Nová zpráva společnosti IDC hovoří o 51,6% propadu prodeje chytrých hodinek ve třetím kvartálu 2016. Celkem se během tohoto období prodalo 2,7 milionu těchto zařízení. Ihned však dodejme, že to, co by v případě vyspělejšího trhu znamenalo katastrofu, není pro tento mladý segment nic zvláštního. Vývoj trhu momentálně stojí a padá s výsledky Applu a jeho hodinek Apple Watch.
Meziroční srovnání obou kvartálů tak nemohlo dopadnout jinak. Třetí čtvrtletí 2015 bylo prvním obdobím, kdy byly Apple Watch široce dostupné po celém světě, takže se nelze divit, že po roce už byla poptávka nižší. Druhá generace se objevila na pultech až v posledních dvou týdnech letošního třetího kvartálu a její dopad na výsledky tak zaznamenáme až ve vánoční sezóně.
Výsledky odpovídají situaci
Podle vedoucího výzkumu IDC Ramona Llamase odpovídají výsledku tomu, v jaké fázi se nacházejí platformy a výrobci. Google pozdržel uvolnění systému Android Wear 2.0, což nutí jeho OEM partnery vyčkávat s uvedením nových modelů a někteří to dost možná nestihnou ani do Vánoc. Dostupné tak jsou pouze starší modely, o které již není takový zájem.
„Také se ukazuje, že chytré hodinky ve své současné podobě nejsou pro každého,“ dodává analytik IDC Jitesh Ubrani. „Vzhledem k nutnosti jasného účelu zařízení je řada výrobců prezentuje jako nástroj pro fitness. V budoucnu však bude potřeba vytvořit jasnou hranici mezi chytrými hodinkami a telefonem, přičemž již nyní vidíme první modely, které podporují mobilní sítě a vzbuzují tak zájem i v podnikové sféře.“
Garmin na vzestupu, zbytek v útlumu
Lídrem trhu byl ve třetím kvartálu již zmíněný Apple, a to navzdory 71,6% propadu výsledků. Pryč jsou však doby, kdy Apple prodával více chytrých hodinek než zbytek trhu dohromady. Obrovský úspěch naopak zaznamenal Garmin, který si polepšil o 324 % a s 600 tisíci prodaných kusů se stal jasnou dvojkou trhu.
Samsung, někdejší král tohoto segmentu, tak skončil až třetí, aniž by nějak zásadně zvýšil své výsledky (růst o 9 % není na tak mladém trhu žádný úspěch). Podle IDC za to může pozdržení vydání nové generace hodinek Gear, která sice již byla představena, ale na trhu dosud není. Velmi špatně se pak dařilo Lenovu alias Motorole, kterému také chybí nový model a výsledky se proto propadly o bezmála tři čtvrtiny.
První pětici uzavírá Pebble, které v podstatě vytvořilo celý segment uvedením svého prvního modelu v roce 2012. I jeho výsledky se meziročně propadly, ale výrobce uvedl na konci třetího kvartálu nový model, takže se možná dočká zlepšení výsledků během vánoční sezóny.
Tabulka – Přehled trhu chytrých hodinek (miliony kusů)
Výrobce |
Prodej 3Q16 |
Podíl 3Q16 |
Prodej 3Q15 |
Podíl 3Q15 |
Meziroč. změna |
1. Apple |
1,1 |
41,3 % |
3,9 |
70,2 % |
-71,6 % |
2. Garmin |
0,6 |
20,5 % |
0,1 |
2,3 % |
324,2 % |
3. Samsung |
0,4 |
14,4 % |
0,4 |
6,4 % |
9,0 % |
4. Lenovo |
0,1 |
3,4 % |
0,3 |
6,2 % |
-73,3 % |
5. Pebble |
0,1 |
3,2 % |
0,2 |
3,3 % |
-54,1 % |
ostatní |
0,5 |
17,2 % |
0,6 |
11,5 % |
-27,2 % |
Celkem |
2,7 |
100,0 % |
5,6 |
100,0 % |
-51,6 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj tržních podílů největších výrobců
Zdroj: IDC