IDC: Trh tabletů pokračuje v poklesu, důraz na levné modely navíc může škodit

Nic nového pod sluncem, tak by se dala shrnout nejnovější zpráva IDC o globálním trhu tabletů. Hybridním zařízením, která měla potenciál stát se alternativou k PC, paradoxně škodí důraz na nízké ceny.

IDC: Trh tabletů pokračuje v poklesu, důraz na levné modely navíc může škodit



Ani třetí kvartál letošního roku nepřinesl zvrat v sestupném trendu globálního trhu tabletů. Podle analytiků společnosti IDC se během tohoto období prodalo 43 milionů tabletů, což představuje meziroční propad o 14,7 %. Nejvíce se prodávaly ty nejlevnější modely včetně těch s oddělitelnou klávesnicí.

To ovšem není dobrá zpráva pro výrobce, kteří prezentují hybridní zařízení jako náhradu PC. Jak uvádí analytik Jitesh Ubrani, něco podobného už jsme viděli u klasických tabletů a nedopadlo to příliš dobře.

Nízká cena bohužel přináší odpovídající uživatelskou zkušenost. Tato strategie může v dlouhodobém horizontu poškodit trh, neboť hrozí, že se na hybridní tablety začne hledět jako na spotřební zboží a ne jako na potenciální náhradu klasických PC,“ uvedl Ubrani.

Kromě vysoké poptávky po levných modelech si IDC na trhu všímá výrazného posunu směrem k využívání tabletu jako součásti širší platformy. Ztělesněním tohoto jevu je Amazon, jeho zařízení Kindle Fire slouží jako vstupní brána k dalším službách nabízeným výrobcem.

Lídrem trhu byl ve třetím kvartálu Apple, který za toto období prodal 9,3 milionu iPadů, o 6,2 % méně než o rok dříve. Ještě hůře si však vedl druhý Samsung, jehož výsledky se propadly bezmála o pětinu, což je zdaleka nejhorší výsledek v první pětici.

Již zmíněný Amazon naopak vykázal růst o téměř 320 %, což jej dostalo na třetí místo globálního žebříčku. Dodejme, že za úspěchem stojí velmi nízká cena tabletů Fire. Lenovo tak skočilo až čtvrté, mimo jiné i proto, že se jeho výsledky snížily o téměř 11 %.

První pětici pak uzavírá Huawei s příjemným 28% růstem, za který vděčí svému zaměření na tablety podporující mobilní sítě. Menší výrobci pak dohromady zaznamenali propad prodeje o téměř 30 %, což svědčí o výrazné konsolidaci celkového trhu.

Tabulka – Výsledky trhu tabletů ve 3. kvartálu (miliony kusů)

Výrobce

Prodej

3Q16

Podíl

3Q16

Prodej

3Q15

Podíl

3Q15

Meziroč.

změna

1. Apple

9,3

21,5 %

9,9

19,6 %

-6,2 %

2. Samsung

6,5

15,1 %

8,1

16,0 %

-19,3 %

3. Amazon

3,1

7,3 %

0,8

1,5 %

319,9 %

4. Lenovo

2,7

6,3 %

3,1

6,0 %

-10,8 %

5. Huawei

2,4

5,6 %

1,9

3,7 %

28,4 %

ostatní

19,0

44,2 %

26,9

53,2 %

-29,2 %

Celkem

43,0

100,0 %

50,5

100,0 %

-14,7 %

Zdroj: IDC

Graf – Vývoj tržních podílů největších výrobců

 

Zdroj: IDC









Úvodní foto: Samsung

Komentáře