Reálných slev se ve velkých e-shopech po Vánocích dočkalo jen minimum zboží (Karsa)

Podíl zboží, které na portálech Alza, Datart, Kasa, Mall, Okay a T.S. Bohemia po Vánocích reálně zlevnilo alespoň o 5 %, se většinou pohyboval okolo 1 %. Údaje pocházejí ze 60denního monitoringu provedeného společností Karsa Technologies.

Reálných slev se ve velkých e-shopech po Vánocích dočkalo jen minimum zboží (Karsa)



Společnost Karsa Technologies zveřejnila závěry svého 60denního monitoringu cen ve vybraných velkých e-shopech, konkrétně na portálech Alza, Datart, Kasa, Mall, Okay a T.S. Bohemia. Cílem měření bylo vysledovat vývoj cen během adventu a období povánočních slev.

Některé kategorie jsou nyní celkově dražší

Měření ukázalo, že sledované obchody v poslední měsíci před Vánoci průměrně zvýšily cenovou hladinu o 1,09 %. Nejvíce došlo ke zdražení u fotoaparátů (o 3,6 %) a bílého zboží (o 2,7 %), u výpočetní techniky průměrná cena vyrostla o 0,2 % a v kategorii TV, audio a video se naopak snížila o 2 %.

E-shopy podle Karsy udržovaly vyšší ceny zhruba do 21. 12., kdy šlo zboží ještě stihnout expedovat do Štědrého dne. Po tomto datu již začala sezóna povánočních slev a celková cenová hladina nabízeného zboží se v tomto období snížila o 1,33 %.

U fotoaparátů například došlo k celkovému snížení cen o 3,2 %, ale vlivem zmíněného předvánočního navýšení o 3,6 % jsou nyní dražší. Podobně je tomu u mobilních telefonů, které po Vánocích sice zlevnily o 0,6 %, ale před nimi celkově zdražily o 1,1 %.

Reálné slevy se většinou týkaly 1 % nabídky

Nutno dodat, že podíl zboží, které ve sledovaných e-shopech reálně zlevnilo, tj. jeho cena po Vánocích byla nejnižší za sledované období a zároveň poklesla minimálně o 5 %, se pohyboval pouze okolo 1 % z celkové nabídky. 

Ceny u reálně zlevněné výpočetní techniky poklesly o 22,5 %, v případě mobilních telefonů se ceny snížily o 17,7 %, v kategorii TV, audio a video to bylo o 16,1 % a v případě fotoaparátů činila průměrná sleva 15,7 %. Opět však nutno dodat, že tyto slevy se týkaly marginální části celkové nabídky.

Výše uvedené kategorie zároveň obsahovaly alespoň 1 % produktů, u kterých došlo k opakované slevě (tj. produkt během sledovaného období zlevnil, ale následně opět zdražil a cena po Vánocích nebyla nejnižší za sledované období) a dokonce 1 % produktů, jejichž cena na konci sledovaného období vyšší než v jeho průběhu.

Při bližším pohledu na sledované e-shopy je vidět, že nejvyšší podíl reálně zlevněného zboží po Vánocích vykazovalo Okay (konkrétně 3 %), zatímco Datart měl nejvyšší podíl zdražených položek (konkrétně 2 %).

Dodejme, že údaje jsou zaokrouhleny na celá procenta a nula v tabulce neznamená, že daný e-shop nezlevnil jedinou položku.

Tabulka – Přehled podílů zboží se slevami nebo zdražením ve sledovaných e-shopech

E-shop

Podíl reálně zlevněného zboží

Průměrná sleva u zlevněného zboží

Podíl zboží s opakovanou slevou

Podíl zdraženého zboží

Alza.cz

1 %

14,2 %

0 %

1 %

Datart.cz

1 %

20,0 %

1 %

2 %

Kasa.cz

1 %

19,8 %

0 %

1 %

Mall.cz

0 %

15,4 %

1 %

1 %

Okay.cz

3 %

16,8 %

2 %

1 %

TSBohemia.cz

 0 %

23,8 %

1 %

0 %

Zdroj: Karsa Technologies









Úvodní foto: © Corgarashu - Fotolia.com

Komentáře