Společnost Twisto zveřejnila závěry druhého ročníku studie Český košík roku. Ta zkoumala a hodnotila 120 e-shopů, které reprezentují odhadem 70 % obratu českého trhu elektronické komerce. Speciálním zaměřením letošního ročníku bylo na nakupování přes mobilní telefony.
Studie kromě mobilního nakupování zkoumala také pohodlí a procesy celkového nákupního procesu. Ukázalo se například, že stejně jako v loňském roce nabízelo pouze 7 % e-shopů expresní dodání zboží v den objednání a pouhá čtvrtina e-shopů informuje v košíku o přesném datu doručení.
V testování, které se skládalo ze 480 uživatelských testů a zhodnocení více než 200 parametrů, zvítězila Alza.cz. Na druhém místě se umístil e-shop Insportline.cz a na třetím pak Sportobchod.cz.
Do první desítky se vešly ještě tři e-shopy prodávající IT produkty nebo elektroniku. Páte skončilo Okay.cz, šestého místa dosáhl Mironet a na sedmé příčce se umístil Electro World.
Většina e-shopů stále nemá mobilní verzi
„V loňském roce měla pouhá čtvrtina e-shopů mobilní verzi webových stránek. Nynější studie ukázala, že mezi top 120 e-shopy má mobilní verzi 43 % e-shopů, což je značný posun k budoucnosti, protože dle odborníků i celosvětového vývoje bude mobilní nakupování důležitou součástí celé e-commerce,“ uvedl Lukáš Hurych, organizátor studie a product director platební služby Twisto.cz.
Studie Český košík roku se skládala z uživatelských testování a vyhodnocení nákupního procesu podle strukturované metodologie. Data ukázala, že třetina e-shopů stále automaticky nutí zákazníky zařadit se do newsletterové databáze. Zlepšila se však přehlednost košíku, kdy nyní má pouhých 14 % e-shopů nepřehlednou nabídku možnosti platby a dopravy.
„Studie ukázala, že nákupní proces prostřednictvím webu a telefonu jde ruku v ruce. E-shopy, které mají maximálně optimalizované procesy v nákupním košíku, mají zároveň jedny z nejlepších mobilních nákupních procesů,“ doplnil Lukáš Hurych.
Budoucnost e-shopů leží v mobilních zařízeních
„Česká republika v posledních letech zažívá boom mobilního nakupování. Především uživatelé smartphonů využívají nabídek e-shopů, ale nákupy následně finalizují na počítačích, protože nákup přes mobily je stručně řečeno nyní velmi nepohodlný. Světový trend ale ukazuje, že se zákazníci postupně učí dokončovat nákupy v mobilních zařízeních, což přichází i na český trh,“ uvedl Lukáš Hurych.
Na tom, že v budoucnosti budeme nakupovat přes telefony, se shodují i členové odborného panelu, který studii Český košík roku zaštiťoval. Na otázku, zda vidí potenciál v mobilním e-commerce a zde se mohou mobilní telefony stát důležitým nákupním kanálem pro e-shopy, odpovídali takto:
Tomáš Braverman, Heureka.cz: „O tom vůbec nepochybuji. Vždyť m-commerce roste každý rok o 100 % a nezdá se, že by se růst zastavil. V USA už e-commerce weby mají více návštěvníků z mobilu než z desktopu a přesně tam také míříme a zanedlouho tam budeme.“
Ondřej Raška, Miton: „Můj odhad je, že do desítek let půjde v České republice většina transakcí přes mobil. Plno uživatelů přeskočí desktop a smartphone bude jejich první počítač. Mobilní web není menší desktopový ani responzivní. Dobré příklady bych hledal v Číně, Japonsku. Mobilní web je vlastní platforma, jiné použití, v jiný čas, jiným způsobem s jinými možnostmi.“
Veronika Rojkovičová, H1.cz: „Mobilné telefóny sú dôležitým nákupných kanálom už v súčasnej dobe. Sú obory, kde sa mobil podieľa významným percentom na celkovom počte objednávok. Pre ostatné obory stále mobil zostáva dôležitý kanál, kde si ľudia vyhľadávajú informáciu a utvárajú rozhodnutie o tom, čo a kde kúpiť. Ak vás na mobile človek nenájde, alebo informácie na ňom sú neprehľadné, tak s veľkou pravdepodobnosťou o zákazníka prídete.“
Kompletní výsledky studie Český košík roku 2015 najdete na tomto webu. Infografiku v plném rozlišení najdete zde.
Infografika - Závěry studie Český košík roku 2015
Zdroj: Twisto.cz