IDC: Růst globálního trhu chytrých telefonů v roce 2016 zpomalí na 3,1 %

Nová prognóza analytiků z IDC hovoří o nízkém růstu trhu chytrých telefonů, u kterého jsme dosud byli zvyklí na dvouciferné výsledky. Většina trhů je již nasycená a výrobci se nyní soustřeďují na to, aby si uživatelé kupovali nový model alespoň jednou za dva roky. IDC si rovněž všímá vzestupu prodeje prostřednictvím e-shopů.

IDC: Růst globálního trhu chytrých telefonů v roce 2016 zpomalí na 3,1 %



Podle prognózy společnosti IDC se v roce 2016 prodá o 3,1 % více chytrých telefonů než v roce 2015, což představuje výrazné zpomalení růstu trhu. Meziroční růst mezi lety 2014 a 2015 totiž činil 10,5 % a mezi lety 2013 a 2014 dokonce 27,8 %. Celkem se má letos prodat 1,48 miliardy chytrých telefonů, v roce 2020 pak 1,84 miliardy.

Některé trhy, například USA, západní Evropa nebo Čína, mají podle IDC letos vykázat jednociferný růst, zatímco jiné, například Japonsko nebo Kanada, postihne pokles prodeje o 6,4 %, resp. 6,9 %. Analytici zároveň hovoří o změnách v chování spotřebitelů i v nabídce operátorů, kteří přecházejí od dvouletých smluv a dotovaných telefonů ke splátkovým modelům.

Stále více telefonů se prodá skrz e-tailový kanál

Spotřebitelé po celém světě začínají vědět své o tom, kde a jak si kupovat telefony, což otevírá nové příležitosti pro OEM výrobce a zároveň to vede k tomu, že firmy, které jsou součástí tradičnějšího dodavatelského řetězce, ztrácejí kontrolu nad tokem zboží,“ uvedl Ryan Keith, programový viceprezident IDC.

Prodej chytrých telefonů prostřednictvím e-tailu se v roce 2015 zvýšil o 65 % a nyní v roce 2016 očekáváme, že se v e-shopech prodá 12 % z celkového počtu těchto zařízení oproti 4 % z roku 2013,“ dodal Keith s tím, že spotřebitelé mají díky e-shopům větší vliv na skladbu nabídky a mohou si i vybrat nejlepší cenu.

Hlavně neprodloužit cykly 

Hlavním cílem výrobců, nepočítáme-li těch několik málo trhů, které ještě nejsou nasyceny chytrými telefony, je zajistit, aby se neprodlužovaly životní cykly zařízení. IDC uvádí, že pobídkové programy jako je ten od Applu, který zákazníkovi poskytnu slevu na nový iPhone, pokud mu zákazník odevzdá své předchozí zařízení, jsou jednou z cest, jak docílit toho, aby se délka životního cyklu chytrého telefonu pohybovala okolo dvou let.

Analytici také hovoří o slibné budoucnosti segmentu phabletů (telefony s 5,5“ a větší úhlopříčkou), jejichž prodej má během příštích let vykazovat dvouciferný růst a i v roce 2020 má dosahovat 9,2 %. Telefony s velkou úhlopříčkou podle IDC oslovují zákazníky napříč všemi trhy, k čemuž pomáhá i to, že jsou dostupné v různých cenových kategoriích. Celkově jsou však phablety dražší – podle IDC se prodávají průměrně za 383 dolarů, zatímco běžné chytré telefony stojí průměrně 260 dolarů.

Android zůstane na trůnu, Windows prakticky zmizí

Pokud jde o rozdělení trhu na jednotlivé platformy, IDC neočekává do roku 2020 žádné zásadní změny. Android bude dominovat trhu i za čtyři roky, přičemž se jeho podíl dokonce ještě mírně zvýší a přesáhne 85 %. IDC dodává, že všudypřítomnost této platformy poveden k tomu, že se jednotliví výrobci budou pokoušet (jak už to mnozí ostatně dělají již nyní) odlišovat vlastním rozhraním a různými nadstavbami.

Apple a jeho iOS letos podle analytiků čeká mírné „zakopnutí“ v podobně 2% poklesu prodeje, což však nic nezmění na dlouholeté pozici této platformy. Prodej iPhonů se má v roce 2017 vrátit k růstu vlivem poptávky v Číně, Indii a v oblasti Blízkého východu. Smutný bude naopak osud platformy Windows Phone, která je podle IDC odsouzena k marginální pozici a tržnímu podílu v řádu promile.

Tabulka – Prognóza vývoje trhu podle platforem (miliony)

Platforma

Prodej

2016

Podíl

2016

Růst

2016

Prodej

2020

Podíl

2020

Růst

2020

Android

1 240,5

83,7 %

6,2 %

1 565,3

85,1 %

5,3 %

iOS

226,8

15,3 %

-2,0 %

267,1

14,5 %

3,5 %

Windows 

11,2

0,8 %

-61,6 %

6,8

0,4 %

-9,5 %

ostatní

4,0

0,3 %

-55,7 %

0,5

0,0 %

-9,7 %

Celkem

1 482,5

100,0 %

3,1 %

1 839.7

100,0 %

5,0 %

Zdroj:IDC

Graf – Rozdělení trhu podle prodejců koncovým zákazníkům

 

zelená - výrobce; červená - e-tail; modrá - operátor; blankytná - retail

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © ra2 studio - Fotolia.com

Komentáře