Podle analytiků z IDC se v roce 2016 dočkáme masivního nárůstu prodeje zařízení z oblasti virtuální reality. IDC očekává, že se letos prodá 9,6 milionu těchto zařízení, především těch nabízených značkami Samsung, Sony, HTC a Oculus. Tržby podle analytiků dosáhnou 2,3 miliardy dolarů.
To však není nic ve srovnání s rokem 2020. Pokud se vyplní prognóza IDC, prodá se v tomto roce již 110 milionů zařízení pro virtuální, ale také rozšířenou realitu. Zařízení druhého typu se na trhu začnou ve větším měřítku objevovat až v příštích letech. V obou případech však má trh růst trojciferným tempem.
IDC dělí trh virtuální a rozšířené reality (VR/AR) do tří hlavních segmentů – bezdisplejových souprav, které pro svou funkci vyžadují zasunutí konkrétního chytrého telefonu (např. Samsung Gear VR), připojených souprav, které mají displej, ale vyžadují připojení k PC, herní konzoli nebo telefonu (např. HTC Vive na obrázku v záhlaví) a samostatných souprav, které fungují autonomně (např. Microsolft HoloLens).
Favorit letošních Vánoc
„Očekáváme, že prvních plnohodnotných připojených souprav od značek Oculus, HTC a Sony se v roce 2016 prodají celkem dva miliony. Pokud k tomu připočtete bezdisplejová řešení od Samsungu a dalších výrobců, dostanete zárodek slibného trhu, který přiláká tvůrce obsahu,“ okomentoval situaci Tom Mainelli, viceprezident IDC pro zařízení a displeje.
„Videohry budou největší motivací pro koupi soupravy Oculus Rift, HTC Vive nebo PlayStation VR. Ačkoliv se objevily drobné potíže s dodávkami, které bude potřeba vyřešit, jsem si jistý, že do vánoční sezóny bude všech v pořádku,“ dodal Lewis Ward, ředitel výzkumu IDC v oblasti gamingu, a naznačil tak, co bude podle IDC hitem letošních Vánoc.
Rozšířenou realitu očekávejme později
Rozšířená realita (uživatel vidí reálný svět doplněný o virtuální obsah promítaný na displej) se podle IDC na trhu objeví až později. Vývoj podle analytiků sice probíhá, ale vytvoření uspokojivého zařízení je podstatně náročnější než v případě virtuální reality.
„Udělat to správně je mnohem důležitější, než to udělat rychle. Rozšířená realita bude mít obrovský dopad na to, jak přistupujeme k technologiím a jak pracujeme. Než k tomu dojde, očekáváme, že výrobci budou experimentovat s možnostmi využití již existujících zařízení – tabletů a telefonů,“ dodal Mainelli.
Tabulka – Prognóza vývoje trhu virtuální a rozšířené reality (miliony)
Kategorie |
Prodej 2016 |
Prodej 2020 |
2016-2020 CAGR* |
Hardware pro virtuální realitu |
9,6 |
64,8 |
183,8 % |
Hadrware pro rozšířenou realitu |
0,4 |
45,6 |
189,8 % |
*CAGR = složená roční míra růstu
Zdroj: IDC