Podle analytiků společnosti IHS Technology zaznamenal světový trh s televizemi v loňském roce meziroční pokles o 6 %. Trh přitom klesal již v roce 2012, a to o 7 %. Celkem se za rok 2013 celosvětově prodalo 225,1 milionu kusů.
Nasycené trhy
K poklesu došlo po celém světě, přičemž klesaly i trhy v regionech Číny, APAC a CEE, které ještě donedávna platily za významná odbytiště.
V regionu Severní Ameriky došlo k poklesu o 9 % a v regionu západní Evropy o 4 %. Tyto trhy IHS považuje za téměř nasycené plochými televizemi a zejména v Evropě se za faktory poklesu počítají i dozvuky finanční krize i nevýhodné kurzy asijských měn vůči euru.
Region východní Evropy zaznamenal pokles dokonce o 14 %, přičemž příčiny vidí IHS podobné jako v západní části kontinentu s tím, že zde výrobci navíc méně inzerují.
Fotbal a OLED jako spasitelé
Navzdory špatným výsledkům z uplynulých dvou let existují pozitivní prognózy do nejbližší budoucnosti. Rozvinuté trhy v Severní Americe, západní Evropě a Japonsku se podle IHS stabilizují a propad se zastaví, zatímco v Číně, APACu, Jižní Americe, na Středním Východě a v Africe se očekává „významný růst“.
To se má týkat zejména Jižní Ameriky, kterou letos čeká mistrovství světa ve fotbale konané v Brazílii, příští rok přechod z analogového na digitální vysílání a konečně v roce 2016 olympijské hry, opět v Brazílii.
Důležitým faktorem bude podle IHS rovněž nástup nových technologií OLED a AMOLED, které přilákají zákazníky na tenčí panely a vyšší kontrast, než na jaké jsou zvyklí ze současných LCD televizí s LED podsvícením. Počet prodaných kusů má do roku 2018 vyšplhat na 8,1 milionu kusů ročně.
Zdroj: IHS Technology