IDC: Trh headsetů pro virtuální a rozšířenou realitu čeká v příštích letech trojciferný růst

Analytici z IDC předpovídají, že prodej vyroste z 10 milionů kusů v roce 2016 na 76 milionů v roce 2020. Drtivou většinu z tohoto objemu budou tvořit soupravy pro virtuální realitu, podíl rozšířené reality však bude postupně růst.

IDC: Trh headsetů pro virtuální a rozšířenou realitu čeká v příštích letech trojciferný růst



Společnost IDC oznámila spuštění svého zatím nejnovějšího trackeru zaměřeného na mladý segment headsetů pro virtuální (VR) a rozšířenou (AR) realitu. První publikované výsledky se týkají prognózy pro rok 2016 a zahrnují i výhled do roku 2020. Celkový verdikt je jasný – tato zařízení čeká rapidní růst.

Zatímco v roce 2016 se podle IDC prodá celkem 10,1 milionu headsetů pro virtuální a 100 tisíc pro rozšířenou realitu, v roce 2020 to má být již 61, resp. 15 milionů. To představuje složenou roční míru růstu (CAGR) o 100,7 %, resp. 196,4 %.

Na rozšířenou realitu si ještě počkáme

IDC ve své metodice používá dvojí dělení headsetů. Kromě zmíněného rozlišení virtuální reality (uživatel vidí pouze umělé prostředí) a rozšířené reality (uživatel vidí skutečný svět doplněný o virtuální prvky) analytici rozlišují tři typy hardwaru.

Základním typem jsou brýle bez displeje, do kterých se vkládá chytrý telefon (například Samsung Gear VR), dále následují headsety vyžadující připojení k PC (například. HTC Vive nebo Oculus Rift) a konečně samostatné headsety, které žádné externí zařízení nepotřebují (například Microsoft HoloLens).

Během sledovaného období má hrát prim virtuální realita, neboť příslušná zařízení jsou levnější a snadnější na výrobu. U rozšířené reality se analytici shodují, že oproti té virtuální nabízí výrazně širší možnosti využití s potenciálem konkurovat i chytrým telefonům, ale k jejímu masovému rozšíření vede ještě velmi dlouhá cesta.

Tabulka – Prognóza výsledků trhu AR/VR headsetů (miliony kusů)

Kategorie

Prodej 2016

Prodej 2020

CAGR '16-'20

Virtuální realita

10,1

61,0

100,7 %

Rozšířená realita

0,1

15,0

196,4 %

Celkem

10,3

76,0

108,3 %

Zdroj: IDC

Graf – Prognóza vývoje podílů VR a AR headsetů

 

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © michaelheim - Fotolia.com

Komentáře