IDC: Virtuální a rozšířená realita se posouvají k pokročilejším modelům a míří do podniků

Zatímco v letošním roce trhu stále ještě dominují headsety bez vlastního displeje, do roku 2021 se trh podle analytiků stihne vyvinout směrem ke zcela soběstačným modelům a najde pro tyto technologie řadu uplatnění i v komerční sféře.

IDC: Virtuální a rozšířená realita se posouvají k pokročilejším modelům a míří do podniků



Společnost IDC ve své nejnovější prognóze uvádí, že globální prodej headsetů pro virtuální (VR) a rozšířenou (AR) realitu vyroste z 9,6 milionu kusů v roce 2017 na 59,2 milionu v roce 2021. Během tohoto období má také dojít k výrazné proměně rozložení sil mezi jednotlivými typy zařízení.

Zatímco v letošním roce mají bezmála 59 % prodaného objemu tvořit modely bez vlastního displeje, do kterých je třeba zasunout prémiový chytrý telefon, v roce 2021 bude podíl této kategorie tvořit pouze necelých 15 %.

Během příštích let se mají dominantní kategorií stát periferní headsety, které je nutno připojit k hernímu PC nebo konzoli, ale v roce 2021 již budou podle IDC překonány soběstačnými modely, které v sobě integrují veškeré potřebné komponenty a fungují samostatně.

Trh virtuální reality je sice stále velmi mladý, ale přesto se již nachází ve fázi zásadní transformace. Zákazníci začínají dávat přednost periferním modelům prodávaným v balíčcích s PC nebo konzolemi,“ uvedl analytik Jitesh Ubrani z IDC.

VR a AR míří do komerční sféry

IDC dále očekává výrazný nárůst prodeje headsetů do firem. Zatímco letos mají podniky nakoupit 1 milion headsetů pro VR, v roce 2021 to již bude 12,6 milionu. Ještě strmější nárůst mají vykázat headsety pro AR, kterých mají firmy v roce 2021 nakoupit 15,6 milionu.

Analytici již delší dobu zastávají názor, že technicky pokročilejší rozšířená realita, která uživateli umožňuje vidět reálný svět doplněný o virtuální prvky, bude sklízet úspěch v řadě odvětví a v mnoha případech zcela změní způsob, jakým lidé pracují.

Rozšířená realita podle IDC pomůže velké části pracovníků, kteří dosud nemohli těžit z výdobytků technického pokroku, protože při své práci potřebují používat obě ruce. Headset, který bude „hands-free“ jim může výrazně usnadnit práci a rozšířit jejich možnosti.

Tabulka – Prognóza vývoje podílů technologií a typů headsetů

Technologie

Typ headsetu

2017

2021

Virtuální realita

Bezdisplejový

58,8 %

14,8 %

 

Periferní

35,0 %

26,6 %

 

Soběstačný

3,7 %

26,4 %

Rozšířená realita

Bezdisplejový

0,6 %

0,7 %

 

Periferní

0,5 %

10,1 %

 

Soběstačný

1,3 %

21,4 %

Zdroj: IDC

Graf – Očekávaný vývoj prodeje headsetů pro VR a AR 

IDC: VR a AR

Zdroj: IDC









Úvodní foto: @ db - Fotolia.com

Komentáře