %

Celkem

17 533

24 512

16 188

15 426

-7,5 %

Zdroj: GfK Temax Czech Republic, GfK Retail and Technology (září, 2009)


K dalšímu čtení doporučujeme také výsledky trhu technického spotřebního zboží za první čtvrtletí 2009.







Komentáře