IDC: Prodej tabletů v regionu CEE se během prvního kvartálu propadl o 20 %

Nasycený trh, rusko-ukrajinský konflikt a silný dolar, to jsou podle IDC příčiny propadu středo- a východoevropského trhu tabletů o pětinu. Menší hráče čeká podle analytiků do konce roku rozhodnutí, zda se konsolidovat, nebo opustit trh.

IDC: Prodej tabletů v regionu CEE se během prvního kvartálu propadl o 20 %



Podle pravidelné zprávy společnosti IDC došlo na trhu tabletů a zařízení 2 v 1 v regionu střední a východní Evropy (CEE) během prvního čtvrtletí k 20% propadu prodeje.

Celkem se zde prodalo 2,7 milionu jednotek. IDC to přičítá negativní situaci v Rusku a na Ukrajině, silnému dolaru, ale také vyspělosti trhu a jeho nasycení.

Trh se sice blíží k nasycení, ale pořád zde zůstávají segmenty, které mají potenciál růst – jde o zařízení s oddělitelnou klávesnicí, podporou mobilních sítí čtvrté generace nebo zvýšenou kapacitou úložiště a baterie,“ uvedl analytik IDC Jiří Teršel.

Prodej tabletů podporujících mobilní sítě podle IDC dosahuje lepších výsledků než trh jako celek. Kromě toho, že představují zdroj příjmů pro výrobce a operátory, zároveň posouvají celý segment do pozice skutečně mobilních řešení, spíše než zařízení, která uživatel nechá doma.

Lenovo roste, propad nepropad

Lídrem trhu tabletů v regionu se v prvním kvartálu opět stal Samsung, který zde prodal 640 tisíc zařízení a jeho tržní podíl meziročně posílil o 2,2 procentního bodu na 20,8 %. Výsledky Samsungu poklesly „jen“ o 10,8 %.

Lenovo jako jediné z pětice největších výrobců dokázalo meziročně růst. Společnost v regionu CEE prodala 359 tisíc zařízení, o 20,9 % více než před rokem, čímž se vyhoupla na druhé místo před Apple. Tomu se naopak dařilo nejhůře z první pětici a jeho výsledky se meziročně propadly o bezmála 63 %.

Jen o tři tisíce prodaných zařízení za Applem skončil Asus, jehož výsledky se však rovněž propadly o více než polovinu, konkrétně o 57 %. Velmi podobně se nedařilo pátému Prestigiu, jehož výsledky se kvůli tomu propadly pod hranici 100 tisíc prodaných jednotek.

IDC dodává, že řada výrobců, zejména těch menších, se bude koncem roku potýkat s nedostatkem příjmů. Na vině bude podle analytiků zejména rostoucí konkurence v oblasti levných zařízení. Tito výrobci se podle IDC budou muset rozhodnout: buď konsolidovat, nebo opustit trh.

Tabulka – Výsledky největších výrobců tabletů v regionu CEE (tisíce jednotek)

Výrobce

Prodej za 1Q15

Podíl v 1Q15

Prodej za 1Q14

Podíl v 1Q14

Meziroční změna

1. Samsung

570

20,8 %

639

18,6 %

-10,8 %

2. Lenovo

359

13,1 %

297

8,6 %

20,9 %

3. Apple

158

5,7 %

425

12,3 %

-62,9 %

4. Asus

155

5,7 %

360

10,4 %

-57,0 %

5. Prestigio

81

3,0 %

192

5,6 %

-57,9 %

ostatní

1 421

51,8 %

1 529

44,4 %

-7,1 %

Celkem

2 774

100,00 %

3 442

100,00 %

-20,29 %

Zdroj: IDC

Graf – Vývoj tržních podílů největších výrobců tabletů regionu CEE

 

Zdroj: IDC









Úvodní foto: © alphaspirit - Fotolia.com

Komentáře