Každá třetí česká domácnost do 45 let vlastní herní konzoli (Sony)

Průzkum společnosti Sony odhalil rostoucí oblíbenost herních konzolí v České republice. Zároveň zbořil několik mýtů o hráčích videoher a ukázal, že jde nejčastěji o rodinnou záležitost.

Každá třetí česká domácnost do 45 let vlastní herní konzoli (Sony)



Průzkum společnosti Sony Computer Entertainment Home (SCEE) odhalil, že herní konzole patří v České republice mezi poměrně rozšířená zařízení.

Konzoli vlastní v české populaci ve věku 15 až 45 let každá třetí domácnost a většina z nich investovala do jejího nákupu v posledních dvou letech až šest tisíc korun. Více než třetina domácností (37,5 %) ale za konzoli neváhala vydat až třináct tisíc korun.

Vedle herních konzolí se jejich vlastníci neobejdou bez her, příslušenství a dalšího vybavení. Na tyto výdaje vynaložilo 40 % dotazovaných částku v rozmezí dva až čtyři tisíce korun.

Průzkum dále ukázal, že i když téměř v polovině případů (46 %) pořizují herní konzoli rodiče jako dárek svým dětem, v každé čtvrté domácnosti (26 %) na nich hrají výhradně dospělí členové rodiny. Naopak domácnosti, kde k herním obrazovkám zasedají jen jejich potomci, jsou v menšině.

Většina z oslovených, konkrétně 63 %, uvedla, že se majiteli nové herní konzole stala v posledních dvou letech. Počet herních konzolí bude navíc v českých domácnostech i nadále přibývat. Každý desátý člověk totiž uvažuje o jejím nákupu v nejbližší době.

Vzrůstající popularita herních konzolí mezi Čechy je dána několika faktory. Nespornou výhodou herních konzolí je jednoduchost použití. Vedle toho, že si lidé mohou vybrat typ herního zařízení podle svých finančních možností, je to zejména sociální aspekt, kdy své zážitky z hraní mohou společně sdílet s ostatními hráči, nebo prožívat příběhy s přáteli on-line,“ uvedl Ivan Bradáč ze společnosti Sony.

Opět padaly mýty

Výsledky průzkumu zároveň boří mýtus o tom, že hraní videoher je pouze doménou mladistvých. V každé čtvrté domácnosti (26 %) tráví svůj čas s herní konzolí výhradně dospělí členové rodiny.

Naopak v každé desáté domácností (9,7 %) zasednou ke konzoli jen teenageři. Herní konzole vytváří v rodině pojicí prvek, protože ve většině domácností (64,3 %) si najdou čas na hraní jak dospělí, tak i jejich potomci.

Průzkum také vyvrací obecný předsudek, že každý hráč žije jen virtuální realitou. Většina (60,6 %) z dotazovaných hráčů se totiž věnuje ve svém volném čase i sportu, svým koníčkům nebo jiným společenským činnostem. Většina (80 %) respondentů uvedla, že v herním světě stráví v průměru týdně méně než 12 hodin.

V neposlední řadě výsledky průzkumu vyvracejí předsudek, že hraní videoher nabourává sociální vztahy v rodině nebo mezi partnery. Přes 40 % dotazovaných naopak sdělilo, že jim jejich partnerka nebo partner hraní her nikterak nevyčítá. Každý pátý však musí čas strávený hraním videoher vynahradit svému partnerovi vynahradit.

Hraní her vnímá jako problematické jen menšina respondentů (14,7 %), ti mají pocit, že hraní her partnerovi vadí. Tito hráči mimo jiné uvedli, že často hrají jen v případě, když jejich partner nebo partnerka není doma. V rámci dobrých rodinných vztahů ocení rodinní příslušníci (15,3 %), když jim jejich protějšek občas dovolí hrát na konzoli také.

Na konzolích Češi nejčastěji hrají sportovní hry (65 %), nejméně oblíbená jsou naopak RPG (30 %).

Graf 1 - Vybrané výsledky průzkumu

Zdroj: Sony

Graf 2 - Jaký druh her si nejčastěji pustíme


Průzkum probíhal v rámci reprezentativního souboru populace České republiky. Celkem bylo dotazováno 515 respondentů ve věkové kategorii 15 až 45 let.

Zdroj: Sony








Úvodní foto: IDG News Service

Komentáře