IDC: Západoevropský trh PC a tabletů vykazuje silný růst mladších segmentů

Zatímco celkově se nasycenému trhu příliš nedařilo, segmenty ultratenkých notebooků a zařízení typu 2v1 zaznamenaly silný růst, v případě druhého dokonce o bezmála 200 %.

IDC: Západoevropský trh PC a tabletů vykazuje silný růst mladších segmentů



Společnost IDC vydala zprávu o vývoji západoevropského trhu PC a tabletů ve druhém kvartálu 2016, která velmi dobře ilustruje současné trendy. Celkově se během tohoto období prodalo o 3,4 % méně zařízení než o rok dříve, ale slibné segmenty ultratenkých notebooků a zařízení 2v1 vykázaly nárůst prodeje o 8,6 %, resp. 192,3 %.

Zatímco celkový trh PC vykázal 1,6 % pokles počtu prodaných kusů, ultratenká zařízení se prodávala dobře. Podle IDC se o většinu růstu tohoto segmentu postarali spotřebitelé, kteří jich nakoupili o 20 % více než o rok dříve. V podnikové sféře se počet prodaných jednotek zvýšil jen o 0,7 %.

Spotřebitelé při nákupu nových zařízení kladou stále větší důraz na výkon, tloušťku, váhu, výdrž a kvalitu displeje. Preferují tenká a lehká řešení, která nabízejí vysoký výkon a jsou snadno přenosná. Ultratenká zařízení jsou flexibilní a těmto požadavkům vyhovují,“ uvedl analytik IDC Andrea Minnone.

Velmi podobně se vyvíjí pozice zařízení typu 2v1 v segmentu tabletů (v metodice IDC jde vždy o tablet nehledě na operační systém a komponenty). Zatímco celkový prodej tabletů poklesl o 6 %, prodej modelů s oddělitelnou klávesnicí se téměř ztrojnásobil.

V komerční sféře se nejvíce prodávaly modely Surface, spotřebitelé si nejčastěji pořizovali iPad Pro. V obou segmentech došlo k silnému nárůstu poptávky, ale důvody se podle IDC liší. V případě podniků šlo o širší dostupnost prémiových modelů, u spotřebitelů naopak o nástup levných zařízení, která nahrazují klasické tablety.

Z hlediska operačních systémů se nejvíce dařilo Windows, které běžely na 44,8 % všech PC a tabletů prodaných během druhého kvartálu. V oblasti tabletů se prodalo o 25,3 % více zařízení s Windows než před rokem, v případě PC to naopak bylo o 1,6 % méně. Windows 10 se podle IDC ani po roce nedaří přimět uživatele k nákupu nových zařízení.

Na druhém místě skončily systémy Android/Chrome OS, přičemž ten první zůstává hegemonem segmentu tabletů se 73,4% podílem, zatímco druhý zaznamenal vysoký meziroční nárůst o 53,4 %, byť jde v absolutních číslech o stále velmi malý počet zařízení.

Třetí největší platformou je pak OS X/iOS, přičemž se zařízení od Applu tradičně těší výraznému podílu v prémiovém segmentu. V kategorii zařízení nad 1 000 eur tvořila „jablíčková“ zařízení více než třetinu všech prodaných kusů a Apple se díky modelu iPad Pro navíc stal regionálním lídrem v oblasti zařízení typu 2v1.

Tabulka – Rozdělení trhu podle operačních systémů (tisíce)

Operační

systém

Prodej 2Q15

Prodej 2Q16

Podíl 2Q15

Podíl 2Q16

Meziroč.

změna

Windows

10 319

10 437

41,6 %

44,8 %

1,1 %

Android/Chrome OS

11 034

9,810

44,5 %

42,1 %

-11,1 %

OS X /iOS

3 416

3,032

13,8 %

13,0 %

-11,2 %

ostatní

13

19

0,1 %

0,1 %

52,9 %

Celkem

24 781

23 299

100,0 %

100,0 %

-6,0 %

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © Art Allianz - Fotolia.com

Komentáře