Trendy a vývoj v IT v roce 2013 podle Gartneru: Sociální sítě, cloud, mobilita a informace

Analytická společnost Gartner uspořádala v Praze konferenci IT Leadership Trends 2013. Přinášíme hlavní informace z úvodní keynote Johna Mahoneyho.

Trendy a vývoj v IT v roce 2013 podle Gartneru: Sociální sítě, cloud, mobilita a informace



S úvodní přednáškou konference Gartner IT Leadershop Trends 2013 vystoupil John Mahoney, který prezentoval hlavní trendy a směry vývoje IT pro letošní rok.

Zásadní vliv na svět IT bude mít spojení sociálních, mobilních, cloudovových a informačních sil. IT se podle Mahoneyho musí přizpůsobit éře, ve které lidé (zákazníci, zaměstnanci či obchodní partneři) těchto čtyř sil využívají.

CIO se podle něj mají zaměřit na takové oblasti, aby uspěli v propojeném světě a dokázali vést své podniky s využitím technologií, procesů a lidí.

Co bude management chtít od IT v další dekádě

John Mahoney radí odlišný přístup zachycující možné budoucí směry vývoje IT. Spočívá v primárním rozpoznání nejdůležitějšího faktoru, který ovlivňuje, jak CIO a jejich kolegové dokážou uspokojovat firemní požadavky – a tím je časový horizont.

Jednotliví členové vedení (výkonný ředitel, ředitel marketingu, obchodu…) jsou často odpovědní za jednu z podnikových aktivit v rámci jednoho či více časových horizontů (nedávná minulost – co se stalo, současnost – co se děje a budoucnost – co se bude dít).

Po pochopení základních potřeb v každém časovém horizontu bude podle Gartneru jednodušší zvážit, proč konkrétní architektura, konkrétní organizace IT, CIO a jeho podřízení nikdy nedokážou dobře obsloužit všechny časové horizonty současně.

Proč je důležitý on-line

S odkazem na průzkum Razorfish upozornil John Mahoney, že 65 % dotázaných uvedlo, že on-line zkušenost změnila jejich názor na značku nebo produkt a téměř každého (97 %) pak ovlivnila v jeho nákupu.

V souvislosti s tím Mahoney uvedl, že se společnosti rozdělí na ty, které budou spatřovat hodnotu ve zkoumání stále stejných (starých) dat o zákaznících a v udržování jejich co nejvyšší kvality, a na firmy objevující nové obchodní příležitosti díky využití nových dat. Ty generují např. konzumerizace, všudypřítomná konektivita či levné senzory.

Firmy, které dokážou nové informace zpracovat a odhalit v nich nové příležitosti, se stanou tržními lídry, tvrdí Mahony.

Konzumerizace je víc než BYOD

Lidé si začnou vybírat vlastní sítě a výpočetní prostředí, ve kterých budou chtít konzumovat digitální obsah, a bude na organizacích, aby tomu uzpůsobily svůj obsah, aplikace i služby.

Organizace budou podle Gartneru poskytovat webové služby svým zákazníkům a zaměstnancům pro osobní využití a umožní jejich vlastní konfiguraci. To jim silně ztíží přehled nad všemi zdroji, které takové služby dokážou zajistit. Odůvodnitelnou cestou pro pružné poskytování rozličných systémů při nízkých nákladech a mohou být cloudové platformy, říká Gartner.

Vliv spotřebitelů bude mít zásadní dopad na privátní sektor. Z obchodního modelu B2C se tak podle Gartneru stane C2B.

Mahoney upozorňuje, že konzumerizace je více než BYOD. Zaměstnanci začnou používat od čtyř do šesti zařízení a budou sdílet data v cloudu. IT již nebude rozhodovat o použitém hardwaru a platformách a žádné z nich tedy nebudou převažovat.

Do roku 2015 má trend BYOD a BYOA (bring your own apps) růst, což se projeví i ve vzhledu a chování aplikačních tržišť. Gartner uvádí, že z klíčových mobilních výrobců se stávají poskytovatelé a dodavatelé cloudu (Google, Amazon, Apple a další).

Role internetu věcí v marketingové komunikaci

Bezdrátové sítě budou významným faktorem rozvoje internetu věcí. Široká škála sítí (Wi-Fi, DSL, mobilní, bluetooth atd.) bude vstupovat do hry podle požadavky konkrétní aplikace.

Na spotřebitelském trhu se tak může objevit chytrý nábytek, interaktivní displeje, vzdáleně ovládané elektrické zásuvky či odpadkové koše hlásící nutnost vysypání. Řada z nich bude dostupná přes mobilní aplikace a cloudové služby.

Ve světě internetu věcí, kde jsou všechna zařízení připojena do sítě a sdílejí mezi s sebou informace, může vzniknout úplně odlišný způsob nakupování, respektive marketingové komunikace, než známe dnes.

Mahony podal následující příklad: Jdete nakoupit přehrávač médií a je technicky možné, že položka, kterou vybíráte, zkontroluje kompatibilitu se zařízeními ve vaší domácnosti, může vám předschválit spotřebitelský úvěr a zároveň zjistit od známých ve vašich sociálních sítích, co si o nákupu produktu myslí. Možnosti jsou v takovém případě neomezení.

Zdroj: ChannelWorld, Gartner








Úvodní foto: © alphaspirit - Fotolia.com

Komentáře