Díky silné vánoční sezóně stanovil globální trh chytrých telefonů nové rekordy. Podle společnosti IDC se v posledním kvartálu roku 2015 prodalo 399,5 milionu chytrých telefonů, což je o 5,7 % více než ve stejném období roku 2014. Za celý loňský rok se pak prodalo 1,43 miliardy těchto zařízení, což představuje 10,1% růst oproti roku 2014 a nejlepší výsledek v historii trhu.
Úspěch celého segmentu chytrých telefonů se podle IDC dostavil díky silné nabídce napříč cenovým spektrem, díky níž si telefony našly kupce jak na rozvinutých, tak na rozvojových trzích. Pokud by bylo nutno ukázat na konkrétního vítěze loňského roku, nejspíše by jím bylo Huawei, které navzdory potížím na domácím čínském trhu dokázalo růst dvakrát rychleji než kterýkoliv jiný velký výrobce.
Prémiové parametry, nízká cena
„S výrazným nasycením rozvinutých trhů v USA, Evropě nebo Číně se řada výrobců vydala cestou prémiově vyhlížejících zařízení střední třídy coby nové nabídky hodnoty spotřebitelům na rozvinnutých i rozvojových trzích,“ uvedl ředitel výzkumu IDC Anthony Scarsella.
„Samsung měl v tomto segmentu úspěch se svou sérií Galaxy A podobně jako Huawei se značkou Honor. Očekáváme, že v roce 2016 se objeví podobná zařízení i od dalších výrobců, kteří se zaměří na cenově dostupné telefony, aniž by ubrali na výkonu a estetice,“ dodal Scarsella.
Samsung a Apple očekávají horší časy
Ve „vánočním“ čtvrtletí si Samsung upevnil svou vedoucí na pozici díky 14% růstu prodeje. Korejský obr však určitě nemůže být spokojen, protože jeho celkové výsledky stagnují, zisk se propadá a výsledky v segmentu chytrých telefonů na tom mají velký podíl. Úspěch v posledním kvartálu nic nezměnil na tom, že za celý rok stoupl prodej Samsungu jen o 2,1 %.
Spokojeni zřejmě úplně nebudou ani v Applu, který sice prodal nejvíce iPhonů na kvartál v historii, rekord z posledního kvartálu roku 2014 posunul jen o kousíček – konkrétně o 0,4 %. Podobně jako v Samsungu očekávají i v Applu horší časy, minimálně během prvního poletí letošního roku.
Podobné starosti nemusí trápit již zmíněné Huawei, které si ve čtvrtém kvartálu polepšilo o 37 % v meziročním srovnání a za celý rok dokonce o 44,3 %. Ve vánočním kvartálu ho sice z pohledu meziročního zlepšení výsledků porazilo Lenovo, ale za celý rok rostlo Huawei téměř dvakrát rychleji a začíná Lenovu „utíkat“ co se tržního podílu týče.
Pátým největším globálním výrobcem bylo ve čtvrtém kvartálu i za celý rok čínské Xiaomi, které za svůj úspěch stále vděčí prodeji velmi levných telefonů na domácím čínském trhu, byť se v průběhu roku snažilo přecházet i k modelům střední třídy. Z hlediska tržního podílu Xiaomi zvýšilo náskok na světovou šestku LG.
Tabulka 1 – Výsledky největších výrobců chytrých telefonů za čtvrtý kvartál 2015 (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 4Q15 |
Podíl 4Q15 |
Prodej 4Q14 |
Podíl 4Q14 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
85,6 |
21,4 % |
75,1 |
19,9 % |
14,0 % |
2. Apple |
74,8 |
18,7 % |
74,5 |
19,7 % |
0,4 % |
3. Huawei |
32,4 |
8,1 % |
23,6 |
6,3 % |
37,0 % |
4. Lenovo |
20,2 |
5,1 % |
14,1 |
3,7 % |
43,6 % |
5. Xiaomi |
18,2 |
4,6 % |
16,5 |
4,4 % |
10,0 % |
ostatní |
168,3 |
42,1 % |
174,0 |
46,1 % |
-3,3 % |
Celkem |
399,5 |
100,0 % |
377,8 |
100,0 % |
5,7 % |
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky největších výrobců chytrých telefonů za celý rok 2015 (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 2015 |
Podíl 2015 |
Prodej 2014 |
Podíl 2014 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
324,8 |
22,7 % |
318,2 |
24,4 % |
2,1 % |
2. Apple |
231,5 |
16,2 % |
192,7 |
14,8 % |
20,2 % |
3. Huawei |
106,6 |
7,4 % |
73,8 |
5,7 % |
44,3 % |
4. Lenovo |
74,0 |
5,2 % |
59,4 |
4,6 % |
24,5 % |
5. Xiaomi |
70,8 |
4,9 % |
57,7 |
4,4 % |
22,8 % |
ostatní |
625,2 |
43,6 % |
599,9 |
46,1 % |
4,2 % |
Celkem |
1 432,9 |
100,0 % |
1 301,7 |
100,0 % |
10,1 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj tržních podílů velkých výrobců v nedávných letech
Zdroj: IDC