IDC: Třetí kvartál 2015 přinesl 6,9% pokles prodeje tabletů v České republice

Český trh tabletů je nasycený a navíc musí bojovat s konkurencí v podobě chytrých telefonů s velkým displejem. V roce 2016 se očekává posun směrem k 10" zařízením a velká poptávka po zařízeních typu 2 v 1. Lídrem českého trhu je Lenovo se 25% podílem.

IDC: Třetí kvartál 2015 přinesl 6,9% pokles prodeje tabletů v České republice



Trh tabletů v České republice se podle analytiků z IDC začal v průběhu roku 2015 propadat. Zatímco v roce 2013 zažil trojciferný meziroční nárůst a následně dvouciferný růst v roce 2014, v prvním kvartálu 2015 již vyrostl jen o 2,1 %. Pak už přišel pád, konkrétně o 4,5 % ve druhém a o 6,9 % ve třetím kvartálu. IDC očekává, že tento trend pokračoval i v předvánočním období.

V roce 2016 má trh vlivem nasycení stagnovat. V současnosti u nás na 100 obyvatel připadá 17 tabletů, což je téměř dvojnásobek průměru v regionu střední a východní Evropy (9 tabletů na 100 obyvatel). Stále jsme však pozadu za západní Evropou, kde se vyskytuje průměrně 27 tabletů na 100 obyvatel.

Nasycený trh a konkurence phabletů

IDC uvádí, že zatímco v roce 2015 se u nás nejčastěji prodávaly 7“ zařízení, v roce 2016 to budou ta 10“. Nejoblíbenějším operačním systémem má letos zůstat Android, zatímco podíl iOS na trhu se má propadnout o třetinu. Dvě třetiny tabletů prodané v ČR během roku 2015 měly pouze Wi-Fi konektivitu a neuměly se připojit k mobilním sítím. Podobná situace má pokračovat i v roce 2016.

Trh tabletů trpěl kanibalizací vzhledem k nástupu phabletů (telefonů s velkým displejem), které představují velmi podobná zařízení. Tržby z phabletů překonaly tržby z tabletů již v prvním kvartálu 2014 a od té doby se zvýšily čtyřnásobně,“ uvedl analytik IDC Petr Švagrovský.

Uživatelé si zároveň nakupovali nové tablety tak rychle, jak se očekávalo, přinejmenším ve spotřebitelském segmentu. V podnikové sféře jsou nákupní cykly kratší vzhledem k nutnosti udržet krok s bezpečnostními standardy. Nové a bezpečnější verze operačních systémů nejsou kompatibilní se starým hardwarem, což nutí firmy a veřejné instituce k nákupů,“ dodal Švagrovský.

Zlaté časy pro oddělitelná zařízení

IDC poukazuje na to, že navzdory poklesu trhu existuje v segmentu tabletů druh zařízení, který naopak zažívá raketový růst. Jde o zařízení typu 2 v 1, tedy tablety s oddělitelnou hardwarovou klávesnicí (v metodice IDC tato zařízení spadají pod tablety).

V prvním pololetí 2015 vyrostl prodej těchto zařízení trojciferně, ve třetím kvartálu pak o 57,1 %. Zařízení 2 v 1 však tvoří malou část trhu a mezi tablety prodanými v roce 2015 tablety měly 6,4% podíl.

Za celý rok 2015 se u nás podle IDC prodalo 900 tisíc tabletů, což je více, než kolik se u nás za stejný rok prodá notebooků (800 tisíc) a jen o něco méně, než se u nás prodá celkově PC (1,1 milionu).

Tablety se u nás prodávají více než notebooky už od počátku roku 2013. V letošním roce pak má prodej tabletů v ČR překonat celkový prodej PC (notebooků a desktopů). Přispět k tomu má mimo jiné průměrná prodejní cena tabletu, která v ČR činí 256 dolarů, 44 % průměrné prodejní ceny osobního počítače.

Lenovo drží čtvrtinu českého trhu

Lídrem českého trhu tabletů je společnost Lenovo, která ve třetím kvartálu držela více než 25% podíl z hlediska prodeje. Na druhém místě skončil Apple se 16% podílem a na třetím Samsung se 12% podílem. Další v pořadí jsou Asus se 7 % a Huawei se 4 %. Zbytek trhu je rozdrobený mezi menší výrobce s marginálními podíly, kteří se však dohromady postarali o 36 % zařízení prodaných v ČR během třetího čtvrtletí.

Graf – Rozdělení trhu tabletů v ČR podle prodaných jednotek

 

Zdroj: IDC








Úvodní foto: © jackfrog - Fotolia.com

Komentáře