IDC: Propad globálního trhu tabletů se nezastavil ani v posledním kvartálu 2016

Meziroční pokles prodeje o 20 % ve čtvrtém kvartálu a o 15 % za celý rok 2016 nevěstí klasickým tabletům příliš růžovou budoucnost. Nástup nového typu hybridních modelů s klávesnicí navíc pokulhává za očekáváním.

IDC: Propad globálního trhu tabletů se nezastavil ani v posledním kvartálu 2016



Pád globálního trhu tabletů se podle analytiků z IDC nezastavil ani v posledním kvartálu roku 2016. Z výsledků je jasné, že pod stromečkem nacházeli spotřebitelé jiné druhy zařízení – počet prodaných jednotek se meziročně snížil o 20 % na 52,9 %.

Výsledky za celý rok nebyly o mnoho lepší – 174,8 milionu prodaných jednotek představovalo 15,6% pokles oproti roku 2015. Globální trh tabletů nepřetržitě klesá již více než dva roky a klasickému tabletu bez klávesnice podle IDC definitivně odzvonilo.

Naději pro tablety vidí IDC v novějším hybridním typu zařízení – tzv. 2v1, kde jsou všechny komponenty sice umístěny pod displejem, ale zařízení disponuje oddělitelnou hardwarovou klávesnicí. Jenže výrobci o těchto zařízeních podle analytiků hodně hovoří, ale málo konají.

Jedinými výraznými hráči v tomto specifickém segmentu jsou proto podle IDC stále pouze Apple a Microsoft a předpokládaný růst prodeje v současnosti pokulhává za očekáváním. Oživení a vstup dalších výrobců na tento trh nyní IDC očekává až ve druhém pololetí letošního roku.

Amazon tablety příliš nezajímají, přesto je třetí

Podíl těchto hybridních zařízení je navíc stále velmi malý. IDC to ilustruje na příkladu Applu, který za každý hybridní iPad Pro prodá deset klasických iPadů bez klávesnice. Lídr trhu vykázal ve čtvrtém kvartálu pokles prodeje o 18,8 %.

Jen o něco lépe se dařilo druhému Samsungu, který zaznamenal 11,4 % pokles výsledků, přesto si však polepšil, co se tržního podílu týče. Ve čtvrtém kvartálu držel lehce přes 15 % trhu. Stačilo mu k tomu prodat 8 milionů zařízení.

Nejlépe dopadl Amazon, který obsadil třetí místo díky svým levným tabletům Fire. Amazon prodal jen o 0,6 % zařízení méně než ve vánoční sezóně roku 2015. Nutno dodat, že jeho pozice je vcelku unikátní – tablety nejsou pro Amazon cílem, nýbrž komoditním prostředkem pro prodej služeb. To, že takto nastavená společnost získá téměř 10% tržní podíl, rovněž o něčem vypovídá.

Čtvrté a páté místo pak obsadily společnosti Lenovo a Huawei, které navzdory nepříznivý tržním podmínkám prodaly o 14,8 %, resp. 43,5 % více tabletů než o rok dříve. Zejména u Huawei se opět projevila pozoruhodná imunita vůči globálnímu vývoji, kterou projevuje nejen v tomto segmentu.

Tabulka 2 – Výsledky globálního trhu tabletů za čtvrtý kvartál 2016 (miliony jednotek)

Výrobce

Prodej

4Q16

Podíl

4Q16

Prodej

4Q15

Podíl

4Q15

Meziroč.

změna

1. Apple

13,1

24,7 %

16,1

24,3 %

-18,8 %

2. Samsung

8,0

15,1 %

9,0

13,6 %

-11,4 %

3. Amazon

5,2

9,7 %

5,2

7,8 %

-0,6 %

4. Lenovo

3,7

7,0 %

3,2

4,9 %

14,8 %

5. Huawei

3,2

6,0 %

2,2

3,4 %

43,5 %

ostatní

19,8

37,4 %

30,5

46,0 %

-35,1 %

Celkem

52,9

100,0 %

66,2

100,0 %

-20,1 %

Zdroj: IDC

Tabulka 2 Výsledky globálního trhu tabletů za celý rok 2016 (miliony jednotek)

Výrobce

Prodej

2016

Podíl

2016

Prodej

2016

Podíl

2016

Meziroč.

změna

1. Apple

42,6

24,4 %

49,6

23,9 %

-14,2 %

2. Samsung

26,6

15,2 %

33,4

16,1 %

-20,5 %

3. Amazon

12,1

6,9 %

6,1

2,9 %

98,8 %

4. Lenovo

11,1

6,3 %

11,2

5,4 %

-1,2 %

5. Huawei

9,7

5,6 %

6,5

3,1 %

49,9 %

ostatní

72,7

41,6 %

100,3

48,4 %

-27,5 %

Celkem

174,8

100,0 %

207,2

100,0 %

-15,6 %

Zdroj: IDC

Graf – Kvartální vývoj tržních podílů největších výrobců tabletů

 

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © Yuriy Panyukov - Fotolia.com

Komentáře