Proč chytré hodinky zatím nejsou prodejní hit? (Distree EMEA 2015)

Průzkum GfK ukazuje, co brzdí větší rozmach trhu chytrých hodinek a další nositelné elektroniky.

Proč chytré hodinky zatím nejsou prodejní hit? (Distree EMEA 2015)



V posledních měsících loňského roku docházelo na evropském trhu k nárůstu prodeje nositelné elektroniky (wearables). Uvedla to Carolin Weinmanová, business director IT EMEA, GfK, v rámci workshopu na Distree EMEA 2015.

K největším růstům však dochází u fitness a health trackerů, které tvoří dvě třetiny prodejů. Podíl chytrých hodinek a dalších kategorií wearebles koncem roku spíše klesal.

Graf: Trh wearables v Evropě v H2 2014

Trh wearables v Evropě H2 2014Zdroj: GfK (Distree EMEA)


Zákazníci přitom při výběru smartwatch spoléhají na značky známé ze světa IT. Nejvíce by jich při výběrů zvažovalo produkty značky Samsung (31 %) a Apple (21 %). Sáhli by však i pro produktech značek známých z módy a sportu (Adidas, Nike, Reebok atd.).

Graf: Preferované značky chytrých hodinek

Graf: Preferované značky chytrých hodinekZdroj: GfK (Distree EMEA)


Z pohledu ovládání by většina uživatelů preferovala dotykovou obrazovku (67 %), necelá čtvrtina vyžaduje také ovládání hlasem a necelá desetina pak fyzické tlačítka.

Nadpoloviční většina (56 %) spotřebitelů by upřednostnila spíše chytré hodinky, které by fungovaly samy nezávisle na smartphonu. Lidé příliš nechápou potřebu doprovodných zařízení a preferují samostatnost každého produktu.

Podíl se ale trh od trhu liší, takže nelze jednoznačně říct, jestli by zákazníci kupovali spíše chytré hodinky vybavené SIM kartou, nebo bez ní.

Graf: Chytré hodinky jako samostatné zařízení se SIM

Graf: Chytré hodinky jako samostatné zařízení se SIMZdroj: GfK (Distree EMEA)


Cena je stále nejdůležitější argument

Nejdůležitějším aspektem při nákupu chytrých hodinek je pro většinu respondentů cena (21 %), až pak přicházejí na řadu funkcionality (14 %) či sledování aktivit (13 %). Nutno zmínit, že u technicky orientovaných spotřebitelů je důležitost ceny v podstatě na stejné úrovni jako u funkcionalit.

Graf: Faktory ovlivňující nákup chytrých hodinek

Graf: Faktory ovlivňující nákup chytrých hodinekZdroj: GfK (Distree EMEA)


Z pohledu konkrétních funkcionalit považují respondenti za nejdůležitější sledování aktivity (fakticky sport tracker), případně monitorování zdraví.

Podle GfK to znamená, že lidé chytré hodinky považují spíše za monitory aktivity s ukazatelem času. Analytici tím celkem zřejmě naznačují, že zákazníci nejsou dostatečně vzdělaní v tom, za co by měli platit.

Graf: Důležitost funkcionalit chytrých hodinek

Graf: Důležitost funkcionalit chytrých hodinek

Zdroj: GfK (Distree EMEA)


Nový průzkum z USA navíc ukazuje, že dvě pětiny zákazníků přestaly svůj fitness tracker používat po půl roce. Většina kvůli tomu, že přestala cvičit, nebo je to k cvičení více nemotivovalo (24 %) a nebo zařízení nesledovalo to, co chtěli.

Na druhou stranu téměř tři čtvrtiny dotázaných spotřebitelů by byly ochotné nosit oblečení nebo klenoty, které by měly integrované sledování aktivit.

Význam chytrých hodinek však podle analytiků poroste s rozšiřováním internetu věcí. Respondenti v průzkumu GfK uvedli, že by je zaujalo, kdyby smartwatch dokázaly uchovávat zdravotní informace, lístky na veřejnou dopravu, zabezpečenou identifikaci či bezdrátové platby.

Co to všechno znamená?

GfK naznačuje, že ačkoliv je nositelná elektronika nejžhavějším technologickým odvětvím, spotřebitelé rozumí jen omezeně tomu, co nabízí a současné produkty považují spíše za hračky pro geeky.

Zákazníci již dnes chápou možné využití zařízení pro sledování aktivit (sport a fitness trackery apod.), avšak z pohledu chytrých hodinek je potřeba více zdůrazňovat jejich výhody.

Je tedy nutné identifikovat možné varianty využití a jednotlivé produktové segmenty,  aby bylo možné je správně pozicovat na trhu. Mluvíme zde o připojené domácnosti, zdraví, módě, internetu věcí atd.

Zdroj: ChannelWorld, GfK








Úvodní foto: © Dan Race - Fotolia.com

Komentáře