Infografika: Podle čeho si zákazníci vybírají e-shop a kolik se jich vrací?

Asociace pro elektronickou komerci představila závěry svého výzkumu, ve kterém zkoumala preference zákazníků při výběru e-shopu. Nakupující se kromě ceny zajímají především o přehledné informace o produktu, dopravu a dostupnost skladem. Přibližně pětina zákazníků zůstává věrná „svému“ e-shopu.

Infografika: Podle čeho si zákazníci vybírají e-shop a kolik se jich vrací?



Není sporu, že cena patří při každém nákupu mezi hlavní rozhodující faktory, Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se však rozhodla si posvítit na to, co dalšího hraje roli při výběru e-shopu a také na to, jakou strategii při nákupu čeští spotřebitelé volí nejčastěji.

Zkušenost s nákupem on-line má podle nejnovějšího výzkumu APEK, kterého se zúčastnilo více než 1 500 respondentů, 89 % uživatelů internetu ve věku 15+.

Nejčastěji objednávají zboží po síti zákazníci ve věku 25 až 34 let. Celkem 66 % respondentů v této věkové kategorii uvedlo, že na e-shopech nakoupí minimálně jednou za měsíc.

Naše nejnovější data potvrzují dlouhodobý trend. Na internetu se nakupuje pravidelně a opakovaně, e-komerce je již nedílnou součástí našeho každodenního života,“ uvedl k tomu výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Cena je důležitá, ale sama nestačí

Pro výběr internetového obchodu využívá při většině nákupů 62 % zákazníků srovnávače cen či nákupní rádce. Ty jsou podle Vetyšky praktickým pomocníkem, ale samotná nejnižší cena vybraného zboží podle něj nakupujícím nestačí.

Cena je zcela zásadním atributem pro výběr e-shopu u 51 % zákazníků, 60 % z nich ale za stejně důležité považuje, aby obchodník nabízel přehledné a kompletní informace o produktu, 53 % nakupujících vyhledává dopravu zdarma a 52 % pak dostupnost zboží skladem,“ uvedl Vetyška.

Jakou roli hraje u spotřebitelů loajalita a kolik z nich se vrací do svého oblíbeného obchodu? Jako nejčastější nákupní strategii uvedlo nákup ve vyzkoušeném obchodě 20 % respondentů výzkumu. Je však třeba vnímat rozdíly, které přináší jednotlivé kategorie.

Počítače, notebooky a příslušenství nakoupí na obvyklém místě 23 %, drogerii a produkty pro zdraví a krásu 21 %, mobily 20 % a sportovní vybavení 17 % spotřebitelů,“ uvedl Jan Vetyška.

Infografika – Výběr e-shopu z pohledu zákazníka

APEK - Výběr e-shopu

Zdroj: APEK








Úvodní foto: © goodluz - Fotolia.com

Komentáře