Podle nejnovější zprávy společnosti IDC o vývoji globálního trhu chytrých telefonů dochází v tomto segmentu k zajímavým změnám. V prvním kvartálu 2016 se po světě prodalo celkem 334,9 milionu smartphonů, což je jen o 0,2 % více než v prvním čtvrtletí 2015. To je nejhorší výsledek v dějinách odvětví, ve kterém jsme dosud byli zvyklí na stabilní růst.
IDC jako hlavní příčinu uvádí nasycení rozvinutých trhů spojenou s meziročním poklesem výsledků Samsung a Applu, tedy světové jedničky, resp. dvojky. Ještě důležitější věci se však děly na dalších příčkách žebříčku největších výrobců, kde se objevili dva nováčci.
Číňané nahradili Číňany
Čínské společnosti Lenovo a Xiaomi byly vytlačeny z první pětice a na čtvrtém, resp. pátém místě je vystřídaly značky Oppo a Vivo, rovněž pocházející z Říše středu. Tato obměna podle IDC souvisí s postupným dospíváním čínského trhu a rostoucími průměrnými cenami.
„V Číně mají v posledních letech tendenci růst značky zaměřující se na stále náročnější zákazníky. V roce 2013 bodovalo Lenovo s průměrnými cenami pod 150 dolarů, v letech 2014 a 2015 se dařilo Xiaomi s cenami pod 200 dolarů,“ uvedla vedoucí výzkumu IDC Melissa Chauová.
„Nyní v roce 2016 jsou ve výhodné pozici značky Huawei, Oppo a Vivo zaměřené na cenovou kategorii do 250 dolarů. Nesmí však usnout na vavřínech, protože na tomto dynamickém trhu nemají zákaznickou loajalitu zajištěnou ani tak kultovní značky jako Xiaomi,“ dodala Chauová.
IDC dodává, že řada těchto výrobců je mimo Čínu prakticky neznámá. Pokud mají ambice zaútočit na Apple a Samsung, bude pro rychle rostoucí čínské značky klíčové uspět na rozvinutých trzích, například v Severní Americe a západní Evropě.
Čína roste, zbytek padá
Světovým lídrem stále zůstává Samsung s tržním podílem těsně pod 25% hranicí. Meziroční výsledky korejského obra se sice meziročně snížily o zanedbatelných 0,6 %, ale druhý Apple zaznamenal podstatně horší propad o 16,3 %. Zatímco ještě nedávno aspiroval na první pozici, nyní na ni Apple ztrácí bezmála 10 procentních bodů.
Trojkou na trhu chytrých telefonů je stále Huawei, které si díky úspěchu na domácím trhu i v zahraničí polepšilo meziročně o 58,4 % a jeho podíl se slibně sune k 10% hranici. Na čtvrtém a pátém místě pak díky trojcifernému růstu skončily zmíněné značky Oppo a Vivo.
Nutno dodat, že z hlediska globálního tržního podílu jde stále o marginální značky pohybující se okolo 5 %. K ještě větší marginalitě jsou však odsouzeni „ostatní“ výrobci, jejichž souhrnné výsledky se snížily o 11,4 %. Stagnující trh se konsoliduje, a to výrazně ve prospěch čínských firem.
Tabulka – Vývoj trhu chytrých telefonů (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 1Q16 |
Podíl 1Q16 |
Prodej 1Q15 |
Podíl 1Q15 |
Meziroč. změna |
1. Samsung |
81,9 |
24,5 % |
82,4 |
24,6 % |
-0,6 % |
2. Apple |
51,2 |
15,3 % |
61,2 |
18,3 % |
-16,3 % |
3. Huawei |
27,5 |
8,2 % |
17,4 |
5,2 % |
58,4 % |
4. Oppo |
18,5 |
5,5 % |
7,3 |
2,2 % |
153,2 % |
5. Vivo |
14,3 |
4,3 % |
6,4 |
1,9 % |
123,8 % |
ostatní |
141,5 |
42,3 % |
159,8 |
47,8 % |
-11,4 % |
Celkem |
334,9 |
100,0 % |
334,4 |
100,0 % |
0,2 % |
Zdroj: IDC
Graf – Vývoj tržních podílů největších výrobců
Zdroj: IDC