Konkurence: český e-tail a retail optikou tržeb

Jak si vedou největší internetové obchody a retailové řetězce s IT produkty a spotřební elektronikou na českém trhu? Pokusili jsme se srovnat jejich obraty.

Konkurence: český e-tail a retail optikou tržeb



Jak se v posledních letech prodává výpočetní technika a spotřební elektronika českým e-tailům a retailům, jsme se zeptali jejich zástupců. Z důvodu co nejlepší srovnatelnosti jsme poptali hodnoty tržeb za prodej zboží a služeb za posledních roky, prodejci však byli až na výjimky ochotni poskytnout pouze čísla schovávající se pod označením „tržby“, a relevantní srovnání tak není jednoduché. Od retailových řetězců jsme navíc neobdrželi jedinou odpověď.

Některé e-shopy své tržby publikují a komunikují přes tisková oznámení, je však poměrně těžké rozklíčovat, co do nich zahrnují a zda je uvádějí včetně nebo bez DPH. U velkých e-shopů navíc nelze oddělit tržby z prodeje IT a elektroniky od ostatního zboží a skupiny jako Internet Retail nebo Netretail uvádí pouze výsledky za celou skupinu. Vývoj absolutní hodnoty tedy do určité míry vypovídá o jejich postavení na trhu, ale neodráží „výkonnost“ konkrétních e-shopů.

Netretail holding, pod který spadá Mall.cz, totiž provozuje e-shopy vedle ČR také v Polsku, Maďarsku, na Slovensku a Slovinsku a Internet Retail postupně obsáhl obchody Kasa.cz, Obchodní-dům.cz a od roku 2010 navíc Nakupuj.com, Megaobchod.cz, Vltava.cz, Cybex.cz a na Slovensku Hej.sk, Obchodný-dom.sk  a Dunaj.sk.

V on-line verzi obchodního rejstříku na www.justice.cz zatím ne všechny firmy uvádějí výkazy zisku a ztráty za všechny předešlé roky, jelikož společnosti s ručením omezením tuto povinnost nemají. Téměř u nikoho zatím nejsou dostupné finanční výkazy za rok 2011 (kromě společnosti T.S.Bohemia).

V následující tabulce můžete srovnat oficiálně poskytnutá čísla a zároveň tržby za prodej zboží tak, jak je společnosti uvádějí ve finančních výkazech dostupných v obchodním rejstříku (šedé řádky).


Tab.: Tržby za prodej zboží vybraných českých e-shopů v tis. Kč

 

2008

2009

2010

2011

Alfa.cz*

860 000 Kč

911 000 Kč

897 000 Kč

928 000 Kč

Alfa.cz podle OR k 30.4.

791 441 Kč

820 377 Kč

830 888 Kč

?

Alza

3 205 000 Kč

4 170 000 Kč

5 608 000 Kč

6 817 000 Kč

Alza podle OR k 31.12.

3 178 193 Kč

4 178 231 Kč

5 606 624 Kč

?

CZC.CZ

950 000 Kč

737 000 Kč

775 000 Kč

1 003 000 Kč

CZC.CZ podle OR k 31.12.

950 746 Kč

737 197 Kč

721 518 Kč

?

Internet Retail** k 31.3.

2 200 000 Kč

2 000 000 Kč

2 050 000 Kč

2 300 000 Kč

Internet Mall podle OR k 31.3.

863 199 Kč

1 480 163 Kč

2 206 445 Kč

?

Netretail***

1 300 000 Kč

1 900 000 Kč

2 725 000 Kč

4 000 000 Kč

T.S.Bohemia k 31.12.

x

1 198 357 Kč

1 223 133 Kč

1 251 180 Kč

 

* Obrat s DPH
** Do roku 2009 tržby za Kasa.cz a Obchodní-dům.cz, od roku 2010 tržby za Kasa.cz, Obchodní-dům.cz, Nakupuj.com, Megaobchod.cz, Vltava.cz,
Cybex.cz a slovenské Hej.sk, Obchodný-dom.sk  a Dunaj.sk
*** Obrat celé skupiny, přepočítáno nahrubo z eur kurzem 25 Kč/euro (rok 2011 – odhad)
x - data za 21 měsíců, neuvádíme z důvodu nesrovnatelnosti
Pozn: V případě posunutého fiskálního roku jsou tržby uvedeny k datu následujícího kalendářního roku
Zdroj: jednotlivé e-taily, justice.cz, data zpracována redakcí ChannelWorld.cz


 Za české retailové řetězce se spotřební elektronikou uvádíme pouze tržby z prodeje zboží získané z výkazů zisku a ztráty, tudíž zatím nejsou k dispozici data za rok 2011. I tak lze z předchozích let vysledovat jasný trend pozvolného poklesu obratu. Nejlépe si do roku 2010 vedl podle vykázaných výsledků Okay s ročními tržbami 3,8 mld. Kč. Následují jej řetězce Datart (3,5 mld. Kč) a Electro World (2,7 mld. Kč), které však vykázaly podstatně výraznější pokles tržeb. Řetězce Euronics a Proton spadající pod HP Tronic s odstupem udržují společný obrat kolem 0,9 mld. Kč.

Pod tlakem e-tailů však retaily začaly podnikat kroky pro zvrácení vývoje, což mohlo vývoji tržeb za loňský rok pomoci. Datart například srovnal ceny e-shopu s kamennými prodejnami. Zákazníci, kteří nakoupí na prodejně, pak navíc získávají dopravu zboží zdarma. Electro World šel cestou inovovaného e-shopu s tím, že kamenné prodejny k němu slouží mimo jiné jako místo odběru a platby.


Tab.: Tržby za prodej zboží vybraných českých retailů v tis. Kč

 

2008

2009

2010

Datart International k 30.4.

4 623 722 Kč

4 074 678 Kč

3 481 901 Kč

Electro World k 30.4.

3 641 369 Kč

3 077 500 Kč

2 662 037 Kč

HP Tronic prodejny elektro k 31.12.

914 207 Kč

926 531 Kč

875 889 Kč

Okay k 31.12

4 004 119 Kč

3 932 618 Kč

3 820 443 Kč

 

Pozn: V případě posunutého fiskálního roku jsou tržby uvedeny k datu následujícího kalendářního roku

Zdroj: justice.cz, data zpracována redakcí ChannelWorld.cz


 

Zdroj: ChannelWorld.cz

 







Úvodní foto: © Jan Prchal - Fotolia.com

Komentáře