IDC: Světový trh chytrých telefonů v prvním kvartálu poprvé stagnoval

2. 5. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: © Romolo Tavani - Fotolia.com
Meziroční nárůst prodeje o 0,2 % je nejhorším výsledkem v dějinách segmentu chytrých telefonů. V první pětici se objevili dva nováčci, kteří dokázali správně vyčíst trendy na čínském trhu.

Podle nejnovější zprávy společnosti IDC o vývoji globálního trhu chytrých telefonů dochází v tomto segmentu k zajímavým změnám. V prvním kvartálu 2016 se po světě prodalo celkem 334,9 milionu smartphonů, což je jen o 0,2 % více než v prvním čtvrtletí 2015. To je nejhorší výsledek v dějinách odvětví, ve kterém jsme dosud byli zvyklí na stabilní růst.

IDC jako hlavní příčinu uvádí nasycení rozvinutých trhů spojenou s meziročním poklesem výsledků Samsung a Applu, tedy světové jedničky, resp. dvojky. Ještě důležitější věci se však děly na dalších příčkách žebříčku největších výrobců, kde se objevili dva nováčci.

Číňané nahradili Číňany

Čínské společnosti Lenovo a Xiaomi byly vytlačeny z první pětice a na čtvrtém, resp. pátém místě je vystřídaly značky Oppo a Vivo, rovněž pocházející z Říše středu. Tato obměna podle IDC souvisí s postupným dospíváním čínského trhu a rostoucími průměrnými cenami.

V Číně mají v posledních letech tendenci růst značky zaměřující se na stále náročnější zákazníky. V roce 2013 bodovalo Lenovo s průměrnými cenami pod 150 dolarů, v letech 2014 a 2015 se dařilo Xiaomi s cenami pod 200 dolarů,“ uvedla vedoucí výzkumu IDC Melissa Chauová.

Nyní v roce 2016 jsou ve výhodné pozici značky Huawei, Oppo a Vivo zaměřené na cenovou kategorii do 250 dolarů. Nesmí však usnout na vavřínech, protože na tomto dynamickém trhu nemají zákaznickou loajalitu zajištěnou ani tak kultovní značky jako Xiaomi,“ dodala Chauová.

IDC dodává, že řada těchto výrobců je mimo Čínu prakticky neznámá. Pokud mají ambice zaútočit na Apple a Samsung, bude pro rychle rostoucí čínské značky klíčové uspět na rozvinutých trzích, například v Severní Americe a západní Evropě.

Čína roste, zbytek padá

Světovým lídrem stále zůstává Samsung s tržním podílem těsně pod 25% hranicí. Meziroční výsledky korejského obra se sice meziročně snížily o zanedbatelných 0,6 %, ale druhý Apple zaznamenal podstatně horší propad o 16,3 %. Zatímco ještě nedávno aspiroval na první pozici, nyní na ni Apple ztrácí bezmála 10 procentních bodů.

Trojkou na trhu chytrých telefonů je stále Huawei, které si díky úspěchu na domácím trhu i v zahraničí polepšilo meziročně o 58,4 % a jeho podíl se slibně sune k 10% hranici. Na čtvrtém a pátém místě pak díky trojcifernému růstu skončily zmíněné značky Oppo a Vivo.

Nutno dodat, že z hlediska globálního tržního podílu jde stále o marginální značky pohybující se okolo 5 %. K ještě větší marginalitě jsou však odsouzeni „ostatní“ výrobci, jejichž souhrnné výsledky se snížily o 11,4 %. Stagnující trh se konsoliduje, a to výrazně ve prospěch čínských firem.

Tabulka – Vývoj trhu chytrých telefonů (miliony jednotek)

Výrobce

Prodej

1Q16

Podíl

1Q16

Prodej

1Q15

Podíl

1Q15

Meziroč.

změna

1. Samsung

81,9

24,5 %

82,4

24,6 %

-0,6 %

2. Apple

51,2

15,3 %

61,2

18,3 %

-16,3 %

3. Huawei

27,5

8,2 %

17,4

5,2 %

58,4 %

4. Oppo

18,5

5,5 %

7,3

2,2 %

153,2 %

5. Vivo

14,3

4,3 %

6,4

1,9 %

123,8 %

ostatní

141,5

42,3 %

159,8

47,8 %

-11,4 %

Celkem

334,9

100,0 %

334,4

100,0 %

0,2 %

Zdroj: IDC

bitcoin školení listopad 24

Graf – Vývoj tržních podílů největších výrobců

 

Zdroj: IDC

Čtěte dále

3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
3D tisk – jaké jsou náklady na 3D tisk?
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
AMD kupuje Nod.ai, posílí možnosti open source softwaru pro umělou inteligenci
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Canalys: Trh chytrých náramků a hodinek vyrostl o 3 %, o trůn se dělí Apple s Xiaomi
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
Tři hlavní důvody, proč malé a středně velké firmy potřebují ke správě sítí umělou inteligenci
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
ComSource: Čtvrtinu dat posílaných z mobilu na internet tvoří obsah na sociální sítě
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem
Obchodní rozchod, Ingram Micro ukončuje spolupráci s Broadcomem