IDC: Západoevropský trh tabletů klesl o desetinu, ale prodej modelů s klávesnicí kvete

Hybridní tablety s hardwarovou klávesnicí tvořily ve čtvrtém kvartálu 2015 již pětinu západoevropského trhu tabletů. Hlavní vlna má přitom teprve přijít a přinést hybridní tablety do rukou podnikových uživatelů i spotřebitelů.

IDC: Západoevropský trh tabletů klesl o desetinu, ale prodej modelů s klávesnicí kvete



Podle nejnovější zprávy analytiků z IDC se na západoevropském trhu ve čtvrtém kvartálu 2015 prodalo 14 milionů tabletů, což představuje 10,1% meziroční pokles. Hodnota prodaných zařízení však meziročně poklesla jen o 1,8 %. Důvod? Obrovská poptávka po hybridních zařízeních s oddělitelnou klávesnicí, která tvořila již 20 % všech prodaných kusů.

S tím, jak se na trhu objevují stále výkonnější tablety s klávesnicí, které jsou vhodné i pro podnikové využití, roste i počet profesionálů a manažerů, kteří po takovém zařízení sáhnou. Tyto tablety plně vyhovují jejich představám o mobilitě a jsou stále častěji považovány za plnohodnotnou náhradu notebooku,“ uvedl ředitel výzkumu IDC Daniel Goncalves.

Nárůst hybridů vyrovnává pokles prodeje notebooků

O tom, že uživatelé skutečně považují tablety s klávesnicí za ekvivalent PC podle IDC svědčí i skutečnost, že pokud by se rostoucí trh těchto zařízení spojil s klesajícím trhem notebooků, výsledkem by byla nulová meziroční změna v počtu prodaných kusů. Hlavní vlna hybridních tabletů však podle IDC teprve přijde. Řada výrobců oznámila na letošní rok nové modely, které se poperou o přízeň podnikových uživatelů i spotřebitelů.

Tato zařízení budou vybavena systémem Windows 10 a budou je pohánět nové výkonné procesory. Ve spotřebitelském segmentu se zase očekává rozšíření nabídky cenově dostupných zařízení jako náhradu za již nepříliš populární klasické tablety.

Apple a Asus zažily dvouciferný propad

Lídrem západoevropského trhu zůstal i ve čtvrtém kvartálu Apple, ale ve srovnání s vánoční sezónou 2014 zde prodal o bezmála 25 % méně iPadů a jeho tržní podíl se zcvrkl pod jednu čtvrtinu. Druhému Samsungu se podařilo dosáhnout lepšího výsledku než celkový trh a jeho podíl díky tomu mírně posílil.

Na třetím místě skončil Amazon, a to díky 7“ tabletu Fire, který během vánoční sezóny prodával za 50 dolarů a jeho výrobce díky tomu dosáhl 132% meziročního růstu prodeje. V dalším kvartálu Amazon z první pětice zřejmě zmizí, ale jeho vánoční akce stačila na celkové páté místo žebříčku prodeje za celý rok 2015.

Jediným dalším výrobcem, který na západoevropském trhu dosáhl meziročního růstu prodeje bylo Lenovo,a to o 5,4 % v posledním kvartálu a o 17 % za celý rok. Nejhůře naopak dopadl Asus, jehož výsledky se za poslední kvartál i za celý rok propadly o více než třetinu.

Tabulka 1 – Výsledky západoevropského trhu tabletů za čtvrtý kvartál 2015 (miliony jednotek)

Výrobce

Prodej

4Q14

Prodej

4Q15

Podíl

4Q14

Podíl

4Q15

Meziroč.

změna

1. Apple

4,623

3,488

29,6 %

24,8 %

-24,6 %

2. Samsung

2,510

2,384

16,1 %

17,0 %

-5,0 %

3. Amazon

0,541

1,256

3,5 %

8,9 %

132 %

4. Lenovo

0,805

0,849

5,2 %

6,0 %

5,4 %

5. Asus

1,110

0,708

7,1 %

5,0 %

-36,2 %

ostatní

6,041

5,369

38,6 %

38,2 %

-11,1 %

Celkem

15,631

14,055

100,0 %

100,0 %

-10,1 %

Zdroj: IDC

Tabulka 2 – Výsledky západoevropského trhu tabletů za celý rok 2015 (miliony jednotek)

Výrobce

Prodej

2014

Prodej

2015

Podíl

2014

Podíl

2015

Meziroč.

změna

1. Apple

11,985

9,619

28,8 %

24,7 %

-19,7 %

2. Samsung

9,021

8,929

21,6 %

23,0 %

-1,0 %

3. Lenovo

2,072

2,425

5,0 %

6,2 %

17,0 %

4. Asus

3,097

2,098

7,4 %

5,4 %

-32,2 %

5. Amazon

906

1,431

2,2 %

3,7 %

58,1 %

ostatní

14,587

14,405

35,0 %

37,0 %

-1,2 %

Celkem

41,668

38,910

100,0 %

100,0 %

-6,6 %

Zdroj: IDC









Úvodní foto: Lenovo

Komentáře