IDC: Západoevropský trh tabletů vykazoval v prvním kvartálu známky stabilizace

Trh sice zaznamenal meziroční pokles prodeje o 1,7 %, ale ve srovnání s dřívějšími obdobími si vedl nad očekávání. Prodej klasických modelů s Androidem rostl poprvé od roku 2014, současně rostla i poptávka v podnikové sféře.

IDC: Západoevropský trh tabletů vykazoval v prvním kvartálu známky stabilizace



Pád západoevropského trhu tabletů se počátkem roku 2017 téměř zastavil. Podle zprávy společnosti IDC se v tomto období prodalo jen o 1,7 % méně kusů než o rok dřív, konkrétně 7,1 milionu. Pomohl k tomu první růst prodeje klasických tabletů s Androidem od roku 2014 a rostoucí využívání tabletů v podnikové sféře.

Stále platí, že trh tabletů drží nad vodou prodej hybridních modelů s klávesnicí. Ten se v prvním kvartálu zvýšil meziročně o 5,8 %, v podnikovém segmentu pak dokonce o 16,6 %. O růst se postarala zařízení běžící na Androidu a iOS.

Windows dočasně v útlumu

Prodej modelů s Windows na tom byl hůře. IDC to odůvodňuje pomalým nástupem Windows 10 do velkých podniků, zaměřením výrobců na konvertibilní notebooky a také čekáním na novou generaci modelu Surface Pro.

Podle analytika Daniela Gonçalvese jde však spíše o krátkodobé klopýtnutí než začátek dlouhodobého trendu. Hybridní tablety s Windows jsou podle něj ideálním řešením pro mobilní profesionály a je jen otázkou času, kdy se dostanou do popředí zájmu.

Návrat klasiky

Hlavní podíl na zpomalení poklesu však má podle IDC 4,8% růst prodeje klasických tabletů s Androidem. Tento segment, který představuje největší část trhu, přitom naposledy rostl ve třetím kvartálu 2014 a následně se potýkal s dlouhodobým nezájmem spotřebitelů.

Někteří výrobci, například Samsung a Huawei, zaznamenali v tomto segmentu silný růst prodeje, zejména u 10“ modelů střední třídy. Celkovým trendem velkých výrobců byl odklon od nižších kategorií a přesun do cenového pásma nad 200 eur.

Samsung v prvním čtvrtletí obsadil vedoucí pozici na trhu díky bezmála 18% růstu prodeje, zatímco Apple zaznamenal pokles o 11,5 % a musel se spokojit s druhou příčkou. Třetí Lenovo a čtvrtý Acer prodaly stejně tabletů jako o rok dříve, pátý Asus se pak musel smířit se 14,8% propadem

Tabulka – Výsledky západoevropského trhu tabletů (tisíce kusů)

Výrobcce

Prodej

1Q16

Prodej

1Q17

Podíl

1Q16

Podíl

1Q17

Meziroč.

změna

1. Samsung

1 605

1 892

22,1 %

26,5 %

17,9 %

2. Apple

1 748

1 547

24,1 %

21,7 %

-11,5 %

3. Lenovo

550

553

7,6 %

7,7 %

0,5 %

4. Acer

300

301

4,1 %

4,2 %

0,2 %

5. Asus

330

281

4,6 %

3,9 %

-14,8 %

ostatní

2 729

2 563

37,6 %

35,9 %

-6,1 %

Celkem

7 262

7 137

100,0 %

100,0 %

-1,7 %

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © Raisa Kanareva - Fotolia.com

Komentáře