IDC: Trh chytrých telefonů v roce 2015 opět přepsal rekordy, Samsung neudržel krok

29. 1. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © Romolo Tavani - Fotolia.com
Zatímco v posledním kvartálu si Samsung upevnil vedení, za celý rok 2015 jeho výsledky stagnovaly a jeho někdejší suverénní podíl se začíná smršťovat na pětinu trhu. Výrazným hráčem se naopak stává Huawei.

Díky silné vánoční sezóně stanovil globální trh chytrých telefonů nové rekordy. Podle společnosti IDC se v posledním kvartálu roku 2015 prodalo 399,5 milionu chytrých telefonů, což je o 5,7 % více než ve stejném období roku 2014. Za celý loňský rok se pak prodalo 1,43 miliardy těchto zařízení, což představuje 10,1% růst oproti roku 2014 a nejlepší výsledek v historii trhu.

Úspěch celého segmentu chytrých telefonů se podle IDC dostavil díky silné nabídce napříč cenovým spektrem, díky níž si telefony našly kupce jak na rozvinutých, tak na rozvojových trzích. Pokud by bylo nutno ukázat na konkrétního vítěze loňského roku, nejspíše by jím bylo Huawei, které navzdory potížím na domácím čínském trhu dokázalo růst dvakrát rychleji než kterýkoliv jiný velký výrobce.

Prémiové parametry, nízká cena

S výrazným nasycením rozvinutých trhů v USA, Evropě nebo Číně se řada výrobců vydala cestou prémiově vyhlížejících zařízení střední třídy coby nové nabídky hodnoty spotřebitelům na rozvinnutých i rozvojových trzích,“ uvedl ředitel výzkumu IDC Anthony Scarsella.

Samsung měl v tomto segmentu úspěch se svou sérií Galaxy A podobně jako Huawei se značkou Honor. Očekáváme, že v roce 2016 se objeví podobná zařízení i od dalších výrobců, kteří se zaměří na cenově dostupné telefony, aniž by ubrali na výkonu a estetice,“ dodal Scarsella.

Samsung a Apple očekávají horší časy

Ve „vánočním“ čtvrtletí si Samsung upevnil svou vedoucí na pozici díky 14% růstu prodeje. Korejský obr však určitě nemůže být spokojen, protože jeho celkové výsledky stagnují, zisk se propadá a výsledky v segmentu chytrých telefonů na tom mají velký podíl. Úspěch v posledním kvartálu nic nezměnil na tom, že za celý rok stoupl prodej Samsungu jen o 2,1 %.

Spokojeni zřejmě úplně nebudou ani v Applu, který sice prodal nejvíce iPhonů na kvartál v historii, rekord z posledního kvartálu roku 2014 posunul jen o kousíček – konkrétně o 0,4 %. Podobně jako v Samsungu očekávají i v Applu horší časy, minimálně během prvního poletí letošního roku.

Podobné starosti nemusí trápit již zmíněné Huawei, které si ve čtvrtém kvartálu polepšilo o 37 % v meziročním srovnání a za celý rok dokonce o 44,3 %. Ve vánočním kvartálu ho sice z pohledu meziročního zlepšení výsledků porazilo Lenovo, ale za celý rok rostlo Huawei téměř dvakrát rychleji a začíná Lenovu „utíkat“ co se tržního podílu týče.

Pátým největším globálním výrobcem bylo ve čtvrtém kvartálu i za celý rok čínské Xiaomi, které za svůj úspěch stále vděčí prodeji velmi levných telefonů na domácím čínském trhu, byť se v průběhu roku snažilo přecházet i k modelům střední třídy. Z hlediska tržního podílu Xiaomi zvýšilo náskok na světovou šestku LG.

Tabulka 1 – Výsledky největších výrobců chytrých telefonů za čtvrtý kvartál 2015 (miliony jednotek)

Výrobce

Prodej

4Q15

Podíl

4Q15

Prodej

4Q14

Podíl

4Q14

Meziroč.

změna

1. Samsung

85,6

21,4 %

75,1

19,9 %

14,0 %

2. Apple

74,8

18,7 %

74,5

19,7 %

0,4 %

3. Huawei

32,4

8,1 %

23,6

6,3 %

37,0 %

4. Lenovo

20,2

5,1 %

14,1

3,7 %

43,6 %

5. Xiaomi

18,2

4,6 %

16,5

4,4 %

10,0 %

ostatní

168,3

42,1 %

174,0

46,1 %

-3,3 %

Celkem

399,5

100,0 %

377,8

100,0 %

5,7 %

Zdroj: IDC

Tabulka 2 – Výsledky největších výrobců chytrých telefonů za celý rok 2015 (miliony jednotek)

Výrobce

Prodej

2015

Podíl

2015

Prodej

2014

Podíl

2014

Meziroč.

změna

1. Samsung

324,8

22,7 %

318,2

24,4 %

2,1 %

2. Apple

231,5

16,2 %

192,7

14,8 %

20,2 %

3. Huawei

106,6

7,4 %

73,8

5,7 %

44,3 %

4. Lenovo

74,0

5,2 %

59,4

4,6 %

24,5 %

5. Xiaomi

70,8

4,9 %

57,7

4,4 %

22,8 %

ostatní

625,2

43,6 %

599,9

46,1 %

4,2 %

Celkem

1 432,9

100,0 %

1 301,7

100,0 %

10,1 %

Zdroj: IDC

bitcoin_skoleni

Graf – Vývoj tržních podílů velkých výrobců v nedávných letech

 

Zdroj: IDC

Čtěte dále

AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Arrow Electronics v EMEA spouští Cloud Amplification Program
Arrow Electronics v EMEA spouští Cloud Amplification Program
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
Canalys: Příprava na AI je v plném proudu, investice do cloudové infrastruktury vystřelily o 21 %
Canalys: Příprava na AI je v plném proudu, investice do cloudové infrastruktury vystřelily o 21 %
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi
Coffee break: Když Wi-Fi potřebuje překonávat i kovové zdi