Společnost IDC oznámila spuštění svého zatím nejnovějšího trackeru zaměřeného na mladý segment headsetů pro virtuální (VR) a rozšířenou (AR) realitu. První publikované výsledky se týkají prognózy pro rok 2016 a zahrnují i výhled do roku 2020. Celkový verdikt je jasný – tato zařízení čeká rapidní růst.
Zatímco v roce 2016 se podle IDC prodá celkem 10,1 milionu headsetů pro virtuální a 100 tisíc pro rozšířenou realitu, v roce 2020 to má být již 61, resp. 15 milionů. To představuje složenou roční míru růstu (CAGR) o 100,7 %, resp. 196,4 %.
Na rozšířenou realitu si ještě počkáme
IDC ve své metodice používá dvojí dělení headsetů. Kromě zmíněného rozlišení virtuální reality (uživatel vidí pouze umělé prostředí) a rozšířené reality (uživatel vidí skutečný svět doplněný o virtuální prvky) analytici rozlišují tři typy hardwaru.
Základním typem jsou brýle bez displeje, do kterých se vkládá chytrý telefon (například Samsung Gear VR), dále následují headsety vyžadující připojení k PC (například. HTC Vive nebo Oculus Rift) a konečně samostatné headsety, které žádné externí zařízení nepotřebují (například Microsoft HoloLens).
Během sledovaného období má hrát prim virtuální realita, neboť příslušná zařízení jsou levnější a snadnější na výrobu. U rozšířené reality se analytici shodují, že oproti té virtuální nabízí výrazně širší možnosti využití s potenciálem konkurovat i chytrým telefonům, ale k jejímu masovému rozšíření vede ještě velmi dlouhá cesta.
Tabulka – Prognóza výsledků trhu AR/VR headsetů (miliony kusů)
Kategorie |
Prodej 2016 |
Prodej 2020 |
CAGR '16-'20 |
Virtuální realita |
10,1 |
61,0 |
100,7 % |
Rozšířená realita |
0,1 |
15,0 |
196,4 % |
Celkem |
10,3 |
76,0 |
108,3 % |
Zdroj: IDC
Graf – Prognóza vývoje podílů VR a AR headsetů
Zdroj: IDC