Globální trh PC za sebou má – přesně podle očekávání – příšerný rok. Podle společnosti IDC se v loni globálně prodalo 276,2 milionu PC, což představuje 10,4% propad oproti roku 2014 a vůbec nejhorší meziroční vývoj prodeje PC v celé historii tohoto trhu. To, že by se za rok prodalo méně než 300 milionů jednotek, se stalo naposledy v roce 2008.
Výsledky z posledního čtvrtletí jsou prakticky totožné – během vánoční sezóny se po světě prodalo 71,8 milionu PC, což představuje meziroční propad o 10,6 %. Jaké jsou důvody tohoto negativního vývoje?
Všechno bylo špatně
Na trh PC měla v průběhu roku vliv celá řada nepříznivých faktorů – příznivé prakticky neexistovaly. Osobní počítače musely čelit prodlužujícím se životním cyklům zařízení, konkurenci ze strany chytrých telefonů a tabletů, ekonomickým faktorům v podobě slabých měn vůči dolaru i negativním geopolitickým faktorům v regionech EMEA a APAC.
Aby toho nebylo málo, na vývoji trhu se podepsal i operační systém Windows. Zatímco v roce 2014 skončila podpora Windows XP, což spotřebitele a firmy motivovalo k nákupům (a to se následně promítlo do meziročního srovnání), v roce 2015 se objevily Windows 10 formou bezplatného upgradu, který naopak motivoval ponechat si ještě chvíli existující zařízení.
Naděje v roce 2016
IDC však druhým dechem dodává, že podobná konstelace negativních faktorů už by se v roce 2016 neměla opakovat. S prodejem by letos měly opět zahýbat Windows 10, tentokrát však v pozitivním slova smyslu.
„V roce 2016 by se měly nákupy PC opět zvýšit, zejména ve druhém pololetí, kdy se očekává se zrychlení adopce Windows 10 v komerční sféře i stabilizace spotřebitelského segmentu,“ uvedl viceprezident IDC Loren Loverde.
„Většina uživatelů PC dosud oddalovala nákup nového zařízení, ale s ohledem na bezpečnostní a výkonnostní stránku věci nemohou váhat věčně. Jsme přesvědčeni, že řada z nich si koupí nový počítač, motivováni novými produkty a atraktivními cenami,“ uvedl Loverde.
Mírný optimismus projevil i Jay Chou, vedoucí výzkumu IDC pro oblast PC:
„Spotřebitelský přístup k PC je stále problematický, ale přesto zde existují jasné růstové segmenty. Životní cykly mainstreamových desktopů a notebooků jsou sice stále delší a delší, ale napříkad skutečnost, že se v pětici největších výrobců objevil Apple, ukazuje, že stále existuje poptávka po inovativních prémiových zařízeních, které na první místo staví uživatelskou zkušenost.“
Nové segmenty rostou, ale jsou moc malé
Mezi růstové segmenty lze zařadit i herní notebooky a desktopy. Jejich uživatelé představují specifickou cílovou skupinu, která je imunní vůči řadě faktorů ovlivňujících celkový trh. Tito uživatelé nakupují nová zařízení s podstatně vyšší frekvencí než běžní spotřebitelé, z očividných technických důvodů pro ně neexistuje alternativa v podobě tabletu nebo telefonu a jejich prioritou není cena, nýbrž výkon.
Růst lze sledovat i například u kategorie all-in-one a u řady nových typů zařízení, například tabletů s oddělitelnou hardwarovou klávesnicí. Ty však IDC striktně řadí do segmentu tabletů bez ohledu na to, že řada těchto zařízení je z hlediska použitých komponentů a operačního systému zcela totožná s běžnými osobními počítači.
Společným problémem těchto nových druhů zařízení je jejich (prozatímní) malá uživatelská základna. Je sice možné, že v budoucnu mohou některé z nich vést k renesanci celého odvětví, v dohledné době však představují marginální část celkového trhu a jejich mnohdy vynikající výsledky nemají prakticky žádný vliv na globální vývoj.
Asus vypadl z TOP 5, Lenovo upevnilo první příčku
V posledním kvartálu 2015 se na špičce světového žebříčku udrželo Lenovo s 21,4% podílem a 15,4 milionu prodaných jednotek. Pokles se mu nevyhnul, ale s mírným 4,5% snížením na tom Lenovo bylo podstatně lépe než druhé HP, jehož výsledky se snížily o 10,1 %. Mírnější pokles o 5,7 % vykázal i třetí Dell, naopak společnosti Asus a Apple, které se podělily o čtvrté místo, si meziročně mírně polepšily.
Tabulka výsledků za celý rok 2015 je mírně odlišná. Ne na prvních třech místech, kde jsou pořadí i podíly Lenova, HP a Dellu prakticky stejné, ale na čtvrté a páté příčce. Apple totiž porazil oba taiwanské výrobce začínající na „A“ a obsadil čtvrtou příčku, mimo jiné díky 6,2 % růstu počtu prodaných jednotek. Acer skončil pátý, přičemž vykázal silný meziroční propad výsledků o více než 18 %, Asus skončil mimo první pětici.
Rok 2015 však má ještě jiné poražené, a to jsou všichni menší výrobci. Poučka, že propadající se odvětví přináší konsolidaci, se zde projevila v plné síle. Ve čtvrtém kvartálu 2015 se výsledky „ostatních“ propadly o 21,9 %, za celý rok pak o 19,7 %. V obou případech jde o přibližně dvojnásobný propad oproti celkovému trhu.
Tabulka 1 – Výsledky trhu PC za 4Q15 (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 4Q15 |
Podíl 4Q15 |
Prodej 4Q14 |
Podíl 4Q14 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
15,394 |
21,4 % |
16,125 |
20,0 % |
-4,5 % |
2. HP |
14,290 |
19,9 % |
15,900 |
19,8 % |
-10,1 % |
3. Dell |
10,169 |
14,1 % |
10,780 |
13,4 % |
-5,7 % |
4. Asus* |
5,713 |
7,9 % |
5,668 |
7,0 % |
0,8 % |
4. Apple* |
5,658 |
7,9 % |
5,504 |
6,8 % |
2,8 % |
ostatní |
20,664 |
28,7 % |
26,460 |
32,9 % |
-21,9 % |
Celkem |
71,889 |
100,0 % |
80,436 |
100,0 % |
-10,6 % |
*statistická remíza vzhledem k totožným podílům
Zdroj: IDC
Tabulka 2 – Výsledky trhu PC za celý rok 2015 (miliony jednotek)
Výrobce |
Prodej 2015 |
Podíl 2015 |
Prodej 2014 |
Podíl 2014 |
Meziroč. změna |
1. Lenovo |
57,182 |
20,7 % |
59,306 |
19,2 % |
-3,6 % |
2. HP |
53,534 |
19,4 % |
56,869 |
18,4 % |
-5,9 % |
3. Dell |
39,049 |
14,1 % |
41,509 |
13,5 % |
-5,9 % |
4. Apple |
20,794 |
7,5 % |
19,575 |
6,3 % |
6,2 % |
5. Acer |
19,680 |
7,1 % |
24,043 |
7,8 % |
-18,1 % |
ostatní |
85,977 |
31,1 % |
107,063 |
34,7 % |
-19,7 % |
Celkem |
276,216 |
100,00 % |
308,365 |
100,00 % |
-10,40 % |
Zdroj: IDC
Graf – Nedávný vývoj tržních podílu největších výrobců PC
Zdroj: IDC
Zdroj: IDC, IDG News Service