Karsa Technologies: Povánoční slevy v českých e-shopech se týkají jen 3 % zboží

Analýza, vycházející ze čtyřměsíčního monitorování cen českých e-shopů, ukazuje, že pouze 3 % zboží bylo zlevněno o více než 5 %. Téměř dvakrát častější byla praktika umělého navýšení ceny.

Karsa Technologies: Povánoční slevy v českých e-shopech se týkají jen 3 % zboží



Společnost Karsa Technologies prováděla od října 2014 do ledna 2015 monitoring cen zboží v českých e-shopech, přičemž hlavním záměrem šetření bylo odhalení cenové politiky spojené s povánočními slevami.

Šetření ukázalo, že skutečně zlevněná byla pouze 3 % sledovaného zboží. Častější bylo opakované zlevňování, kdy jsou ceny komodit před Vánoci uměle a v rámci slev pak sraženy na původní cenu. Podle analýzy se tak děje až u 5,6 % zboží.

Nejvíce zlevnily telefony, nejméně DVB-T/S

Jako skutečná sleva byla v analýze považována hodnota, která byla v lednu o více než 5 % nižší než všechny ceny ve sledovaném období. U celých 64,2 % zboží nedošlo ve sledovaném období ke snížení ceny vůbec.

Ani u jedné z kategorií produktů, které šetření monitorovalo, nedošlo ke zdražení. Internetoví prodejci tedy jednoznačně v lednu podávají elektroniku za nižší ceny než před Vánoci

Lednové slevy se nejvýrazněji projevily u mobilních telefonů. Hned 12 % sledovaných produktů v této kategorii bylo skutečně zlevněno, ale u dalších 13 % došlo ke zmíněné opakované slevě.

Stejná taktika byla podle Karsy ve zvýšené míře patrná i u digitálních kamer a praček. Podle Michala Ježka, CEO Karsa Technologies přitom internetovým obchodům v případě podobných praktik může hrozit i postih ze strany České obchodní inspekce.

Kromě mobilních telefonů se výraznějšího opravdového zlevnění, tedy povánoční slevy vyšší než 5 %, dočkaly ještě položky z kategorie Hi-Fi. Mnoho kategorií se však skutečného zlevnění vůbec nedočkalo.

Dlouhodobě internetové obchody nemění ceny zvláště u DVB-T/S (zařízení pro příjem digitálního vysílání). V této kategorii zůstává cena stejná u více než 93 % produktů. V případě kategorií Auto Hi-Fi a fotoaparáty nedošlo ke změně cen u více než 80 % produktů.

Tabulka 1 – Výskyt povánočních slev u jednotlivých kategoriích

Kategorie

Opravdová sleva

Opakovaná sleva

Stejná cena

Mobilní telefony

12 %

13 %

55 %

Hi-Fi

8 %

5 %

75 %

Digitální kamery

5 %

12 %

74 %

Malé spotřebiče

5 %

7 %

75 %

Notebooky a tablety

5 %

5 %

76 %

Pračky

4 %

10 %

64 %

Digitální fotoaparáty

4 %

5 %

84 %

Bílé zboží

3 %

6 %

73 %

Desktopy

3 %

1 %

83 %

DVB-T/S

2 %

5 %

93 %

Auto Hi-Fi

2 %

5 %

87 %

Zdroj: Karsa Technologies

Analýza ukázala, že většina sledovaných e-shopů poskytla skutečnou slevu na méně než 5 % hodnocených produktů.

Nejvíce zlevňoval Electroworld

Nejvíc zlevňoval ElectroWorld.cz, a to u 7 % nabízeného zboží. Obchody Datart.cz a Expert.cz nabídly slevu na 5 % produktů a ostatní prodejci zlevnili méně než 4 % své nabídky

S cenovou politikou pak nejvíc pracuje Datart.cz, který u 11 % nabízeného zboží využil opakovanou slevou. Nejstabilnější cenovou hladinu udržuje prodejce Eva.cz, v jehož nabídce se cena nezměnila hned u 95 % produktů.

Tabulka 2 – Cenová politika vybraných e-shopů

Obchod

Opravdová sleva

Opakovaná sleva

Stejná cena

Datart.cz

5 %

11 %

62 %

Mall.cz

4 %

8 %

68 %

ElectroWorld.cz

7 %

6 %

78 %

Czc.cz

2 %

3 %

46 %

Expert.cz

5 %

7 %

77 %

Eva.cz

2 %

1 %

95 %

Zdroj: Karsa Technologies


Monitorování cen probíhalo v období od 1. 10. 2014 až 16. 1. 2015 prostřednictvím aplikace Karsa Monitor.

Zdroj: Karsa Technologies









Úvodní foto: © vilisov - Fotolia.com

Komentáře