Nakupující hledají na internetu srovnání a inspiraci (Google)

Podle výsledků průzkumu Consumer Barometer hledají dvě třetiny českých spotřebitelů informace o zboží na internetu a následně je tam i nakupují. Čtvrtina zákazníků alespoň jednou za rok nakupuje v zahraničních e-shopech, a to především kvůli lepším podmínkám.

Nakupující hledají na internetu srovnání a inspiraci (Google)



Společnost Google představila výsledky šetření Consumer Barometer pro Českou republiku, obsahující řadu zjištění týkajících se uživatelských návyků při surfování a nakupování on-line.

Základním zjištěním je podíl používaných zařízení – Google na základě vzorku tisíce respondentů uvádí, že 79 % Čechů k surfování používá PC, 55 % chytrý telefon a 25 % tablet.

Spotřebitel hledá srovnání, ale ne na srovnávačích

Při zvažování koupě určitého produktu čeští uživatelé v drtivé většině napřed hledají informace on-line (81 %), jen minimum se jde podívat přímo do obchodu (11 %) nebo údaje zjišťuje po telefonu (7 %). Podle studie chodí nakupující na internet zejména kvůli srovnání (70 %), pro inspiraci (69 %) nebo pro radu (34 %).

Jako nejčastější on-line zdroj informací respondenti označili internetové vyhledávače (72 %). Druhým nejčastějším zdrojem jsou stránky samotných prodejců (46 %). Zajímavé je, že navzdory vysokému počtu těch, kteří na internetu hledají srovnání, navštěvuje stránky samotných srovnávačů zboží jen 8 % respondentů.

K tzv. ROPO efektu (research online, buy offline) dochází u 12 % nakupujících, zatímco u 66 % proběhne vyhledávání i koupě on-line. Podíl těch, kteří informace vyhledají mimo internet a pak je nakoupí on-line, činí 8 %.

Důležité jsou ceny a otevírací doba

Při hledání informacích o místních firmách uživatelé nejčastěji používají on-line i off-line metody (55 %), případně hledají výhradně on-line (39 %); jen naprosté 3% minimum hledá pouze off-line.

Jako nástroj k získání informací slouží drtivé většině (85 %) uživatelů internetové vyhledávače, přičemž jako další v pořadí respondenti uváděli stránky samotných firem (52 %) nebo slevové portály (37 %).

Pokud jde o konkrétní údaje, které uživatelé hledají, tak nepřekvapí, že prioritou jsou ceny (62 %), následované provozní dobou (52 %) a adresou (32 %). Jen o trochu méně uživatelů zajímají také dostupnost (31 %) a recenze (28 %).

V zahraničí Češi nakupují kvůli lepším podmínkám

Část českých respondentů nakupuje také v zahraničních e-shopech. Čtvrtina (24 %) takto nakoupí alespoň jednou ročně, dalších 11 % méně častěji, zbytek vůbec.

Hlavním důvodem, proč tito spotřebitelé dávají přednost zahraničnímu obchodu jsou lepší podmínky (43 %), následované lákavou nabídkou (35 %) a lepší dostupností (31 %) a širším sortimentem (27 %). Lepší kvalitu uvedlo jen 11 % respondentů.

Češi ze zahraničí nejčastěji nakupují oblečení a doplňky (40 %). Hned druhou nejčastěji zmíněnou kategorií je však software a hardware (16 %).

U otázky, proč si respondenti rozmysleli nákup v zahraničním e-shopu, případně proč tam nenakupují vůbec, byly často zmíněny špatné překlady – ty jsou problémem pro 40 % respondentů.


Kompletní výstupy šetření Consumer Barometer včetně grafů najdete zde.

Zdroj: Google, ChannelWorld








Úvodní foto: © Romolo Tavani - Fotolia.com

Komentáře