Incoma GfK: Češi jsou po krizi stále opatrní nakupovat, ale lepší se to

Studie Elektro 2015 společnosti Incoma GfK přinesla řadu informací o preferencích českého spotřebitele, co se týče zboží z kategorie elektro. V prvé řadě ho zajímá cena, nejčastěji si plánuje koupit nový počítač a každý třetí se rozhoduje podle letákových kampaní.

Incoma GfK: Češi jsou po krizi stále opatrní nakupovat, ale lepší se to



Společnost Incoma GfK zveřejnila výsledky studie Elektro 2015, která mapovala preference českých spotřebitelů při rozhodování o nákupu zboží z kategorie elektro. Studie uvádí, že zákazníci jsou při nákupu stále opatrní, ale v posledních dvou letech se situace postupně zlepšovala.

Čtyři z pěti respondentů tvrdí, že jejich nákupní rozhodování při výběru elektra stále ovlivňuje negativní ekonomická situace z posledních let. Největší vliv má na nákupní chování zákazníků z malých měst do 5 000 obyvatel, starší zákazníky (nad 50 let), lidi se základním vzděláním a bez maturity, ženy a jednočlenné domácnosti.

Zájem bude o počítače, o fotoaparáty ne

V následujících dvanácti měsících respondenti nejčastějí plánují nakoupit nějaký výrobek z kategorií počítače a příslušenství (32 %), komunikační technika a bílé zboží (po 29 %). Nejmenší podíl naopak plánuje nákup zboží z kategorií fototechnika (18 %) a média pro zábavní elektroniku (23 %). 

Graf 1 - Plány na nákupo podle kategorií

Zdroj: Incoma GfK

Zásadní roli při výběru výrobků hraje u všech sledovaných kategorií cena. O druhé místo se dělí kvalita, spolehlivost a technické parametry výrobku. Významným kritériem je také funkčnost resp. počet funkcí výrobku. Zákazníci podle studie uvádějí, že jsou při koupi výrobku výrazně ovlivněni i odbornými recenzemi a výsledky spotřebitelských testů.

Graf 2 - Rozhodující faktory pro výběr prodejny

Zdroj: Incoma GfK

Pro lednici do Datartu, pro vše ostatní do Alzy

Mezi nejznámější prodejce patří prodejny Alza.cz (57 %), Datart (47 %) a Electro World (45 %); zákazníci si spontánně nejčastěji vybaví právě jejich názvy. V případě řetězců, které mají jak kamenné, tak i internetové prodejny, je podíl návštěvníků i realizovaných nákupů výrazně vyšší v jejich kamenných prodejnách.

Jasným vítězem jak v návštěvnosti, tak v realizovaném nákupu zboží je pak Alza.cz. Přibližně 75 % respondentů navštívilo její internetový obchod a téměř polovina respondentů v něm nakoupila. Alza vítězila i v jednotlivých kategoriích, pouze bílou techniku a drobné spotřebiče nakupují respondenti častěji v Datartu. 

Rozhodnutí spotřebitele o výběru konkrétní prodejny pro nákup výrobku zásadním způsobem ovlivňuje cenová image prodejny a předchozí dobrá zkušenost zákazníka s touto prodejnou. Žebříček pěti nejdůležitějších faktorů ještě doplňují široká nabídka sortimentu, možnost nákupu zboží přes internetový obchod prodejny a nabídka akčních slev.

Téměř jeden ze tří respondentů uvedl, že nakupuje podle letáků elektro prodejen, které dostává do schránky. Častěji podle letáků nakupují ženy než muži. 


Zjištění pocházejí z on-line průzkumu na vzorku 1000 respondentů z České republiky.

Zdroj: Incoma GfK








Úvodní foto: .shock - Fotolia.com

Komentáře